Vă invit să ne continuăm călătoria - începută
mai demult pe paginile blogului - prin locurile pline de farmec și înțesate de
povești ale “Coastei de Argint" – parte a României Mari de altădată. Vom
fi însoțiți și de această dată de un reporter din perioada interbelică - mai vechiul
nostru prieten Ion Tic - și de Demir, un pescar lipovean din Comorovo. Să citim
așadar câteva dintre poveștile pline de
farmec ale Balcicului de odinioară – așa cum au fost ele consemnate în reportajul “Orașul pictorilor: Balcic”, semnat Ion Tic și publicat
în numărul din 2 septembrie 1936 al revistei “Ilustrațiunea Română”:
“Reportajul meu începe
cu povestea unei broaște țestoase. Da. O broască țestoasă de o mărime
neobișnuită, care a avut reaua inspirație să străbată șoseaua Mangalia - Balcic
tocmai în momentul în care un automobil hodorogit, mai mult o intenție de
vehicul, ne ducea spre “Cetatea pictorilor”. Însoțitorul
nostru, Danieliuc, pescar din Comorova, s'a crezut dator să oprească mașina, să
prindă broasca care încerca să se ascundă în șanțul din marginea drumului și să
ne povestească o sumă de năzbâtii din viața acestei blajine târâtoare. Între
altele, Daniel ne povesti întâmplarea unei asemenea broaște care se cuibărise în
preajma “punctului pescăresc" Comorovo și
care isbutise să facă o “adevărată
piraterie", furând și mâncând peștele proaspăt. Cine ar fi putut bănui că
o broască țestoasă“de uscat" are asemenea “apetituri"și
că, mai ales, că știe să fure cu atâta
îndemânare încât să n'o simtă nimeni?
Geamia din Balcic la ceas de rugăcine |
- Când am descoperit cuibul
hoțoaicei – adăugă lipoveanul - i-am găsit și complicii: o colonie întreagă de
broaște ascunse în scorburile de sub mal. Ar fi meritat să le ucid ca pe puii
de scorpie. Dar mi s'a făcut milă și într’o bună zi
le-am “dăruit" unui căruțaș care mergea spre Balcic.
După câteva luni, spre uimirea mea, am găsit aceiași colonie, în același loc.
Am crezut că sunt alte broaște. Cum un tovarăș pescar mi-a spus că broasca
țestoasă “cunoaște locul" și că, chiar atunci când se
îndepărtează, ea se întoarce “la cuib", am încercat
și eu să mă conving: am găurit carapacea tuturor “hoțoaicelor"
pe care le-am aruncat la depărtare de câțiva kilometri de Comorovo... Au trecut, ce e drept, aproape șase luni, fără
ca “musafirii” să apară. Până într’o zi când,
spre uimirea mea, am constatat că vreo 4-5 se instalaseră în același cuib. Erau
aceleași broaște țestoase cu carapacea găurită...”
Balcic – locul în care Orientul își picură la nesfârșit capriciile
“Când am ajuns în Balcic - orășelul
multicolor de veche și ciudată așezare - strălucea în bătaia soarelui arzător.
Oameni și animale, tolăniți în porțile căscioarelor orientale, dormitau cu
ochii întredeschiși, senini și fericiți. Doar un grup de copii jucăuși, la o
răspântie, cât mai turburau superba liniște a acestor fericiți locuitori,
cărora natura le-a hărăzit un pitoresc fără asemănare. Am admirat îndelung
frumusețea acestui binecuvântat și liniștit colț în care Orientul își picură la
nesfârșit capriciile, în care o bizară împerechere de case, străzi și stradele înfipte
într'un piept de deal, în “etaje”, alcătuiește
o pitorească panoramă. Un colorit vioi, în contrast isbitor cu ritmul somnolent
al vieții de toate zilele, împrumută decorului acel unic pitoresc care a
ispitit și inspirat atâția pictori...”
Ghirahi – femeia sirenă
„În
tovărășia lui Daniel am colindat câtva timp Balcicul și împrejurimile. M'a impresionat
îndeosebi “cartierul tătărăsc", o minusculă și arhaică așezare în care n’a
pășit niciodată picior de “străin”.
Pescarul din Comorovo mi-a arătat în treacăt casa în care s'a născut Ghirahi –
tătăroaica “jumătate femeie - jumătate pește"; o dansatoare despre care
legenda povestește atât de multe
încât un scriitor ar putea ticlui un roman.
- O sirenă?
- Poate că da. Lucru sigur că Ghirahi
a jucat pe vremuri un rol de seamă în viața băștinașilor.
Bătrânii spun că fata se născuse din “blestemata dragoste" a unui marinar
pripășit prin partea locului, care a răpit,
într'o zi, pe cea mai frumoasă dintre tătăroaice... Ghirahi purta în ochi focul
care pironea locului pe cel care cuteza să-i privească: doi cărbuni aprinși pe
care un singur om i-a înțeles... Fata cu obrajii catifelați dansa cum nimeni alta
n'a dansat vreodată: un dans care vrăjea... Când tătarii, furioși, încercau s'o
străpungă cu cuțitele, Ghirahi îi dezarma cu dansul ei fără asemănare...
- Dar cum putea dansa “sirena"?...
- O altă legendă spune că de dragul
marinarului, Ghirahi s'a prefăcut într’o noapte în
“sirenă”... Sirena Balcicului a trăit
o viață ciudată.”
Balcic - feerie de vis și poezie născută din visul unei mari Regine (din Enciclopedia fotografică România - Imprimeriile Adevărul - 1938) |
Demir - dansatorul
“La “cafeneaua mică”,
un grup de pictori și de scriitori discuta sgomotos. Cineva
l-a adus pe Demir, dansatorul, un “tip al Balcicului, eroul unui senzațional
roman de dragoste. Demir povestește...
Povestea lui de dragoste este mai
interesantă decât dansurile exotice pe care le exhibă și cu care fura ochii
vizitatorilor...
- Hai, Demir, dansează...
Demir, automat, începe repertoriul
pe care îl repetă cu un manechin îmbrăcat turcește. La sfârșit râde. Râde cu
poftă. Atunci i se văd dinții de fildeș contrastând cu bronzul întunecat al
feței. Un cap expresiv al Balcicului de astăzi.
Demir a pozat, în fel și chip,
pictorilor. De aceea, poate, are o mare simpatie pentru acești “vilegiaturiști
entuziaști” care stau cu lunile, care-l cinstesc cu vinațuri și-i oferă mâncărică bună.”
Locuitori din Balcic: turcoaice (stânga), macedoneancă (centru), Demir - dansatorul (dreapta) |
Zuhi - fata soarelui
“Sus, pe “Drumul Reginei”, spre palat,
tovarășul meu de drum, pescarul din Comorovo, istorisește
“povestea unei stânci”:
- Colo, în
pieptul malului, stânca cu chip de om pe care o vezi ridicându-se semeț, mai
înaltă decât toate celelalte, mărturisește drumeților legenda unei fecioare...
Zuhi - fata soarelui - care s'a născut din spuma mării... Pe vremea aceea
Balcicul avea o singură colibă pe care o stăpânea un frumos pescar. Zuhi stăpânea
țărmul și marea. Cânta mai frumos decât privighetoarea. Zuhi -fata soarelui și
a mării – crescu în castelul ei făurit din sideful scoicilor, pe care singură
le adunase, ani de-a rândul. Când pescarul cobora la mal, pe înserate, Zuhi, ascunsă
în castelul de scoici, cânta. Legenda spune că Zuhi aduna cu cântecele ei atâta
vânat în plasele și năvoadele pescarului încât nu-l putea duce.
Pescarul, îndrăgostit de cântecele misterioase
care porneau din adâncul malului, își strămută coliba pe țărm. Când văzu, în
cele din urmă, chipul de fată care purta ceva din frumusețea valurilor și din
mândria soarelui, se îndrăgosti la nebunie...
La apariția primului om pe care-l
vedeau ochii ei arzători, Zuhi sălbateca fugi... Mai apoi, se îndrăgosti și ea
de pescarul voinic și frumos ca un Făt din poveste. Dar, în clipa în care
îndrăgostiții își sorbeau o primă și nevinovată sărutare, apa mării se tulbură din
adâncuri, soarele se întunecă și de sub un nor de
cerneală, un fulger străpunse inima fetei. Zuhi se prefăcuse în stâncă...
Multa vreme pescarul a scăldat cu
lacrimi stânca morții care-i înghițise într'o clipită toată fericirea vieții.
Pe înserate Balcicul este și mai
frumos. Luminile panoramei par licurici care semnalizează mării misterele
poveștilor de dragoste… Oamenii, casele, străzile au căpătat altă culoare,
asemenea decorurilor de teatru în lumina schimbătoare a reflectoarelor. Undeva,
departe, un glas cristalin pe care-l îngână mandolina, cântă un cântec de demult...
Cântă, poate, Zuhi, din adâncuri, cântecul durerii…”
Sursa:
- articolul “Orașul pictorilor: Balcic” – semnat Ion Tic – publicat în revista “Ilustrațiunea Română” - numărul din 2
septembrie 1936
La ”Paginile de Ieri” vreau să adaug câteva „Pagini de AZI” spilcuite din Internet.
RăspundețiȘtergereProvincia Cadrilater, unde se află şi oraşul Balcic, a intrat în componenţa României în 1913, după cel de-al doilea război balcanic. În timpul tratativelor de pace de la Bucureşti, regele Carol I, devenit arbitru al disensiunilor balcanice, a revendicat cele două judeţe - Durostor şi Caliacra - şi le-a obţinut pentru România.Prima consecinţă pentru Balcic a alipirii la România a fost decăderea portului de grâne. Dar Balcicul a devenit la fel de repede o revelaţie artistică. În 10 ani, lumina orientală care îmbracă ţărmul stâncos a dat naştere unui adevărat curent în pictura românească. I s-a zis „Coasta de Argint“ sau „O mie şi una de nopţi“. Pentru pictori, este oraşul luminii şi al culorii, iar pentru turişti este un loc extrem de pitoresc.
Se pare că extraordinara lumină de la Balcic ar fi fost descoperită după Războaiele Balcanice de către pictorul Alexandru Satmari într-o lungă plimbare cu bicicleta. În 1915, o convinge pe regina Maria să facă o escală la Balcic spre drumul ei spre Capitala judeţului Caliacra, Bazargic, ceea ce s-a şi întâmplat. Înainte de construcţia castelului reginei Maria în 1925, Balcicul fusese deja invadat de pictori. Au pictat la Balcic, desigur, Alexandru Satmari, Gheorghe Petraşcu, Nicolae Dărăscu, Lucia Dem Bălăcescu, Iosif Iser, Ştefan Dimitrescu, Nicolae Tonitza. Între 1922 şi 1924, va picta la Balcic Victor Brauner, cel care va deveni o celebritate a avangardei la Paris.
În anul 1924, regina Maria a văzut pentru prima oară Balcicul. A fost impresionată de magia locului, după cum mărturisește în scrierile sale: „M-am oprit deodată pe o limbă de pământ lângă mare, care a trezit în mine un fior cu totul deosebit: Şedeam jos, privind marea scânteietoare de lumină şi ascultând jocul talazurilor împotriva malului. Făceam parte din loc şi locul făcea parte din mine”.
Un an mai târziu a început construcția castelului ce avea să devină locul ei de suflet. Arhitecții Augustino și Amerigo, din Italia, și celebrul decorator de grădini Jules Jany din Elveția aveau să lucreze 11 ani. Peste toate însă, Balcicul rămâne al Reginei Maria, care şi-a pus semnătura pentru totdeaua în istoria acestui ţinut pe care l-a iubit. Iar la ora actuală este un Adevărat MAGNET TURISTIC, un „Izvor nesecat de bani” pt. bulgari
Pe 3 august 1940, reprezentantul german în România, Fabricius, a informat guvernul român că trebuie să cedeze Bulgariei întreg Cadrilaterul, ca urmare a întâlnirii din 15 iunie 1940 de la Berchtesgaden dintre Hitler și primul ministru bulgar. Conformându-se cererii lui Hitler, guvernul român a făcut demersuri la Sofia pentru începerea de negocieri. La 13 septembrie 1940, Ion Antonescu a ratificat tratatul de cedare a sud-estului Dobrogei. Unii ofițeri ai armatei Române (de exemplu, generalul Argeșanu) s-au opus acestei retrageri și au organizat pe cont propriu o rezistență armată. Conducătorul rezistenței fiind însă arestat în cele din urmă din ordinele lui Ion Antonescu, bulgarii au reintrat în posesia acestei regiuni de 7.412 de kilometri pătrați şi 410.000 de locuitori relativ fără probleme. În total vara anului 1940 a adus României pierderi teritoriale de aproximativ 100.000 de kilometri pătrați, adică o treime din suprafață și un deficit de 6.800.000 de locuitori însumând 33% din populație.
Informatii interesante care completeaza cu succes articolul. Multumesc, JMC!
RăspundețiȘtergerearome de mătase veche și fotografii sepia, frumos. prin dispariția google+ sper să vă găsesc aici. Eu m-am „refugiat„ pe mewi.
RăspundețiȘtergereAici sigur. Pe mewi mai vedem... :)
ȘtergereCella Serghi, ne spune multe, și ne spune frumos despre Balcic, în Pânza de păianjen.
RăspundețiȘtergere