O știre de pe prima pagină a gazetelor publicate în toamna anului 1933 anunța că: “La sfârșitul lunei trecute opt elevi aviatori și-au căpătat brevetul de pilot. Printre aceștia era și o femeie: d-ra avocat Irina Burnaia care, deși n'are decât 23 de ani, e licențiată în drept și absolventă a școalei de aviație a d-nei loana Cantacuzino. Domnișoara Burnaia e a doua aviatoare din țara noastră și și-a luat brevetul îndemnată numai de atracția sportivă pe care o exercită aviația asupra ei. Noua aviatoare e originară din Teleorman și a urmat școala de pilotaj cu dl. lt. Abeles, directorul școalei. Ea intenționează să-și cumpere acum un avion, spre a putea practica sportul favorit.” (știre publicată în revista “Realitatea ilustrată” - numărul din 9 noiembrie 1933).
Eroina acestei știri, Irina Burnaia (pe numele adevărat Irina Cioc,
pseudonimul Burnaia fiind împrumutat de la râul care străbate satul său natal)
a fost una dintre celebrele femei-aviator ale României.
Viitorul Icar – s-a
născută în anul 1909 în satul Ciurari din județul Teleorman. După absolvirea
Facultății de Drept din București, Irina Burnaia a fost admisă și a practicat
avocatura în baroul Ilfov. Chemarea pentru aventură a determinat-o să urmeze
cursurile Școlii de aviație Mircea Cantacuzino unde și-a făcut ucenicia pe un
avion de producție germană model Klemm L.25. Viitoarea maestră a aripilor a obținut
brevetul de pilot gr. I în 27 octombrie
1933, acesta fiind al doilea brevet acordat unei românce după cel
obținut de Ioana Cantacuzino.
Irina Burnaia - prima femeie care a traversat în zbor Munții Carpați
Pasiunea pentru aviație a Irinei Burnaia nu a fost doar
un capriciu al unei femei frumoase. Imediat după obținerea brevetului ea a zburat
de la București la Brașov pentru a-și comanda la fabrica IAR un aparat de zbor.
Este de menționat că în acea perioadă statul român subvenționa cu 50%
achiziționarea aparatelor de zbor de către piloții care dețineau un brevet. Abia
după întoarcerea la București, Irina Burnaia avea să afle – din presa vremii -
că a fost prima femeie care a traversat în zbor Munții Carpați.
Raidul aviatic "București – Cape Town"
Următoarea aventură planificată avea să fie “raidul aviatic
african” București – Cape Town. Pentru că vroia ca acest raid să
fie făcut cu un aparat de zbor românesc, Irina Burnaia a comandat la uzinele
din Brașov un avion IAR-22 cu un motor de 130 CP. Povestea zborului în care a
fost însoțită de aviatorul Petre Ivanovici – plină de peripeții – este rezumată
chiar de Irina Burnaia într-un interviu acordat revistei “Ilustrațiunea
Română“:
“-
Am plecat din București în ziua de 3
Ianuarie, după o amănunțită cercetare a motorului și a avionului, ne spune
aviatoarea. Până la Istanbul totul a mers bine. Am fost bine primiți acolo. La
plecarea din Istanbul o turcoaică bătrână care ghicea în palmă mi-a spus să
mă feresc de un om gras, roșcovan și vesel, că
o să-mi poarte nenoroc. În acel moment a venit să ne salute un reprezentant
al nu știu cărei companii de avioane, care era gras, roșcovan și vesel. Cât
m'am ferit, n'am putut scăpa de el până nu ne-a strâns mâinile. Abia plecasem,
când lângă localitatea Adabazar ni se sparge țeava de ulei. Am aterizat
la repezeală și ca printr'o minune, datorită sângelui rece al lui Ivanovici, nu
ni s'a sfărâmat avionul. După ce am reparat țeava, am încercat să decolăm.
Ne-am lovit de un dâmb de pământ; ni s'a rupt roata și elicea. Am
așteptat șase zile la Adabazar, adăpostiți de un mic prefect al locului, care
se extazia în fiecare zi în fața bucății de elice frântă, pe care i-am dăruit-o.
Cu chiu cu vai, avionul a fost transportat la Eskiseir, la arsenalul aviatic al
armatei, unde i s'au făcut reparațiile necesare.
La
Damasc am avut o a doua pană, a motorului. Am așteptat aici
12 zile până ni s'a adus piesa de schimb din Anglia. În ziua accidentului nostru
se sărbătorea “ziua dervișilor" și am
asistat acolo la spectacolul înfiorător al biciuirii extazice și înjunghierei
acestor fanatici care alergau pe străzile murdare ale orașului, cu șiroaie de
sânge pe trupurile lor goale, proferând amenințări cerului pentru ploaia care
nu mai venea.
Irina Burnaia - în carlingă |
În
patru zile am ajuns de la Cairo la Ecuator. Am atins localitatea
Ertebe Campena de lângă lacul Victoria, chiar în inima Africei. Localitatea se
află la 1.000 de metri înălțime și e populată numai de negri doborâți de boala somnului.
În fiecare zi cădea între 1 și 4 după-amiază o ploaie torențială. Apoi plantele
monstruoase ale Ecuatorului își desfăceau florile imense, sorbind putreziciunea
aerului.
Am stat aici cinci zile așteptând un vânt favorabil pentru a putea
decola. Căldura insuportabilă nu ne permitea să ieșim mai mult de 2-3 ore din
colibele ce ni se puseseră la dispoziție. Motorul nostru avea o capacitate prea
redusă pentru a ne putea continua raidul. Am decis deci să ne întoarcem.
Ca prin minune nu am avut nici un accident la întoarcere. Numai deasupra
Palestinei ne-a prins o furtună groaznică, silindu-ne să aterizăm la Haifa
pe un teren cu totul desfundat.
La Alep am avut aceleași dificultăți cu
decolarea. De aici încolo am zburat normal, până la București. Am zburat numai
16 zile, parcurgând 15 mii de kilometri, cu o viteză de 160 km. pe oră.
După cum vezi, nu am avut prea mult noroc în efectuarea raidului nostru. Ne-am
dat însă toată silința să realizăm ceva pentru aviația românească". (articolul
“De vorbă cu aviatoarea Burnaia – Povestea unui raid
îndrăzneț”
– semnat “Rex” – publicat în numărul din 3
aprilie 1935 al revistei “Ilustrațiunea
Română“).
Primirea de pe Aeroportul Băneasa |
Irina Burnaia - o carieră aviatică de excepție
În anii următori Irina Burnaia a efectuat și alte curse
aeriene de lungă distanță:
București – Roma – București în anul 1937, București – Ankara - Bagdad - București în anul 1938, București – Varșovia - Berlin - Amsterdam - Londra și retur în anul 1939 și a participat la numeroase mitinguri aviatice organizate în țară sau în
străinătate. În anul 1937 Irina Burnaia a fost decorată cu Ordinul Virtutea Aeronautucă cu
însemne de pace.
Irina Burnaia în cel de Al Doilea Război Mondial
Începerea
celui de Al Doilea Război Mondial nu avea să o țină pe Irina Burnaia departe de
marea ei pasiune. După primii ani ai războiului, în timpul cărora a activat în
Escadrila 117, începând din anul 1942 Irina Burnaia a condus celebra escadrilă
a Poștei Aeriene din Transnistria (cunoscută ca “Escadrila Bugului” și mai
târziu ca “Escadrila Basarabiei”). În această perioadă Irina Burnaia a fost “proclamată prin afișaj public de la guvernământ, la Odessa, Regină a Văzduhului” (“Revista
Fundațiilor Regale” - numărul din luna ianuarie 1946). Pentru merite
deosebite a fost decorată din nou cu Ordinul Virtutea Aeronautucă - cu
însemne de război
de această dată.
Avionul Irinei Burnaia - în zbor |
După
încetarea războiului Irina Burnaia s-a întors în țară. Aici și-a găsit casa
din București rechiziționată – datorită faptului că a luptat împotriva
U.R.S.S. și pentru că la sfârșitul războiului escadrila ei a transportat în
țară diferite ”bunuri ale statului sovietic”.
Irina Burnaia a părăsit
România în 3 ianuarie 1948 și s-a stabilit mai întâi la Teheran, apoi la
Beirut. Începând din anul 1958 familia Irinei Burnaia s-a stabilit în Elveția. Irina
Burnaia – “Regina văzduhului” – s-a stins din viață la Geneva în anul 1997.
Citind interviul dat de doamna Irina Burnaia, mi-a venit în minte cartea Micul prinț. Aventuri ale unei femei puternice. E bine că au existat asemenea persoane în România. E frumos să știi că au fost și în secolul trecut femei care au făcut cinste țării. Nu putem spune că Teleormanul este doar imaginea sărăciei crunte , a celor legați de glie, a celor care depindeau de voința cerului. Uite că o femeie s-a desprins de glie și a pipăit norii. Bravo faptelor ei, Dumnezeu să îi facă loc în văzduhul pe care la cutreierat.
RăspundețiȘtergereMulțumesc pentru că, citind acest articol, am descoperit încă o dată cat de frumoase și inteligente femei am avut în țara noastră.
O dovadă că primi ani ai aviatiei române nu au aparținut doar bărbaților. Celebra "Escadrila albă" a fost o unitate a Forțelor Aeriene Regale ale României încadrată exclusiv cu piloți de sex feminin și a avut ca misiune în al Doilea Război Mondial evacuarea răniților de pe front.
Ștergere