Pagini din istoria teatrului de revistă
O seară în Bucureștiul sfârșitului de secol al XIX-lea, așa cum o vedea Eduard Marbeau, redactor în anul 1881 al ziarului „Correspondent”
din Paris:
|
Terasa Oteteleșanu |
„Seara
orașul se însuflețește din nou, mulțimea se adună prin cafenelele sau grădinile
cu muzică unde se aud cântate mai toate ariile operetelor sau canțonetelor ce
fac vâlvă la Paris... În mulțimea aceia pot fi văzuți tinerii ofițeri ai armatei
românești cu piepturile împodobite cu decorații și medalii, ca ale unor
veterani.”
În Bucureștiul de la sfârșitul secolului al XIX-lea reprezentațiile Teatrului Național sau
ale Teatrului Muzical - Opera de mai târziu - erau destinate îndeosebi unei lumi alese. Pentru majoritatea locuitorilor
capitalei aceste spectacole nu erau încă accesibile. De aceea, au început să fie amenajate în timpul verii scene mai mici prin grădinile răcoroase ale orașului. Aici, cheltuind foarte puține parale,
bucureștenii se puteau destinde în serile călduroase de vară.
Cele mai populare teatre de vară, așa numitele "grădini", erau: Grădina Racșa (în spatele Universității de azi), Stavri, Casinoul
Austro-Ungar (pe locul în care mai târziu s-a construit Palatul
Ministerului Afacerilor Interne), Orfeu (pe strada Câmpineanu), vestitul Union (făcut celebru de marele Caragiale) sau grădina teatrului Jignița (din strada Negru Vodă).
Lumea bucureșteană se delecta cu acest gen de spectacole stând la masă cu o halbă de bere și cu un pumn de alune prăjite în față,
fiindcă... ”era mai comod și lăsa loc de petrecere în aer liber.” Tot pentru
muzică și pentru petrecere se duceau bucureștenii în grădinile fabricilor de bere Luther
și Oppler. Ascultau acolo muzica la modă consumând „bere proaspătă, cu kremwurști, cu
șuncă, cu unt și ridichi”. (1)
Prima grădină de vară din București a fost se pare cea care se numea Triumful
(fosta grădină Bristol) de pe
Bulevardul Academiei, o grădină în care "birtașul care o exploata, oferea clientelei
sale, în afară de cremwurști, mititei și bere... spectacole de operetă”. Scena era „o biată cutie de chibrituri – era situată
lângă bucătăria restaurantului și vă puteți închipui ușor chinurile pe cari
erau obligați să le suporte unii din actorii trupei, în serile când (...) nu
puteau să-și astâmpere foamea nici măcar cu o porție de chiftele marinate!”. (2)
|
Dancing bucureștean |
Același tip de conviețuire originală și plină de
farmec a operetei cu berea se ”întâmpla” în grădina Racșa de pe
str. Edgar Quinet. Acolo „se
producea” trupa de operetă condusă de
celebrul în acele vremuri Nicu Poenaru (artist care a murit la doar 37 de ani în urma unui accident stupid – după ce a fost mușcat de un câine turbat. (2)
Unul dintre cele mai căutate locuri de petrecere a fost restaurantul cu terasă Oteteleșanu – loc frecventat mai cu seamă de actori și de gazetari - care
se afla în "Piața Teatrului",
situat în zona Palatul Telefoanelor de astăzi. Era
„locul de întâlnire cel mai ales din București și din toată țara” al înaltei societăți,
renumit prin petrecerile și balurile organizate aici timp de aproape trei
decenii. Erau celebre strălucirea, bunul gust, conversațiile interesante și
spumoase și, nu în ultimul rând, solicitudinea și bonomia gazdelor. Antrenul
era asigurat de muzica orchestrei conduse de vestitul Ludovic Wiest.
Constantin
Bacalbașa descria astfel localul: "Salonul Oteteleșenilor te consacra.
Spre a fi cineva, oricine trebuia să treacă prin acest salon. Aici se lansau
fetele în lume, aici se lansau tinerii, aici se înnodau intrigile sentimentale,
aici se puneau la cale căsătorii, aici se hotărau și multe combinații
politice".
|
Grădina de vară Oteteleșanu |
Obișnuiți ai terasei au fost Claudia Millian alături de
soțul ei - poetul Ion Minulescu, Liviu Rebreanu, Emil Gârleanu, A. Mândru,
Mihail Sorbu, St. O Iosif, Octavian Goga, George Cosbuc. De asemenea pictorii
Camil Ressu, Iosif Iser, Jean Steriadi, Niculae Dărăscu, Alexandru Szathmari,
Cecilia Cuţescu, Francisc Şirato, precum şi sculptorii Dimitrie Paciurea și Fritz
Storck i-au călcat pragul.
Toate lucrurile frumoase au însă și un
sfârșit. Așa s-a întâmplat și cu primitoarea casă Oteteleșeanu. Încet-încet s-a
stins, o dată cu moartea lui Iancu Oteteleşeanu, la 8 mai 1876, și apoi cu cea a Elenei
Oteteleşeanu, survenită în 4 decembrie 1888. S-au închis încet-încet mai toate grădinile începutului de secol. Locurile ca acestea, pline de farmec, vor renaște mai târziu, în perioada
interbelică, o dată cu succesul spectacolelor de cabaret și de revistă.
|
De la st. la dr.: Actorul Dan Bajenam, Margareta Dan, Elena Mavrodi-Leonard, C. Grigoriu, directorul trupei, d-na Mihăilescu, regisorul lliescu, maestrul Paschill.
Mijloc: Mihalescu, Garoiu, Carussu,traducătorul Toma lonescu, N. Leonard, Niculescu-Buzau, Maximilian, Gheorghiu, Gang (casierul).
Sus: Cigallia, un corist, Grigorescu-uciu şi doi actori mai tineri
|
Demolarea Terasei Oteteleșanu a fost menționată în numărul din 26 februarie 1931 al revistei "Realitatea ilustrată": Ultimul cenaclu literar și artistic, Terasa Otetelișanu a
dispărut sub loviturile târnăcoapelor. Pe locul unde se ridica vestitul
local și în grădina în care s-a născut opereta română și de unde au pornit
faimoasele succese de pe vremuri, se va ridica palatul uriaș al unei societăți
particulare. Terasa era locul de întâlnire al tuturor literaților dinainte de
răsboi și mulți artiști reputați azi și-au făcut debutul pe ospitaliera scenă,
din parcul cu copaci străvechi. Iar sunetele târnăcoapelor par lovituri seci de
ciocan, pe sicriul unor amintiri
duioase. A dispărut „Terasa”. S’a dus ultimul
cenaclu...”. (4)
Nu pot încheia decât parafrazând cuvintele reporterului interbelic: au dispărut terasele – s-a pierdut iremediabil ceva din farmecul Bucureștiului!
Surse:
(1) - "Bucureștii vechiului regat" – George Costescu – 1944
(2) - "Amintirile unui spectator" – M. Faust Mohr -1937
(3) - "Cafenele de altădată - Terasa Oteteleșeanu" - în "Magazin istoric" - Mioara Ioniță - numărul din octombrie 2003
(4) - Revista "Realitatea Ilustrată" – numărul din 26 februarie 1931
Recomandare:
Prin cafenelele din Micul Paris„Intrând în atmosfera spirituală a celor șase cafenele, cu clientela lor pestriță, înțelegi emulația creatoare apăruta acolo, solidaritatea și acel cumul de elemente care le-au transformat în adevărate simboluri de viață bucureșteană. Întemeiate de un polonez, un boier pământean, un aromân meșter într-ale cofetăriei, un evreu ori un grec, cafenelele s-au altoit mereu, pentru rentabilitate, pe lângă restaurante. Și ar fi rămas simple debite de cafea, fie ea șvarț, turcească sau marghilomană, dacă, pe nesimțite, nu ar fi ajuns să fie populate de elita culturală a capitalei.
Cârcotașii ar putea spune că bucureștenii n-au fost originali, ci au imitat modelul francez (Le Procope) sau pe cel vienez (Sacher). E doar o nălucire fiindcă faima cafenelelor bucureștene a fost dată de un lung șir de personalități românești.” Georgeta Filitti
Foarte interesant articolul !...Felicitări !
RăspundețiȘtergereMultumesc! Te mai astept.
RăspundețiȘtergereCa de fiecare dată când citesc articolele de aici, sunt cu un picior în România artistică d'altădată și România de azi...mă simt de parcă aș fi trăit în vremurile acelea, altfel nu-mi pot explica ușoara nostalgie pe care o simt cu fiecare citire :)
RăspundețiȘtergereTe mai astept pe blog...pentru a retrai nostagia vremurilor trecute.
RăspundețiȘtergereAdor toate articolele scrise de tine!!! Articolele sunt foarte interesante, sunt multe lucruri pe care nu le stiu, si cu ajutorul tau imi mai maresc bagajul de cunostinte. Multumesc mult!
RăspundețiȘtergereMultumesc. Culmea e ca nici eu nu stiu aceste lucruri si ca le gasesc citind ziare si reviste vechi. asa ca placerea e...atat a unora dintre voi cat si a mea. S-ar zice ca e perfect, nu-i asa? :)
RăspundețiȘtergereComo siempre hermosa lectura, entretenida e ilustrativa. Me parece un cuento cada vez que leo alguna. Excelente trabajo. Silvia B de Argentina.
RăspundețiȘtergereEso es lo que quieren: cuente historias de otros tiempos. Muchas gracias. Marcel de Rumania.
RăspundețiȘtergereSă mă ia naiba... Mă faci să plâng.. Atâta viață adevărată! Așa Belle Epoche, care nu o să mai fie niciodată, nicăieri... Mă întreb, așa din off, cum s-ar zice, de ce nu se găsește unul dintre ăștia cu bani și cu veleități de vedetă neaoșă, să reînvie aceste frumoase locuri și să fie, din nou muzica și poezia, dansul și cultura, la modă?!... Mă întreb doar, știu că nu se poate... Mergem în club la Bambu, sau cum naiba îi spune, și ne îmbătăm... Țopăim, ne dăm mari cu toalete, capabile să ne lase buricul la vedere... Care Operă, ce-s alea canțonete?...
RăspundețiȘtergereMulțumesc. Am o imensă tristețe, citind acest articol...
Poate ca totusi amintirile viitoare despre cluburile de azi vor trezi aceleasi tristeti nepotilor copiilor nostri !? :)
ȘtergereFrumos şi interesant articol.
RăspundețiȘtergereSau... unde sunt grădinile de altădată!? :)
Ștergere