De ieri și de azi: Carmen Sylva - O salată regală

Recomandări:

Carmen Sylva - O salată regală

Suntem deseori interesați să știm poveștile ascunse în spatele operelor de artă. Intrigile, poveștile de dragoste sau uneori dramele. Cunoscându-le, privim cu alți ochi palatul, pictura sau... sculptura: ele devin mai calde, mai familiare. Și uneori le zâmbim ușor complice atunci când le privim. Foarte multe dintre aceste povești le-am găsit în ghidurile turistice. Altele ni le spun ghizii muzeelor, cu un aer enigmatic, parca dezvăluindu-ne o taină.

Două povești, uitate azi, ascunse în spatele realizării unor monumente din România, am găsit răsfoind presa interbelică. Una dintre ele e povestea Monumentului Eroilor din Severin: unul dintre elementele importante ale Monumentului Eroilor din Drobeta Turnu Severin este Statuia Victoriei. Statuia a fost creată de sculptorul Teodor Burcă iar modelul care l-a inspirat pentru realizarea acesteia a fost  frumoasa Miss România 1932 - d-ra Liliana Delescu

O altă poveste este legată de statuia Reginei Elisabeta amplasată în parcul castelului Peleș. Creație a sculptorului Oscar Spaethe, lucrarea o reprezintă pe Regina Elisabeta a României, la vârsta senectuții, așezată pe un șezlong, brodând. Varianta originală a lucrării a fost executată în marmură în anul 1911. Sculptura monumentală din parcul castelului a fost turnată în bronz de către I. Guran și V. Popa în anul 1934, cu prilejul serbărilor prilejuite de semicentenarul castelului Peleș.
 
Carmen Sylva, Oscar Spaethe
"Regina în jilț" - în curtea castelului Peleș
 
Poate că povestea pe care o să v-o spun nu este una senzațională. Dar sunt sigur că atunci când veți “Regina în jilț” (sau "Regina brodând") din curtea castelului Peleș, o veți vedea cu ochii minții pe Carmen Sylva preparând sculptorului Oscar Spaethe o salată cu carne de vițel tăiată în pătrățele, carne de biftec, cartofi, mere, capere și vin de Bordeaux:

Pe vremea Regelui Carol I, sculptorul Oscar Spaethe a fost la Palatul Regal, un fel de „copil răsfățat". Atât Regele cât și Regina, îi apreciau foarte mult talentul, astfel încât multe opere de-ale artistului se află la loc de cinste și în Palatul din Calea Victoriei și în cel de la Cotroceni. D. Spaethe păstrează savuroase amintiri de pe vremea când îi poza romantica și buna Carmen Sylva, de la moartea căreia s'au împlinit douăzeci de ani (notă: articolul a fost publicat în anul 1936). Iată o întâmplare, când Spaethe s'a bucurat de onoarea ca prima Regină a României să-i prepare o salată:

O SALATA REGALĂ

Nu voi uita niciodată ziua când marea Carmen Sylva mi-a făcut onoarea să-mi prepare o salată, o adevărată salată regală. Și iată cum: Într'o zi, lucrând la bustul Reginei, veni vorba de mâncăruri.
- Eu, Majestate, știu să fac fel de fel de lucruri bune am spus Reginei.
- Nu mă mir - îmi răspunse Regina pentru că și eu știu să prepar lucruri bune.
- Eu nu pot să-mi închipui că o regină știe să gătească!
- Și totuși o salată specială, invenția mea, mă pricep să fac. Vrei să-ți fac una, domnule Spaethe?
Eu am început să râd, dar Regina a continuat :
- Bine, mâine îți prepar e salată. Și adresându-se camerierului: Lupin, mâine să fie toate preparatele, pentru salata mea!

Regina Elisabeta a României
  
A doua zi, găsesc pe o masă mare, alături de jilțul Reginei, farfurii cu fel de fel de lucruri: carne de vițel tăiată în pătrățele, carne de biftec, cartofi, mere, capere, un bidon de undelemn și o sticlă de vin de Bordeaux. Priveam și nu înțelegeam. Mi-am spus însă că ceva tot trebuie să iasă din atâtea bunătăți, deși, drept să-ți spun, mă uitam mai mult la sticlă. Regina stătea în jilț și eu îi dădeam la îndemână lucrurile pe care mi le cerea. Voiam să-i ajut, dar ea mă oprea:
- Nu, eu fac salata! Acum gustă vinul și vezi dacă-i bun.
Gust vinul și văd că-i cel mai bun vin pe care l-am băut în viața mea.
- la o lingură de supă, îmi spuse Regina, și toarnă în castron două linguri de vin.
Execut, adăugând:
- Majestate, pun poate prea puțin vin! (gândeam ca în coșcogeamite castronul, două linguri de vin din acesta minunat, o să se piardă).
- Nu, eu fac salata! - repetă Regina. Dumneata amestecă mai bine!
După aceasta, acoperi vasul.
- Lupin, când pleacă domnul Spaethe, să-i duci salata la trăsură.
 
Regina Elisabeta a României
Bust al Reginei Elisabeta realizat de Oscar Spaethe (stânga)
Sculptorul Oscar Spaethe în "Realitatea ilustrată" - 1936

   
Salata o aveam eu, dar mă gândeam cum să-i cer vinul. Lucram dar cu gândul la sticlă. Și-mi veni o idee genială:
- Nu știu dacă Majestatea Voastră cunoaște un proverb german: dacă-i dai dracului un deget, el vrea mâna toată.
- Îl cunosc, îmi spuse Regina, dar nu văd legătura.
Îmi luai curaj, ca să lămuresc lucrurile :
- Majestatea Voastră mi-ați oferit o salată din care puțini muritori sau desfătat. Dar m'ați pus să gust și din vin. Și vinul se complace admirabil cu salata, Majestate!
- Lupin, spuse Regina, nu uita să duci la trăsura domnului Spaethe și sticla de vin!
Eu spusesem tovarășilor mei de cameră, că o să viu cu salata Reginei, dar când m'au văzut și cu sticla de vin, au început să cânte cu toții: “Trăiască Regele".
 
Regina brodând
Varianta originală - în marmură - a statuii "Regina în jilț" (stânga)
Regina Elisabeta brodând în Castelul Peleș (dreapta)

   
Bustul „Regina în jilț", l-am făcut în mai multe exemplare. Unul se găsește la Peleș, altul a fost dăruit de regină la un concurs de cântăreți de pe valea Rhinului și unul a fost trimis în America. Regina mi-a comandat apoi o duzină de reproduceri, pe care le-a dăruit doamnelor de onoare și aghiotanților.
 
Regina Elisabeta brodând
"Regina în jilț"
(fotografie din "
Realitatea Ilustrată")



REGINA ȘI BANII

Carmen Sylva era de o candoare și de o sinceritate uimitoare. Aproape tristă, Regina mi-a spus într'o zi:
- Știi dumneata domnule Spaethe, că eu nu cunosc valoarea banului? Eu foarte rar am bani cu mine. Călătorind odată icognito la München, s'a întâmplat să intru în magazinul Littauer, ca să cumpăr mai multe lucruri. Cum nu cunoșteam moneda, la plată am scos geanta, rugând pe negustor să-și rețină costul. Cum mi-a mai lăsat încă vreo câteva monede, i-am spus să-mi dea pe ei alte mărfuri. Și închipuiește-ți, mi-a spus regina mirată, că negustorul mi-a dat încă multe lucruri frumoase.”



Sursa: articolul “Cum a preparat Carmen Sylva o salată sculptorului Spaethe” – semnat Ioan Massoff – publicat în revista “Realitatea ilustrată” - numărul din 4 martie 1936 – citită din colecția digitală a Bibliotecii Centrale Universitare  “Lucian Blaga” Cluj Napoca
 
(articol publicat în noiembrie 2014; ultima actualizare martie 2023)
 


4 comentarii :

  1. Salata, chiar regală, nu-mi stârneşte apetitul. Cu tot entuzasmul sculptorului Oscar Spaethe, fascinat mai ales de calitatea vinului...
    Dar versurile ei mi-amintesc de cele ale Împărătesei unui Imperiu de 56 milioane de locuitori - Elisabeth (Sissy), soţia monarhului absolutist Franz Josef de Austria… după cum se ştie la fel de nefericită de viaţa ei de soţie şi noră a unei soacre despotice

    RĂTĂCIRE - de Carmen Sylva

    Traducere – George Coşbuc

    Întreagă viaţa mea am vrut
    S-aduc tot bucurie
    Dar ei cereau dintru-nceput
    Să fac ce nu m-am priceput
    Şi nu-mi plăcea nici mie

    Nici când n-am vrut să fiu n-au vrut
    Să fiu ce-am fost născută
    Şi-acum şi daruri ce-am avut
    Şi tot norocul e pierdut
    Şi inima pierdută

    Trăiască-n pace cei ce-au vrut
    Să fiu aşa isteaţă
    Cai negrii la un car tăcut
    Şi ca pe-un biet necunoscut
    Mă scoateţi din viaţă !

    RăspundețiȘtergere
  2. Versurile se potrivesc mult si primilor ani petrecuti de Principesa Maria - regina de mai tarziu - in Romania.

    RăspundețiȘtergere
  3. Multumesc Nicoleta! Te mai astept pe blog...

    RăspundețiȘtergere