Deși am putea crede că metodele alternative de educație, precum Montessori, Waldorf sau Step by Step, au apărut în România abia în ultimii ani, adevărul este că istoria lor este mult mai veche. În perioada interbelică, presa de specialitate analiza deja aceste concepte, iar în 1935, la București, funcționa o școală care aplica principiile inovatoare ale medicului și pedagogului italian Maria Montessori.
Primele referințe în presa românească
Metoda Montessori, alături de ideile unor pedagogi precum Comenius, Rousseau, Pestalozzi și Froebel, a fost apreciată în presa românească încă de la începutul anilor 1900. Un articol din revista „Educația – revistă pentru școală și familie”, publicat în martie 1916, relata despre „Case-le dei Bambini” (Casele Copiilor) din Roma și Milano, menționând că Maria Montessori „a reluat ideile unui Comenins, Rousseau, Pestalozzi sau Froebel”. Articolul "Educația celor mici – O școală frobeliană model”, semnat de institutorul C. V. Buțureanu, sublinia rezultatele remarcabile ale metodei:“Cea care în timpurile noastre a reluat ideile unui
Comenins, Rousseau, Pestalozzi sau Froebel, este d-na Dr. Maria Montessori,
profesoară la Universitatea din Roma, prin înființarea Case-lor dei Bambini, în
Roma și Milano, și prin lucrarea sa “Metoda pedagogiei științifice aplicată la
educația copiilor mici. Prin înființarea acestor Case, celebra profesoară dă o
consfințire teoriilor expuse în lucrările sale scrise. Și cine a vizitat
școalele care lucrează sub supravegherea ei, se poate convinge despre
temeinicia teoriilor ce susține. Din cea mai mare libertate ce au copiii de a
se mișca, de a lucra și fără a se mai aplica cea mică pedeapsă sau constrângere,
rezultă cea mai înaltă disciplină, care se vede numai la oamenii înzestrați cu
adevărată cultură”.
Prima Școală Montessori din România
Deși metoda era cunoscută și apreciată, primii pași decisivi pentru înființarea unei școli în România au fost făcuți abia după participarea unei delegații românești la Congresul Montessori de la Roma, în aprilie 1934. Câteva luni mai târziu, în 13 februarie 1935, revista „Ilustrațiunea Română” publica impresiile reporterului „Dr. Luca” după vizita sa la prima Școală Montessori din România, situată pe strada Lisabona.
“Lumea celor mici constituie fără îndoială unul din cele
mai interesante câmpuri de studii pentru cei care iubesc și știu să înțeleagă
copiii. Cea mai mare cunoscătoare a sufletului copilului, până în ziua de azi,
aceea care timp de 30 de ani și-a închinat munca numai descoperirii psihologiei
atât de complexe a celor mici, este Maria Montessori, doctor în medicină,
specialistă în psihiatrie, de la Roma. Rezultatul studiilor Mariei Montessori
“a fost o adevărată revoluție” în Istoria Copilului. Maria Montessori a dovedit
adulților că sufletul copilului, care trecea până la vârsta de 7 ani drept cel mai
amorf, neted și ne-complicat element al existenței omului, este în realitate
până la această vârstă foarte complex și într’o continuă prefacere, într’o continuă clocotire, într’o continuă plămădire. Sufletul celor mici construiește de
fapt omul de mâine. Pe baza acestor descoperiri, Maria Montessori dărâmă un
vechi și perimat sistem de educație, înlocuindu-l cu o metodă adequată sufletului
descoperit de ea."
| Scoală Mentessorii la București - 1935 |
Reporterul descria cu uimire atmosfera școlii, complet diferită de cea la care se aștepta:
- Libertate în mișcare: „nu fui deloc întâmpinată de atmosfera și de murmurul specific tuturor școlilor din lume. Când am deschis ușa clasei n'am dat peste spectacolul copilașilor înșirați ca mărgelele în bănci și n'am fost primită cu o urare glăsuită în cor”.
- Material didactic specific: „Un material didactic cu totul nou, un adevărat laborator sub aspectul cel mai veritabil de jucării, este singurul educator, este școala Montessori.”
- Descoperirea prin joc: Copiii, cu vârste între trei și șase ani, lucrau individual, la măsuțe adaptate dimensiunilor lor sau pe covor, cufundați în activitățile alese de ei. Ei descopereau singuri culorile, cifrele și literele, explorând simțul tactil prin cartoane cu texturi diferite.
Dr. Luca a descris scena ca fiind „spectacolul unei odăi de joc”, în care copiii manifestau o mare constanță, fiecare concentrându-se pe o anumită activitate. Un moment emoționant a fost cel în care un copil s-a așezat „în fața unei măsuțe împodobită ca un altar” pentru a se ruga, urmat de un altul care i-a cerut locul. Aceste observații l-au convins pe reporter că sistemul Montessori construiește sufletele și spiritele copiilor, iar pedagogul intervine „cât mai puțin” și „fără a le impune voința sa, ca un înger care planează nevăzut”.
"Spectacolul clasei e spectacolul unei odăi de joc. Copiii
trec, neturburați, de la un joc la altul. Totuși îi observ manifestând și multă constanță. Unul nu părăsește creioanele
colorate, altul literele, altul cuburile.
Într’un unghi al odăii observ un copilaș îngenunchiat, în fața
unei măsuțe împodobită ca un altar.
- Ce faci matale aici?
- Mă rog la Doamne-Doamne! - îmi răspunde evlaviosul de 3
anișori.
- Roagă-te să auzim și noi.
- Doamne, Doamne – intonează glăsciorul minunat - ajută pe
tăticu și pe mămica și ferește-mă de gripă, că eu sunt mic și n'am putere.
- Și eu, și eu vreau să mă închin la Doamne-Doamne -
răsună un alt glăscior.
Pedagoga, care intervine numai atunci când i se reclamă
ajutorul, îl roagă pe primul copil, cu blândețe, să cedeze locul tovarășului său.
- Doamne-Doamne - strigă hotărât către Dumnezeu micuțul rugător
- ajută pe mămica mea să treacă la examenul de capacitate!...
Ziua bună se cunoaște de dimineață. Nu vor fi aceștia niște
fii iubitori?
Și sufletele lor, spiritul lor se construiește singur în școala
Montessori. Pedagogul-adult intervine cât mai puțin. Le pătrunde însă spiritul și-i
îndrumează, fără ordine, fără a le impune voința sa, ca un înger care planează
nevăzut la dreapta lor.”
Metoda Montessori după cel de-al Doilea Război Mondial
În timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, școlile Montessori au fost interzise în toate statele cu regimuri pro-naziste. Ulterior, nici regimurile comuniste nu au agreat acest sistem de educație. În această perioadă dificilă, Maria Montessori și-a continuat activitatea în India, unde a creat programul „Educație pentru Pace”, care i-a adus două nominalizări la Premiul Nobel pentru Pace.
În România de azi, aplicarea metodei Montessori redevine o alternativă la sistemul tradițional de învățământ, prin apariția instituțiilor școlare private în marile orașe precum București, Timișoara, Cluj, Ploiești, Brașov, Drobeta Turnu Severin și Miercurea Ciuc.

Acest sistem este practicat şi azi în Statele Unite. Şi rezultatele se văd. La noi? A început prin şcolile private, dar:”cu o floare nu se face primăvară”.După ce s-a trecut la perioada PROLETCULTISMULUI, (1945) când cei mai mulţi intelectuali au fost băgaţi în puşcării, iar locul lor a fost luat de CLASA MUNCITOARE, majoritate reprezentanţilor având două clase mai mult ca trenul (ex. marea academiciană, chimistă) învăţământul a suferit serioase transformări, după modelul sovietic.
RăspundețiȘtergereIar după AŞA ZISA REVOLUŢIE învăţământul a devenit o ecuaţie cu NENUMĂRATE NECUNOSCUTE. Citez doar două titluri de ziar (alese din nenumăratele cu acest subiect):
„Blestemul educaţiei româneşti: toţi premierii şi miniştrii se cred mai . deştepţi decât predecesorii”; „Ziua Educatiei - in cel mai negru moment al invatamantului romanesc”. Iar din cuprins:
„Din 1995 când a fost adoptată prima lege a educaţiei postdecembriste, această lege a fost modifricată de peste 61 de ori, iar 23 de miniştrii ai educaţiei au preluat fişa postului, fiecare venind cu alte idei”.
Şi cum românul ştie să facă haz de necaz, evident că imediat au apărut bancuri, nu departe de adevăr:
Un domn (foarte bine situat social) ajuns la vârsta maturităţii se întâlneşte pe stradă cu fostul său profesor de română. Dorind să-i plătească o veche poliţă, îl salută, apoi îl întreabă batjocoritor:
- Spuneţi-mi domnule profesor, am fost chiar aşa de idiot cum îmi spuneaţi în fiecare an când m-aţi lăsat corigent, iar în final nu aţi vrut să mă lăsaţi cu niciun chip să iau bacalaureatul?
- Vai, se poate domnule ministru? Cum vă puteţi imagina aşa ceva? Au fost doar vorbe...
- NO COMMENT
Pentru ca sunt un optimist, voi prognoza ca cel de al 38-lea ministru al educatiei va promulga o varianta moderma a Legii invatamantului (cea de a 120-a). Mai mult chiar. Imi permit sa sper sa aceasta va fi aplicata cel putin 6 luni inante de a fi modificata! :)
ȘtergerePe vremuri, în Ardeal exista o zicală populară dedicată copiilor care nu iubeau şcoala:”să ungem şcoala cu slănină şi s-o dăm, s-o mănânce câinii”. Se pare că guvernele şi miniştrii care se schimbă în ritmul lenjeriei intime, iubesc mult folclorul românesc pe care-l doresc mereu în actualitate. Doar că, în lumea rurală nici câinii nu au curajul să intre într-o şcoală care se dărâmă deasupra capului, cu WC-uri în curte, unde ai toate şansele să cazi şi să te îneci în... noroc.
RăspundețiȘtergereCe-i lipseşte chelului? Tichia de mărgăritar... spune Petre Ispirescu în basmul Zâna munţilor. Ce să mai vorbim de sistemul de învăţământ când nu mai există fonduri pt. NIMIC. Iar numărul milionarilor români din Lista Forbes autohtonă, se înmulţeşte ca ciupercile după ploaie. De unde Doamne atâţia bani, care umflă până la crăpare buzunare puţine? Sau România a devenit un adevărat EL DORADO pt. politicieni? Ce contează: „Satul arde şi baba se piaptănă”. Tot înainte, tot înainte, politicieni cu vrerea fierbinte... curând, curând veţi lăsa ţara pustie. România a ajuns pe primul loc în Europa din multe puncte de vedere (din păcate negative), printre care şi cel al emigraţiei.
De unde vin banii? In parte din contractele incheiate pentru reabilitatea scolilor, cred... :)
Ștergere