Primii
români care au avut parte de “binefacerile” colectivizărilor forțate au fost
moldovenii din Transnistria. S-au lămurit însă repede că între promisiunile
propagandei sovietice și realitate este
o diferență uriașă. Și s-au opus, atât cât au putut. Dar au fost supuși unui
regim de teroare, mulți dintre ei fiind deportați în ținuturile înghețate ale
Rusiei sovietice (vezi articolul “Nistrul – al doilea Styx”) sau au fost exterminați în propria
lor țară. Cu toate acestea au luptat – și lupta lor nu trebuie uitată.
Mișcările
de revoltă cele mai aprige au fost cele de la Coşniţa, Pârâta, Movileni,
Pogrebi și Doroţkaia. Revolte înăbușite în sânge de armata “țării tuturor
libertăților” – Rusia sovietică. Povestea lor avea să se reproducă peste câteva
decenii la scara întregii Românii. O
mărturie a modului în care s-a făcut colectivizarea în Transnistria o găsim în
relatarea din anul 1932 a unui refugiat moldovean:
“Satele noastre de peste Nistru nu se
deosebesc întru nimic de cele din Basarabia. Au casele tot așa de mici, și eu
pot să vă spui aceasta, - povestește refugiatul, - fiindcă în pribegia mea, am
trecut prin mari orașe cu palate și fabrici. Viața însă în satele de dincolo de
Nistru a devenit de la un timp foarte grea. Aceasta din cauza măsurilor de
„colectiv” , luate de comisarii poporului și de președinții sovietelor. Într’o zi, ne-am pomenit cu o așa zisă „brigadă
de instructori pentru colectivizare”. Nu știm de unde au venit acei oameni, dar
au dat ordin ca tot satul să se adune într’un loc anumit. Era un fel de
adunare, cum am mai văzut apoi la oraș. Unul dintre instructor a început să
vorbească cu mult avânt, ceea ce la urmă a înflăcărat pe câțiva tineri de-ai
noștri. El ne-a spus cam așa:
“Că până acum am fost sclavi și că
burghezii nu au avut nici un interes să ne dea copiii la școli, și să ne facă
oameni. Noi am venit să vă salvăm! Voi trăiți aicea în sate, ca animalele,
dormiți în case de pământ muced, ieșiți în zori cu plugul la arat și vă
înhămați la el câteodată, alături de vită. Mâncați mămăligă de porumb încins și
nu știți ce va să zică demnitatea de om. Așa au avut interes stăpânitorii de
până acum, să vă facă să trăiți. Noi vă vom face oameni, aducându-vă mașini
agricole, trimițându-vă aici ingineri și technicieni; veți munci mult mai puțin
ca înainte și veți produce mai mult”.
În toată Rusia, brigade de instructori
ale colectivului colindă satele, fac astfel de adunări și înflăcărează tineretul
cu povești de acestea. Noi, cei bătrâni din sat, pe cari viața ne învățase că
nu trebuie să dăm crezare din prima clipă vorbelor omenești, am așteptat să
vedem ce voiau să facă, adică la ce voiau să ajungă instructorii. Însă,
tineretul s’a dat de la început de partea lor.
Așa s’a întâmplat, după cum am
aflat apoi, în sute și mii de sate din Rusia. Aceste brigade împart deci satul
în două. Ele arată că pentru mântuirea poporului trebuie ca sătenii să treacă
de partea colectivului și să primească acest nou fel de muncă. Mulți săteni năbănuind
ce șarlatanie grozavă se ascunde sub cuvintele lor atrăgătoare, aderă la
propaganda aceasta. Instructorii spun că pentru a se ajunge
la rezultate așa de frumoase, trebuie ca tot satul să muncească colectiv. Ei au
făcut apoi un apel la săteni, spunându-le că le lasă libertatea, dacă vor să
intre în colectiv, iar pe cei cari nu vor, nu-i silesc.
Refugiați transnistreni - 1932 |
"Faceți acum o probă cu colectivul”, ne
spuneau ei. Apoi, întrebară cari vor să intre de
bună voie în colectiv. Atunci, satul s’a împărțit în două: bătrânii de o parte și tineretul de alta. Noi, bătrânii, știam că așezările omenești se schimbă cu
multă greutate, într’o curgere de mulți ani, încetul cu încetul. Știam că nimic
nu se poate schimba de la un ceas la altul, cu câteva vorbe amăgitoare. De aceea
nu am vrut să ne înscriem în colectiv.
Unii din noi își spuneau că dacă
colectivul va da roade bune, se vor înscrie mai târziu. Dar toată adunarea,
discursurile și înșelătoria cu declarația că nu ne silește nimeni să intrăm în
colectiv, e un mijloc cunoscut al comisarilor sovietici de-a separa de la început,
pe cei cari trec îndată la comunism, de ceilalți. Pentru ei, omul care stă la îndoială,
care nu trece de la început, fără preget, cu inimă, cu strigăte de bucurie, cu
un fel de beție a sufletului, de partea lor, este condamnat pentru totdeauna.
Pe atunci, nu știam toate acestea, și
am crezut în spusele lor, că nimeni nu ne silește să aderăm la colectiv. Este
adevărat însă că mulți tineri și chiar unii gospodari, unii amăgiți de
făgăduinți, alții de teamă, au trecut în ceata celor cari au vrut să se înscrie
în colectiv. După aceasta, brigada de instructori ai colectivului s’a urcat, care în mașini, care pe caii
lor și au dispărut, luând cu ei listele de sătenii cari trecuseră la colectiv și
de cei cari nu trecuseră.
DEPORTAȚII
S’a scurs după aceasta un timp, și
aproape că uitasem de venirea la noi a acelei brigăzi, când a sosit o altă
comisie, care ne-a spus că se intitulează "Comisia de control". Au venit în haine
de piele, cu ghiozdane la subțiori, cu revolvere la brâu și au înșirat pe o
masă listele întocmite de prima brigadă. Au fost chemați de astă dată, numai cei
cari declaraseră că nu intră în colectiv.
După ce i-a strâns pe toți într’un
loc, în piață, unul din comisia de control ne-a spus: "Ați contravenit decretului comisarului
poporului de la agricultură cu privire la organizarea colectivului în sate.
Așadar, voi ați mărturisit singuri că voiți să sabotați opera de colectivizare,
care este însuși sufletul comunismului. Deci, voi nu sunteți comuniști și ați
declarat aceasta fățiș! Dar, aceasta este o mare crimă contra republicei sovietice și a comunismului și de aceea veți fi pedepsiți!"
Când am auzit aceasta, inima ni s’a strâns,
fiindcă știam că o amenințare cu pedeapsa, din partea comisarilor poporului, nu
rămâne niciodată neînfăptuită. Credeam că vom fi pur și simplu condamnați la moarte, după cum e
obiceiul. Ne așteptam să fim înșirați la zid și să fim împușcați. Ochii noștri se țintiră asupra
revolverelor ce purtau la cingătoare membrii comisiunii și la armele soldaților
care-i însoțeau. Dar stăpânirea sovietică născocise ceva mult mai groaznic
pentru noi decât moartea. Deși ni se spusese că suntem liberi să alegem între
colectiv și vechiul fel de muncă, totuși, președintele comisiei ne anunță: "S’a hotărât să fiți amendați!"
Aici poate, în țara românească, la dv.,
vi se pare că amenda e o pedeapsă mult mai ușoară decât moartea. Dar dincolo la
ruși nu este așa și am să vă arăt îndată de ce: comisia luă atunci listele pe care se
aflau scrise numele celor cari nu trecuseră de partea colectivului și adăugă în
dreptul fiecăruia, amenda la care era supus. Aceste amenzi erau cam de 500 de
ruble, or aceasta este o sumă extraordinar de mare deoarece rubla se socotea
încă acolo în aur. Dintre toți locuitorii unui sat, abia dacă se găsește unul,
cel mult doi în satele foarte bogate, care ar putea, vânzându-și toată averea,
să găsească această sumă. Iar dacă nu poți plăti amenda, aceasta îți este pe
loc schimbată în altfel de pedeapsă, și aici vine drăceasca născocire sovietică
a măsurilor contra celor ce “refuză” plata amenzii. Pedeapsa pentru un astfel de „refuz” este în general surghiunul. Cei care plătesc,
scapă, dar aceasta numai pentru moment, după cum vom vedea îndată. Ceilalți
sunt puși imediat să formeze coloane și sunt trimiși sub bună pază departe,
fără să știe nici ei unde. Din propria mea viață știu că aceste coloane ajung
în Siberia, sau la Archanghelsk, în Marea Albă, sau în niște insule din Oceanul
Înghețat de Nord.
Casă de piatră din Speia, pe Nistru |
În urma
deportaților, în sat, rămâne una din aceste situațiuni: sau deportatul nu avea
familie și atunci pământul lui „se ducea singur la colectiv”, sau dacă are nevastă și copii,
aceștia rămân în sat, având în paza lor mai departe pământul. Femeia e lăsată
în pace un timp, după care o altă comisie își face apariția în sat și toți
sătenii tremură de groază la ivirea acestor soli ai nenorocirei și foametei. Femeia deportatului este și ea de data
asta supusă la amendă, sub cuvânt că n’a aderat nici ea la colectiv dacă soțul
ei e deportat, că deci e și ea contra colectivului.
Femeia rămasă în cea mai
neagră mizerie, neputând plăti, i se transformă amenda în închisoare și e
băgată la una din ocnele foarte numeroase, de pe tot întinsul Rusiei. Copiii sunt astfel smulși de la sânul
mamei; unii mai mici sunt trimiși la leagănele colective (crẻches) pentru a fi crescuți în ideile
comuniste sub cuvânt că părinții lor „culaci”, sau anti-colectiviști, nu le-ar
fi putut face o educație comunistă. Dacă copiii sunt mai mari, sau își iau
lumea în cap și hoinăresc uneori în bande pe câmpuri, ca niște haite de lupi,
sălbăticindu-se, sau dacă e vorba de flăcăi, sunt și ei amendați, deportați
sau băgați la ocnă. Așa s’au împărțit și s’au stins multe
familii de "culaci". Mii și mii de oameni au suferit deportarea, căci până la
urmă, nici un "culac" n’a scăpat.
VIAȚA „COLECTIVULUI”
Trebuie să recunosc că după ce, prin
astfel de mijloace barbare, satul rămâne numai colectiv, adică toți cei cari au
declarat din primul moment că nu trec la colectiv au fost îndepărtați sau
uciși, încep să sosească inginerii și mașinile trimise de la centru. Satul rămâne
uimit când se ivesc acele mașini, numite tractoare, dihănii de oțel, nemaivăzute,
pluguri automate și tot felul de mașini agricole, cu motoare, însoțite de
echipe de ingineri și de mecanici. Sosirea acestora înflăcărează foarte mult pe
unii dintre părtașii colectivului.
Este adevărat că se începe atuncea o eră de
muncă foarte intensă; se petrece ceva pe care noi bătrânii nu-l putem înțelege.
De unde multe ogoare înainte, rămâneau necultivate și oamenii erau mai mult
leneși decât harnici, acum toată lumea muncește de dimineață până seara, și la
început e multă voie bună și chiar veselie - dar aceasta nu durează mult.
Când
a venit culesul recoltei și-au dat seama oamenii că nu numai munca s’a făcut în
comun, adică fără deosebire cui aparținea ogorul muncit, dar și rodul este
înmagazinat în mod colectiv, la un loc, unde se strânge recolta tuturor
oamenilor. Din tot ce s’a produs în sat, trei
sferturi s’au încărcat în vagoane și s’au expediat undeva unde nici sătenii nu știau. După aceasta, a venit șeful cooperației în sat și a început să facă
socotelile pentru a se vedea cât revine fiecărui om. S’a făcut socoteala câți
au muncit în sat și, să zicem că s’a găsit o recoltă în valoare de-o sută de
mii de ruble. Din această recoltă, 75% s’a încărcat pentru export; din ce rămâne,
20% ia statul, după aceasta, președintele cooperației ține un discurs și spune
sătenilor că și armata roșie trebuie să ia o parte, „pentru că ea va duce peste
mări și țări ideea comunismului”, și atunci sătenii încuviințează ca zece la sută
să fie pentru armata roșie, așa că la urmă, câștigul sătenilor se reduce la 5% din
toată recolta, ceea ce împărțit la fiecare sătean, e o batjocură.
În afară de asta, partea rămasă pentru
consumul intern al satului nu este îndestulătoare și tot satul e condamnat să
flămânzească. Dar nu numai cerealele, ci și găinile, ouăle, untul, laptele și toate
produsele sătești se colectivizează. Controlorii speciali colindă satul și
notează câte găini are fiecare locuitor, chiar câte ouă produce pe zi. Toate
sunt comunicate, trimise la orașe. În satul meu, au trecut patru ani fără
să fi mâncat o dată carne de pasăre deși în gospodăria mea creșteam găini.
Mi-am
adus aminte că la un Crăciun, li s’a făcut dor la ai mei de carne de pasăre. Știam că vreo trei inși din sat reușiseră să dosească de la înregistrare, câte
o găină, pe care o creșteau în ascuns. Am cumpărat una din aceste găini „clandestine”.
Nevastă-mea a ascuns-o într’un sac, a adus-o acasă, și am băgat-o în pod. În a
doua noapte am încercat s’o tăiem, dar, cum de ani de zile nu mai tăiasem
găini, mi s’a făcut o „jele” mare și n’am mai tăiat-o.
Ca
să scape de „Colectiv” sau de deportare, sătenii își iau lumea în cap, fugind peste
Nistru. Aci, sunt urmăriți de grănicerii sovietici și decimați...”.
ASA ESTE,domnule,DAR VREAU SA MAI PARTICIP SI CU ALTII!AVEM NEVOIE DE MARTURII PERSONALE!Stiu ce a fost in anii 48-50-etcJavra de si tov GGD !
RăspundețiȘtergereDetailati!
Cu cat vom gasi mai multe marturii cu atat mai bine pentru memoria noastra colectiva.
RăspundețiȘtergereColectivizarea fortata a fost o perioda foarte dura. Cei care au suferit nu trebuie uitati cu atât mai mult cu cât prin lucrul lor (75% s’a încărcat pentru export) au permis îndustrializarea tarii care la rândul sau a permis Uniunii Sovietice sa reziste in timpul razboiului din 1941-1945.
RăspundețiȘtergereScopul principal al colectivizarii în anii 30 era industrializarea tarii si nu atât elevarea nivelului material de trai al taranilor. Deacea se facea cu graba si deseori fara respect spre cei care refuzau colectivizarea.
Colectivizarea condusa fara graba, stimulând intrarea benvola în colectiv, si împlicând lucratorii in repartizarea beneficiilor de munca va permite elevarea nivelului de trai ai lucratorilor agricoli.
Aici nu e vorba de graba. E vorba de executii si de deportari in lagare de munca. In Transnistria au fost se asemenea și cateva "rascoale" inecate in sange. Industrializarea URSS nu se facea pentru a rezista intr-un razboiu despre care nu se stia ca avea sa urmeze - chiar semnarea Pactului Ribbentrop - Molotov din 1939 insemna pentru Stalin o garantie ca Hitler nu va ataca URSS. Parerea mea e ca dezvoltarea si industrializarea unei tari nu poate in nici un fel justifica crimele in masa. Daca ar fi asa nu ar fi de condamnat nici Hitler pentru ca a ucis milioane de oameni pentru a incerca sa faca o Germanie mare si puternica.
ȘtergereDaca prin "colectivizare" intelegi o asociere libera intre proprietarii de pamanturi, as putea sa fiu de acord cu tine. Istoria imi spune insa ca intr-o asociere de acest tip intotdeauna cineva devine la un moment dat unic proprietar.
Cred ca Dumneavoastra doriti sa aduceti in atentie ce se numeste cooperativa agricola ,,civilizata,, functionala si de succes in autentica democratie si cu o populatie cu spirit comunitar.
ȘtergereDomnul Maricel Chisca, aduce in atentie o sinistra caricatura, a interactiuni de buna calitate in spatiul rural, care a existat si este functionala.
Cornel - sa stii ca cooperative agricole civilizate, functionale si de succes au fost foarte putine. Cel putin nu in Baraganul in care taranii cooperatori luau paine pe ratie in anii '80. Sa nu uitam nici zicala: "C.A.P. e gazda mare - cine fura, ala are."
ȘtergereMie personal si multor altora lii frica...exemplu:in scara noastra sànt 15 apartamente din care doar 3 traiesc moldoveni..ceilalti rusi gagau,i,ucraineni..ce mai ramne din neamul meu???
RăspundețiȘtergerePrima dată am citit articolul acum trei ani. Atâta durere în aceste amintiri ale cuiva de demult
RăspundețiȘtergere