Vizita pe care
o vom face azi în Bazargic nu este
prima “plimbare” pe care o facem prin locurile pline de farmec ale României Mari din perioada
interbelică. Însoțind reporterii interbelici am vizitat împreună Turtucaia
– orașul pictorilor, am ascultat câteva dintre poveștile
insulei dispărute – Ada Kaleh sau am aflat despre femeile
cu crucea tatuată în frunte din Cadrilaterul românesc.
Bazargicul românesc de altădată – Tolbuhin în perioada 1940 -1989 și Dobrič astăzi – este situat la 37 de kilometri de frontiera de azi a României. În perioada interbelică, Bazargicul a fost capitala fostului județ Caliacra.
Localitatea este una cu o istorie zbuciumată: în secolele al IV-lea - al și al III-lea
î.e.n teritoriul de azi al orașului a
fost locuit de traci; în secolul al VII-lea în această zonă au început să se
stabilească bulgarii – dar aceștia au fost alungați de invaziile pecenegilor din
secolul al XI-lea. Orașul
a fost reînființat în secolul al XVI-lea de către Hacioğlu Pazarcik, cel care i-a dat și numele. În 1878, orașul a devenit parte a Bulgariei și a primit pentru prima
dată numele de Dobrič. Parte a Cadrilaterului, Bazargicul a aparținut României între anii 1913 și 1940 – an în care a redevenit
bulgar.
Să pornim acum
la drum înspre Bazargicul încă românesc în anul 1939, însoțind-ul pe V. Ghețea, reporter în acei ani al revistei “Realitatea Ilustrată”:
“Fără să vreau, iată-mă la drum. Știu atât că
a trebuit să schimb trenul București - Constanța la Medgidia. Și amintesc de
această gară, deoarece adevărata excursie în ținuturile cu climă orientală aici
începe. Destul de obositor, după 5 ore de drum, să schimbi trenul – și asta la
5 dimineața.
Medgidia. Nu interesează orașul ci
gara. Foarte rece. Nimic atractiv. Câțiva turci hamali, un peron descoperit și
un câmp deschis, în față. Trenul sosește cu întârziere. Noroc că nu are prea
multă lume de luat. Câțiva negustori, 5-6 soldați și două tinere fete, destul
de obosite dar vesele.
Dernir, un vânzător de semințe din Bazargic |
Pentru omorârea timpului, căci
trenul nu mai venea, am cumpărat de la bufet semințe. Deocamdată am crezut că
n’am ce face, dar mai târziu am aflat că a mânca semințe pe stradă, la
spectacole și la restaurant e la modă. La Bazargic toată lumea mănâncă semințe.
Trenul mult
așteptat a sosit. Nu prea impozant, dar nou vopsit în culoarea verde. Ca un șarpe se târa pe șinele paralele, tăind în două câmpia Dobrogei. Deziluzia veni
repede. Trenul mergea foarte încet și căldura începuse. În fine, la ora 10:30
coborâm în gara Bazargic...”
Bazargic
– Bazargic
„Tinerele mele însoțitoare m’au asigurat doar atât: “în
Bazargic se petrece bine“. Deci, cu această impresie am coborât în gară și
cu primul birjar am intrat în oraș. În Bazargic nu există tramvai sau taxi. De
multe ori, nefiind trăsuri, te mulțumeşti să o iei apostolește. De la gară, un
boulevard destul de lung și prost întreținut te conduce în centru.
Natural. Te
aștepți la un “centru” puțin stilat,
un centru care să facă față lucrurilor. Deloc. O moschee veche și cocoșată străpunge cerul albastru cu turnul ei.
În plin centru e o baie comunală cu amestec de mănăstire. Mulțumit de faptul că
bazargicenii au dat loc de frunte curățeniei, mai trec cu vederea; dar baia
aceasta datează de vreo 600 de ani și tot primitivă e. N’are duș, n’are cazane, doar câteva pietre
încălzite pe care te culci și câțiva inși care aruncă cu apă pe tine. Baia a
fost construită de turci... Centrul
Bazargicului se mărginește la o întretăiere de mai multe străzi, fără nici o
importanță.
Moscheea din Bazargic în 1939 |
Și totuși Bazargicul e un
oraș frumos. Frumos nu prin luxul și noua arhitectură adoptată, ci prin
farmecul oriental, încă nepierdut. Viața de veselie și amor se reduce la
vizitarea câtorva restaurante, care în timpul verii îți servesc băutură caldă.
La Bazargic fiind lipsă de apă, e normal să nu fie nici gheață.”
O seară în Bazargic
“O lume cosmopolită îmbogățește populația
acestui oraș. Turci, bulgari, tătari, ruși, armeni,
prea puțini evrei și peste 50% români. Totuși, spre seară, strada îți pare o babilonie. Nu înțelegi nimic.
Însoțit de câțiva reprezentanți ai
condeiului din localitate, am început să fac cunoștință cu orașul Bazargic. Prima
dată e prea puțin atrăgător, stil oriental, dar mai târziu îți devine simpatic.
Iar seara – pe la ora 8 – am început să-i simt farmecul. În Bazargic, pe strada
principală ce duce la grădină, te poți
aștepta să întâlnești pe stradă de la cuconița cea mai cochetă și mai stilată,
până la bătrânul turc ce-și duce oile și purcelușii la apă (…).
Moscheea din Bazargic desen de H. de Bearn |
Viața acestui oraș, care-i o învălmășeală de orientalism și de occidentalism,
îți prilejuiește momente de distracțiune. Cele 2-3 localuri din centru, cu lumea
cea mai selectă, îți oferă o bere rece și
un șpriț cumsecade mai ales, seara când începe să cânte orchestra rusească, iar Lola, simpatica
diseusă, apare pe scenă. Restaurantul “Central” e singurul refugiu, unde
Iordache, simpaticul chelner, știe ce să servească.
Dar orașul – la periferie – avea aspectul că plânge. Vaietul acela
turcesc, casele de pământ joase, viața dezordonată, dădea impresia că e în
veșnic doliu. Bazargicul plânge. Bazargicul – la “Central” – râde.”
(V. Ghețea – articolul “Bazargic, oraș
oriental” – publicat în revista „Realitatea Ilustrată” - numărul din 15 august 1939)
La o cafea cu Colea
Ciumetti
Îl vom părăsi
acum pe reporterul V. Gheţea și vom merge să bem o filigeană de cafea și să discutăm despre politică împreună cu mai vechiul nostru prieten Ion Tic – reporter al revistei “Ilustrațiunea Română” și cu Cola Ciumetti - un
“perseverent
luptător al cauzei naționale”:
La o cafea cu Colea Ciumetti |
“La Bazargic, la cafeneaua care-mi oferea o
filigeană cu cafea amestecată cu năut prăjit, fac cunoștință cu Cola Ciumetti, “președintele
legionarilor", adică al coloniștilor macedoneni. Cola Ciumetti, avocat
în Bazargic, este desigur cel mai reprezentativ dintre macedonenii stabiliți la
noi și în același timp cel mai vajnic și mai perseverent luptător al “cauzei
naționale". A venit în țară acum nouă ani, transplantând din meleagurile macedonene focul sacru al românismului, cu
acea dragoste, cu acel cult care-l face cu drept cuvânt fruntaș între fruntași.
Ce a făcut Cola Ciumetti în
Macedonia, a rămas desigur în istoria sbuciumată și luminoasă a fraților
noștri, de atâtea ori înfrățiți cu moartea. Ce face acum, în România, este cu
atât mai demn de admirat cu cât acest mare român luptă zi de zi pentru frații lui macedoneni, împotriva tuturor
greutăților, mizeriilor, amenințărilor care, bine înțeles, nici nu-l
descurajează, nici nu-l sperie. Editează o gazetă a coloniștilor și prezidează
societatea lor cu sediul în Bazargic. Stă
de pază la toate încercările multiple, felurite și îndrăznețe ale iridentei
bulgare, care pare a avea în acest Bazargic un centru important. Cola
Ciumetti ne vorbește cu însuflețire de româneasca operă a colonizării, de sprijinul
necondiționat pe care ar trebui să-l dea toate partidele, de problemele mari macedonene “care au mai
rămas încă deschise":
- Îndeosebi - adaogă Cola Ciumetti -
avem o chestiune a loturilor, pe care bulgarii le cumpără de la emigranții turci.
Înțelegeți interesul nostru de a reda acest pământ românesc românilor. Bulgarii, ajutați de băncile lor
iridentiste, încearcă să acapareze acest pământ. Ar trebui ca guvernul,
prin orice mijloace, să oprească această criminală înstrăinare, cu atât mai
mult cu cât are la îndemână dreptul de preempțiune.
- Credeți că ar mai putea veni mulți
macedoneni?
- 1500 de familii macedonene așteaptă cu înfrigurare ceasul în care să
poată păși în Cadrilater. Ele au însă nevoie de pământ și noi n'avem încă
convenții pentru schimbul de coloniști, cum au grecii, turcii și bulgarii, ale
căror guverne lichidează și partea materială a problemei.
Fruntașul macedonean ne vorbește
apoi de scopurile societății “legionarilor" pe care o prezidează și de
diferitele aspecte ale Cadrilaterului românizat.
- Problema colonizărilor se integrează de minune în marea și indisolubila
operă a celor care au înfăptuit unitatea noastră națională. De aceea ea
depășește cadrul preocupării izolate a diferitelor partide politice. Acesta
este motivul pentru care cerem tuturor cârmuitorilor să privească problema
dintr'un singur unghi: acela al intereselor curat românești. Și nu ne putem
plânge că partidele politice, toate la un loc, privesc altfel problema.”
(Ion Tic – articolul “La
marginea cadrilaterului” – publicat în revista “Ilustrațiunea Română” - numărul din 29 august 1934)
Puțină istorie
Voi încheia cu
un scurt istoric al acțiunii de colonizare a Cadrilaterului cu coloniști româno-macedoneni
din perioada interbelică:
“Deși primele mișcări pentru colonizare s'au
pornit din regiunile Veria, Meglenia și
Vodena ale Macedoniei grecești, primii coloniști n'au venit de aici, ci
tocmai din Albania, din comuna Pleasa.
Încă din August și-au făcut apariția, venind cu trenul, un număr de vreo 70 de
familii, care au fost îndreptate spre jud. Durostor, alegându-și ca loc de așezare
punctual Susurluc, așezat în plină câmpie, lângă niște fântâni cu apă. Acolo se
ridică acuma frumosul sat Frăsari, una din cele mai importante așezări de
coloniști din jud. Durostor. Cam în același timp, alte familii de coloniști se
așezau în comuna Cocina. Acești coloniști se aflau în țară încă de prin anii
1912-1914. Luptători de frunte, ei fugiseră în Țară la apropierea armatelor
grecești de ținuturile Megleniei, știind că dacă nu vor face astfel vor fi
executați. Astfel a păți Vani Kima din
Liumnița, spânzurat în mijlocul comunei în anul 1912.
Colonistă din Cadrilater tatuată cu o cruce în frunte |
Mai mult ca oricare alții, dânșii
aveau drept la ocrotirea Statului român, căci fuseseră cei mai aprigi luptători
dincolo. Veniți în țară, mai toți
făcuseră ca voluntari campania din 1913 din Bulgaria, apoi aceea din 1916 - 1918.
Unii dintre ai lor au căzut chiar pe câmpul de luptă. Mulți poartă decorația
Virtutea Militară cu spade.
Acești
bărbați viteji duceau o viață grea în București, ca salahori sau mici negustori.
Ei au fost îndreptați spre Cadrilater, unde și-au regăsit rostul lor vechi de
plugari neîntrecuți.”
(C. Noe - articolul “Colonizarea Cadrilaterului” – publicat în revista “Sociologie românească” - numărul din
aprilie-iunie 1938)
Din nou, foarte interesant. Bunicii au fost din Bazargic si, la cedarea Cadrilaterului, au "migrat" la Constanta.
RăspundețiȘtergereA fost un asa numit "schimb de populatii". Cu dramele inerente... Te mai astept pe blog, Corina!
Ștergerefoarte interesant!bazargic-ul despre care am citit in atitea romane!
RăspundețiȘtergereLocuri pline de farmec.Oameni cu o structura aparte. Parfum oriental. Intr-un cuvant... Bazargic. :)
ȘtergereEste interesant si captivant.De sute de ani ai mei au trait in zona aceea....este bine sanu uitam locurile stramosilor si ale noastre.
RăspundețiȘtergereDaca ai fotografii vechi de pe acolo poate le facem loc pe blog. Ce zici?
Ștergere