Cu ajutorul unor reporteri și fotografii interbelici am readus în memoria noastră locuri și figuri comune ale Bucureștiului din acea perioadă. V-am povestit despre Târgul
Moșilor și despre Teatrele
de mahala, despre grădinile
de vară și despre
cafenele Micului Paris. Am recuperat din paginile vechilor reviste chipul Piticului
de la Moși, al Babei
Cocoșilă și al micuțului
lustragiu Vasile. Astăzi vă voi povesti o mică dramă, întâmplată în lumea
micilor lăutari bucureșteni de altădată:
Bucureștiul
anilor ’30 era o metropolă în plină modernizare. Palate și block-house-uri se
ridicau pretudindeni. Noi bulevarde fuseseră deja croite de-a curmezișul
orașului. Magazinele occidentale, hotelurile luxoase și restaurantele faimoase
împânzeau Calea Victoriei. În această lume nouă o prezență rămăsese încă moștenire a
vremurilor trecute: trupele de mici lăutari - desculți “dar cu alură de artiști” - care își dădeau micile concerte
pe străzile capitalei.
Iată cum îl descrie Gion - vestitul trubadur din
perioada interbelică - pe micul lăutar: “Ființă vibrândă la cel mai ușor sunet muzical, îl vezi și astăzi, cum îl
vedeau strămoșii noștri, îl vezi de la vârsta de 6-7 ani că îndată ce aude
muzica se oprește, tresare, ciulește urechile, își apleacă instinctiv trupul
spre partea de unde vin sunetele, fața i se înseninează, ochii încep să-i
scânteie, nările-i tremură: își trece limba pe buze, ca și cum ar gusta
sunetele, iar degetele-i încep să calce pe zdrențele hainelor, ca și cum ar
atinge niște coarde imaginare.”
La maturitate, unii
dintre acești lăutari “fără cunoștințe
de note muzicale și fără studii speciale, au ajuns să fie decorați de Țarii
Rusiei și invitați, cu mare cinste, la palatul președintelui republicei
franceze. Barbu
Lăutaru a uimit pe Liszt, iar Cristache
Ciolac a cules lauri la Paris”, remarca reporterul Alex F. Mihail într-un
articol publicat de revista “Realitatea Ilustrata”. Același reporter relata despre drama unei trupe alcătuite din trei mici lăutari care “nu se sfiau să cânte chiar prin fața
Teatrului Național și a Cercului Militar” prin anul 1937:
Povestea unor micuți lăutari: Fănică - violonistul, Lenuța - solista și Mitică - țambalagiul
“Poate i-ați văzut și
dv.: Fănică, violonistul avea 7 ani, Mitică, țambalagiul, mereu grav și serios,
5 ani, iar Lenuța, cântăreața, diva care surâdea grațios, numai 4 ani. Într’un
rând, întâlnindu-i pe strada Const. Mille, prin fața palatului ziarelor noastre (notă:
Palatul "Universul" din str. Ion Brezoianu), i-am urcat sus, la
etajul al 5-lea și le-am oferit o masă la cantina instituției. Și-au pus
instrumentele pe jos, lângă un perete, apoi așezându-se la masă, cuminți, au
mâncat frumos, servindu-se cu îndemânare de lingură, furculiță și cuțit, fără
să se murdărească pe mâini sau pe haine. Mă miram cine i-a învățat. Doar
la sfârșit, când a venit prăjitura, fiecare a voit bucata cea mai mare și au
început toți să plângă. În cele din urmă s-au împăcat. Drept mulțumire, după ce
au terminat masa, și cum sala era plină de comeseni - fiind tocmai ora
prânzului - și-au luat instrumentele și făcând front - au tras câteva cântece ‹‹pentru
boieri››.
Pentru cei ce îi
cunosc și s’au amuzat cu acești copii lăutari, le aduc o veste neplăcută:
taraful s-a desfăcut în mod trist. Cântăreața Lenuța, cu chipul ei
drăgălaș și-a pierdut vocea. A fost bolnavă și nu mai poate cânta. A fost
nevoită să-și schimbe meseria. Azi vinde gazete pe stradă! Țambalagiului
Mitică i s’a întâmplat o mare nenorocire: mâna dreaptă i-a fost retezată de la
cot. Iată cum s’a întâmplat drama: copii aveau obiceiul să cânte la
restaurant în Calea Plevnei, unde erau foarte bine primiți. Zilele trecute,
într’o clipă de pauză, țigănușul Mitică s-a sprijinit de cerceveaua unei
vitrine de la stradă, al cărui geam era ridicat în sus. Un chelner vroind să
tragă fereastra și mai sus, mecanismul s’a defectat și geamul gros de cristal
s’a prăbușit, cu toată greutatea, pe brațul nefericitului copilaș,
retezându-i-l. Bietul Mitică nu mai putea deveni, niciodată, un mare țambalagiu, așa cum visase.
Din simpaticul taraf ce
era cunoscut prin multe mahalale bucureștene, n’a mai rămas decât Fănică.
Trist și cu lacrimi în ochi, cutreieră stingherit localurile, pe unde odinioară
venea cu taraful lui de care lumea făcea atâta haz. Azi cântă numai el singur
din scripcă… iar banii ce-i strânge îi duce lui tată-său – un biet salahor –
pentru ca să îngrijească de fratele Mitică, fostul țambalagiu. Soarta
nemiloasă, ca întotdeauna, n’a cruțat nici micul taraf, care cutreiera
străzile, în nădejdea unui viitor mai frumos.”
Sursa
articolului și a fotografiilor:
- revista “Realitatea Ilustrată” –
numărul din 6 octombrie 1937 - reporter Alex F. Mihail – disponibilă în colecția digitală a Bibliotecii Centrale Universitare “Lucian
Blaga” Cluj-Napoca
Of, of, of.. Cred că se poate. Acu ' numai că îmi pare tare rău că n-am aflat ce canta Lenuța. Da', oare ce arii la modă, puteau fi în '37? Or fi fost poate niște operete?.. Poate ceva de la Paris? Păi, de ce nu ne spune reporterul ăsta? Că poate era interesant.. Da. Așa îs toți reporterii, lasă pe altă dată, să fim curioși!
RăspundețiȘtergereTare frumos trebuie să fi fost! Mai că îmi pare rău că nu s-a inventat mașina timpului. Să ascultăm și noi!!!
Poate că voi mai găsii articole. Până atunci putem să ne imaginăm că Lenuța cânta... Iubesc femeia!!! De ce nu... :)
Ștergere