Destinația
călătoriei noastre de azi în lumea interbelică: Sulina. Companionul: unul
dintre cei mai cunoscuți reporteri din perioada interbelică, cel care alături
de Geo Bogza a pus bazele reportajului literar românesc: Filip
Brunea Fox. De ce Sulina? Pentru că e “un loc unde ești cu un picior în
Delta Dunării și cu celălalt pe plaja Mării Negre”, după cum îl caracteriza
Jean Bart. Dar și pentru că Sulina are farmecul locului în care un vechi cuib de
pirați levantini s-a transformat - la sfârșitul secolului al XIX-lea - într-un
orășel modern, cosmopolit și prosper. Să privim însă Sulina prin ochii
reporterului interbelic:
“Întâi
e Dunărea. La cinci metri distanță de mal se desfășoară paralel cu canalul un
rând lung de case cenușii: strada principală. Îndărătul ei, altă stradă în
același ton. Și apoi, la fel aliniată și silindu-se prin câte un turnuleț sau
balcon turcesc de lemn să se uite peste capetele celorlalte două, spre fluviu,
a treia stradă. Aceasta e Sulina. Trei străzi, ce nu ocupă în lățime 200 metri.
În spatele lor începe cât vezi cu ochii balta, cotropită de păpuriș, asediată
de țânțari, turburată de cea mai sgomotoasă broscărime. Pe malul dimpotrivă, pe
o limbă de teren verde din depărtare, sunt șantierele Comisiei Europene. Apoi sinilie, marea.”
Epoca
de glorie a Sulinei a coincis cu perioada în care aici a ființat Comisiunea
Europeană a Dunării (1856 – 1938), un organism internațional înființat după
încheierea Războiului Crimeii (1856) care asigura neutralitatea Mării
Negre și libera circulație pe Dunăre. La sfârșitul secolului al XIX-lea
Sulina avea cu ceva mai mult de 5000 de locuitori. Era considerat un loc cu o
importanță militară deosebită, deoarece controla “intrarea oricărui
bastiment de război de pe Mare pe Dunăre, prin canalul Sulinei”.
Pentru aceasta
la Sulina fuseră amplasate “două faruri mari și unul mic în curtea palatului
Comisiunei Europene. Unul din cele 2 faruri este înaintat de la țărm, la 1500
metri, pentru a înlesni orientarea navelor ce sosesc din depărtare în
direcțiunea Sulinei; celălalt far este de partea de jos a canalului, pe țărmul
Mărei chiar, spre a ilumina vaselor în timpul nopței intrarea lor in port”.
(cf. monografiei „Dobrogea
și
gurile Dunării" – semnată de lt. Athanasie Napoleon – 1896). În
anul 1934, atunci când reporterul Filip Brunea Fox vizita portul Sulina, orașul era
deja pe cale de a-și pierde prosperitatea de altădată, dar era învăluit încă de un farmec aparte:
Palatul Comisiunii Europene - 1934 |
“Văzut
din vapor, aspectul acestui port “internațional” liniștit, incendiat de soarele
ce mătăsește lemnul vechi al balcoanelor, udă coviltirul cafenelelor multe, e
atrăgător. De cum ai descins însă, clădirile de lemn, animația redusă, îți spun
că viața aici e pe fluviu, că orășelul așteaptă un vânt favorabil, să-și ia
zborul pe apă. În fața debarcaderului Palatul Comisiei Europene. Singurul în întregime
de piatră. În afară de faimoasa „bară”, Sulina se bucura până acum câțiva ani
de un hatâr la care jinduiau toate porturile noastre: nu știa ce e vama. Vă
amintiți legendele ispititoare circulând pe seama localității acesteia,
binecuvântate? Sulina, un fel de țară a lui Cremene, nu-ți cerea decât să te
deranjezi până la dânsa, ca să te îmbrace în fir, pentru o nimica. Era idealul
negustorașilor din porturile mici de alături, prima ispravă matrimonială a
însurățeilor din Galați, Tulcea și Reni: să se repeadă în porto-franco ca să se
înțolească ieftin, să târguiască niscaiva mătăsărie pentru mireasă, ceva delicatese
pentru nuntă. Vă închipuiți complimentele!
-
Ce bună haină! Ce fini ciorapi! Ce cămașe frumoasă! Cum le-ați plătit?
-
O bagatelă! Le-am luat din Sulina pe costul fabricei.
Dar și viața legendelor e limitată. De câțiva ani încoace, acest port privilegiat a
trecut în rândul celorlalte. Se pare însă, considerând făgăduiala recent făcută
de ministrul
finanțelor la Conferința Dunăreană, că Sulina își va recăpăta curând
privilegiul.
În
partea terminus a orașului, la nord, cu vederea spre fluviu și alta spre farul
ce luminează gura Dunării vomitând în mare, se înalță severă clădirea Comisiei
Europene. E palatul seniorial ce inspiră respect și smulge pălăria de pe
capetele tuturor locuitorilor ce nu-s funcționari la „Comision” (cum spun ei).
E ca o reședință de guvernator, ce-și întinde ocrotirea și influența pe o
distanță apreciabilă.
Totul participă la acest privilegiu impresionant. Clădirile înalților ei
funcționari, cele mai frumoase din orășel; vaporașele cu pavilion și inscripție
C.E.D., cele mai sprintene și luxoase englezoaice, olandeze și italience,
soții și fiice de inspectori sau consuli, cele mai nostime. Într’un cuvânt ce e
mai chipeș și mai luxos, poartă stampila C.E.D.-ului. Restul
orășelului nu interesează decât sub raportul unicului hotel unde se pot
adăposti călătorii, al singurului restaurant cu bucătărie grecească și celor
câteva cafenele cu produse foarte limitate.”
COSMOPOLIS
“Sulina
e un târg de lemn. Igrasia pândește tot ce-i cărămidă, preface în câteva luni
zidul cel mai trainic într'o pastă umedă și rece. Toate casele sunt de
scânduri, gri de propria lor bătrânețe, mohorâte, ca și cum ar sta vecinic în
ploaie. Dar și terenul, infiltrat de bălțile din preajmă, e șubred, moale. Cu
vremea construcțiile, chiar așa ușoare cum sunt, le scapă piciorul, se strâmbă,
rămân într’o rână. Nicicând expresionismul n’ar fi realizat efecte așa de
grotești!
Pe chei |
Trei
sferturi din casele orășelului sunt înclinate pe o coastă, cu balcon turcesc cu
tot, ca niște oameni ce-și țin cu palma falca îndurerată. E un amănunt care
contribuie la sentimentul încercat de vizitatorul străin, că locuitorii de aici
trebuie să fie bănuiți de spleen, secătuiți de malarie, ca și adăposturile lor
fragile, ce se clatină și gem de câte ori vântul marin se abate în port.
„Salonul”
frizerului, de pildă. În vitrină un vapor în miniatură pus între două borcane
cu lichid verde și roșu, apoi firma de afară solidă și chiar colivia cu pițigoi
spânzurată de ușă, sunt elemente ce sugerează o înjghebare serioasă, temeinică,
„de încredere”. Dar cum pui piciorul înăuntru, îți dai seama că ai fost indus
în eroare, ca de obrajii aprinși ai unui tuberculos. Podeaua începe să joace,
pereții să se scuture, și chiar lampa să capete un balans ca într’o corabie
asediată de valuri. Privești timid și încurcat în jur. Dar patronul a ghicit că
ești un străin și râde.
-
Așa-s toate casele aici. În fiecare an pereții se scoboară cu câțiva
centimetri. Pământul e muiat de apă. Nu veți găsi un plafon în toată Sulina
care să nu fie sprijinit în mijlocul lui de un stâlp. Ne-am deprins. Nu ne
temem de accidente. Casele noastre au învățat și ele să fie mlădioase, să
suspine, să se vaite, dar să nu se prăbușească!
Cu
ce se ocupă locuitorii de aici? E un mister al tuturor porturilor din lume. E o
întrebare ce obține răspunsuri evasive. Până acum cinci ani, când Comisiunea
Europeană lucra activ, jumătate din populația portului era angajată în
serviciul ei. Șomeurii oftează după vremurile acelea, când lucrările canalului
reclamau sute de brațe, când dragele harnice utilizau zeci de specialiști, când
portul svâcnea de mulțimea vapoarelor. Astăzi
e liniște. Rare nave străbat, leneșe, canalul. Barcagii dorm în găoacea de lemn
legată de cheiul gudronat, stingheriți arar de un pasager ce vrea să treacă
dincolo, la șantier. Nici un vehicul de uscat.”
O duminică în Sulina de altădată
Farmecul
Sulinei de altădată era dat și de "amalgamul celor 20
de nații”
de care aparțineau locuitorii orașului. Întâlneai în Sulina în majoritate
români și greci, dar și ruși lipoveni, ucrainieni, armeni și evrei, turci și
tătari, bulgari, sârbi, albanezi, germani, italieni, englezi, polonezi,
francezi, maghiari și chiar austrieci. Jean Bart consemna în romanul “Europolis” că „toate
neamurile de oameni, toate semințiile se întâlneau aici; drojdia lașă a
Levantului dospea la un loc înfrățită cu trufașa putere britanică, doborâtă,
narcotizată de valuri de alcool.” Filip Brunea Fox imortaliza în reportajul “Farmecul Dunării: Sulina” câteva instantanee culese în această lume cosmopolită, într-o
zi de duminică a anului 1934:
Sulina - 1910 |
“În
fața cafenelelor, marinari greci cu șepci smolite și pipe de antracit, sorb cafeluțe și vorbesc repede. Funcționari bruni, care și-au pus toată eleganța în tocurile
pantofilor de tennis exagerat de înalte, joacă table și râd pe italienește. Mai
încolo, strânși câte zece în jurul unui ceainic, pescari bărboși și bronzați
duc paharul la gură cu amândouă mâinile și discută liniștit o chestie pe care
n’o pot înțelege decât rușii. Înspre cercul marin, în zona liberă, se bea vin
grecesc. Pe masă, tot afară, tronează un clondir respectabil, plin de o licoare
blondă ca mierea distilată. Doi căpitani grași și rumeni îl contemplă
taciturni. Din când în când unul din ei umple paharele, le sorb repede cum pui
o iscălitură și mormăie satisfăcuți. Cârciumarul, care-i cunoaște, îmi spune că
sunt olandeji. Toate neamurile!
Se
apropie seara. Pilotina de inspecție a Comisiunii s’a întors acasă. În port liniștea
din timpul zilei se umflă, pune peste cuprins un clopot pneumatic. Muncitori,
ducând câte un calcan bășicat și turtit ca o lipie, trec grăbiți. Din sus, dinspre
mare, o dragă uriașă cu o spinare de fier, crenelată ca a monștrilor
preistorici, se târăște greoaie. Peste puțin a luat loc în partea cealaltă a
fluviului, între alte două drage, de aceeași dimensiune.
E
Duminică. Mașina de curse ce duce tineretul la plaja din apropiere a făcut
ultima călătorie. Sulinienii, afară de țânțari și un cinematograf de mână, ce funcționează
numai la sărbători, n’au nici o distracție. Comisiunea europeană s’a îndurat și
le-a ridicat la mare, o baracă de scânduri botezată pompos Cazino. Se dansează la
lumina jumulită a unei lămpi cu petrol, se bea un șpriț, și se privește de pe
un fel de terasă, nemărginirea lichidă, sleită de întuneric. La ora 11, lumea
se întoarce acasă. Din balconul hotelului, spre canal, aștept să se facă ora
Bucureștiului. Ultima pereche a trecut de mult dinspre târg. E liniște, e
pustiu. Țânțarii caută în zadar un picior fără cizmă și un gât slobod. Am rămas
numai eu. Și silueta grănicerului încremenită la pontonjul gudronat. Și undeva
un gardist, un singur gardist, ce se distrează fluierând lung și lugubru,
dintr’un țignal de lemn.
Vasul Principele Mihai în portul Sulina - 1934 |
La
cinci metri Dunărea. Nu i se vede umbletul. E o șosea înțepenită. Îți dai seama
că trăiește, că respiră, numai din dansul bărcii din față, legată de chei. Pe
malul celălalt, ca un zid de cetate, se profilează dragele. Un sâmbure de
lumină se sparge undeva într’un catarg. Liniște. Stau și ascult rugăciunea
colectivă a broaștelor. E o audiție formidabilă. Toată Dunărea sparge nuci. E
un vacarm uriaș, monoton, obsedant. Îți face impresia că mii de ființe se
distrează rupând stânjeni de vreascuri uscate. Sau că în tot cuprinsul e o frenezie
de castagnete. Sau că un haut-parleur gigant dilată până’n văzduh, ropotul a câtorva
sute de toace. Imposibil să dormi cu ușa deschisă. Camera se umple de
orăcăituri, ca de un fum. Trebuie să-ți vătuiești urechile, să-ți strunești
nervii, să cauți o consolare în faptul că la ora asta de insomnie, 3000 de
sulinieni dorm duși, cuminte. Au nu pentru astfel de localități a fost
inventată morfina?”
Apropierea
celui de Al Doilea Război Mondial a dus la desființarea Comisiunii Europene a
Dunării, la pierderea neutralității și la retragerea reprezentanțelor consulare
din oraș. Portul Sulina - importantul punct
strategic militar – a fost supus unui bombardament intens al aliaților în 25
august 1944, zi în care mai mult de jumătate dintre clădirile orașului au fost
distruse. După război, Sulina a intrat sub influența puterii sovietice, care a
șters și ultimele urme ale gloriei de odinioară.
Surse:
-
Filip Brunea Fox - reportajul “Farmecul
Dunării: Sulina” – publicat în revista “Realitatea Ilustrată”
– numărul din 3 iunie 1934
-
Napoleon Athanasie – monografia “Dobrogea și Gurile Dunărei”
– Editura “Stabilimentul Grafic I.V. Socecu” - 1896
Frumos şi foarte interesant.Cunosc orasul Sulina, dar acum am aflat multe amanunte pe care nu le stiam, dar depre Cimitrul din Sulina nu a-ti scris nimic.
RăspundețiȘtergereAm urmarit doar pasii reporterului interbelic. Te mai astept pe blog, Adriana!
ȘtergereRevin mereu cu plăcere.Totul este minunat şi totodată interesant. O săptămână plină de bucurii, soare şi inspiraţie pentru blog.
ȘtergereNu am fost la Sulina, dar am fost de cateva ori la Galati, un oras la fel de cosmopolit, cu istorii de descoperit! De regula, orasele-port au ceva special, probabil datorita intalnirii atator culturi si oameni........
RăspundețiȘtergereSă nu uităm de Brăila. Poate cel mai cosmopolit dintre vechile porturi românești.
ȘtergereOfff, nici la Braila n-am ajuns, e pe lista......
ȘtergereÎntotdeauna mai sunt locuri albe pe listă... )
ȘtergereE o descriere realistica, asa cum stiu ca e inca la Sulina. O iubesc nespus de mult cu toate lipsurile si as fi dorit sa o pastrez asa cum am cunoscut si simtit locul . multumesc ca ati publicat un pic din trecutul ei ,dupa Jean Bart am mai aflat ca au existat si alti autori care descriu realitatea locului.
RăspundețiȘtergereAsta încerc să fac pe blog. Să repun în circulație texte uitate prin paginile revistelor de altădată. Uneori reușesc... :)
ȘtergereÎmi place foarte mult să citesc, iar pe blogul dv intru zilnic şi mă minunez de fiecare dată că aflu noutăţi. Am şi eu blog, dar nu ştiu cum să fac, pentru ca cititorii să poată citi postările mele. Mă puteţi ajuta în vreun fel? Vă mulţumesc anticipat şi vă urez toate cele vbune!
RăspundețiȘtergereÎmi place foarte mult să citesc, iar pe blogul dv intru zilnic şi mă minunez de fiecare dată că aflu noutăţi. Am şi eu blog, dar nu ştiu cum să fac, pentru ca cititorii să poată citi postările mele. Mă puteţi ajuta în vreun fel? Vă mulţumesc anticipat şi vă urez toate cele vbune!
RăspundețiȘtergereTrimte-mi adresa blogului tău pe email. Ne auzim...
Ștergeredeierisideazi@yahoo.com
Lumină din Europolis! unde-s ...?
RăspundețiȘtergere:)
Servus!