Perioada
interbelică a reprezintat cu siguranță o perioadă de definire a identității
noastre ca neam, de “schimbare la față a României”, îndeosebi prin mijloacele
creației culturale, dar nu numai. Lumea interbelică a teatrului nu a fost nici ea
străină de această extraordinară efervescență culturală. Am încercat de mai
multe ori să aduc în paginile blogului instantanee din lumea teatrului
românesc – încercând să recompun chipuri și destine ale unor actori din acea
perioadă – unii dintre ei aproape
uitați astăzi.
Pentru a vă face o imagine mai de ansamblu a vieții
teatrale românești interbelice am "adunat" pentru voi câteva cronici - nu toate elogioase - publicate în
săptămânalul “Realitatea Ilustrată” în prima jumătate a anului 1935 - cronici
semnate “Monsieur de la Palisse”. Numele oamenilor de teatru – dramaturgi,
regizori, actori, scenariști - care se regăsesc în aceste cronici
teatrale spun aproape tot ce este de spus despre această epocă a teatrului
românesc. Mai bine decât aș putea să o spun eu:
“Nădejde” de Henri Bernstein la Teatrul Național
“O
premieră interesantă a constituit reprezentarea ultimei piese a lui Henri
Bernstein - "Nădejde" - la Teatrul Regina Maria. Am admirat un
Bernstein reînnoit - deși după noi nu se'nvechise niciodată, care a scris o
lucrare parcă anume făcută pentru reabilitarea dialogului în teatru. Audierea
acestei piese constituie o adevărată încântare: dialog firesc, s'ar putea
spune, "de toate zilele“, construcție de adevărat arhitect teatral,
acțiune, atâta cât e, condusă cu măiestrie, "loviturile" - specialitatea
de altădată a autorului - reduse minim. Un ansamblu cum rar se vede în
teatrul românesc a dovedit o pătrundere desăvârșită a piesei bernsteiniene. Doamna Lucia Sturdza Bulandra, doamna Romanne, -
artistă română care și-a făcut ucenicia la Paris - domnii G. Storin și Tonny Bulandra au fost, fără exagerare, magistrali în rolurile lor.” (“Realitatea Ilustrată” -
13 februarie 1935)
Scenă din piesa "Nădejde" de Henry Bernstein |
“La Calul bălan” la Cărăbuș
“Compania "Cărăbuș" de sub direcția d-lui C. Tănase cunoaște un succes
fără precedent cu celebra operetă "La Calul bălan" de Miller și
Benetzky, în versiunea românească a d-lui N. Kirițescu. Celebra
operetă care s'a jucat în străinătate ani de-a rândul se joacă în fiecare seară la marele teatru Eforia de pe B-dul Elisabeta. Decorurile sunt
executate cu o artă desăvârșită de către pictorii Feodoroff, Caramanlau și
Rohrhoffer.
Grupul picolilor din actul II a operetei "La Calul bălan" (în mijloc, impozant, Constantin Tănase) |
Costumele sunt
executate în marele ateliere de la Paris și Londra cât și în atelierele "Cărăbușului". Printre principalii interpreți, în frunte cu marele
nostru comic C. Tănase, sunt d-nele Olga Solomoneanu, Lulu Savu, Maud Mary,
Lisette Verea, Joujou Pavelescu, surorile Martinescu, Tantzi Grigoriu precum și d-nii V. Chicideanu, Giugaru Sandi-Huşi, Radu Popea, Milică Milian,
Marcel Emilian, F. Glodariu, Roman, Dinescu, Trestian, etc. În Opereta "La
Calul Bălan" se prezintă publicului d-na Reverelly, vestita
cântăreață tiroleză și trupa Edelweiss din Innsbruck, care imprimă
acestui spectacol o notă originală. Orchestra mărită este pusă sub conducerea maestrului Dendrino iar grandiosul balet a fost pus la punct de maeștrii Floria
Capsali și Nicols. Regia se datorează domnului Soare Z. Soare. Dl. C.Tănase pleacă în turneu la 1 Martie cu fastuoasa revistă intitulată "Tănase are
cuvântul" iar apoi va vizita principalele orașe din țară și cu celebra
operetă "La Calul bălan"." (“Realitatea Ilustrată” -
30 ianuarie 1935)
Dl. C onstantin Tănase şi d-ra Lulu Savu într-o scenă din actul II a operetei "La Calul bălan" |
“Alhambra Cucereşte”
“D-nii Vlădoianu și Constantinescu au dobândit un nou mare succes în prima zi a Crăciunului
cu ultima lor revistă „Alhambra Cucerește" .Noua producție a fecunzilor
autori și directori ai glorioasei „Alhambra" este de la început până la
sfârșit o continuitate de spirit luminos și tineresc, de grație, de
trouvailleuri amuzante, de melodie și de fast. Sentimentalismul duios,
alternează cu cel mai perfect humor, care la rândul lui face de multe ori locul
scenelor de mare desfășurare. Este adevărat, d-nii Vlădoianu și Constantinescu
au norocul unui ansamblu strălucit - cel mai bun ansamblu din câte au apărut
vreodată pe o scenă de revistă la noi, Marilena Bodescu, inepuizabilă cu verva
pe care o întrebuințează în rolurile ei, acumulând de data aceasta prin
excelenta mască pe care și-a făcut-o în "Gâgă". Mia Apostolescu s'a
dovedit din nou a fi cea mai talentată subretă a revistei noastre și în același
timp vedeta cea mai răsfățată de public. „Alhambra Cucerește" i-a oferit
din plin prilejul să dezvăluie drăcescul ei temperament, trecând cu o artă de
strălucită comediană prin filiera diferitelor roluri pe care le-a interpretat.
În „Carioca" Mia Apostolescu a recoltat aplauze triumfale care i-au adus
trisarea cupletului.
Scena finală din "Alhambra Cucerește" |
Silly Vasiliu -
agreabilă cântăreață, Lulu Nicolau - apariție seducătoare, Virginica
Popescu - de la rol la rol mai drăgălașă, Nutzi Pantazi, Annie Călinescu,
Florica Demian, completează fericit batalionul vedetelor feminine. În fruntea
distribuției masculine C. Toneanu ne-a făcut excelenta surpriză
a reapariției sale în câteva roluri mult aplaudate. Stroe și
Vasilache, acești răsfățați ai publicului nostru au avut, alături de Mia
Apostolescu, marele succes al serii. Meritul lor este cu atât mai mare, cu
cât scenele de succes și le-au compus (melodie și text) singuri. „Dă-mi o
regală fără carton", compoziția lor, a fost bisată. C. Antoniu a
dovedit din nou excelente însușiri vocale. O carieră frumoasă îl așteaptă cu
siguranță pe acești admirabili tenori, care lipsea revistei noastre. I.
Talianu și C. Groner, mai în vervă ca niciodată, au recoltat numeroase aplauze în
scenele în care au apărut. Insinuantele melodii ale d-lui I. Vasilescu au
contribuit desigur și el la marele succes al revistei “Alhambra Cucerește”
pornita pe o lunga serie de spectacole.” (“Realitatea Ilustrată” -
09 ianuarie 1935)
“Capitularea Titinei” la Teatrul Vesel
“Încă o farsă (a câta
Doamne?) de astă dată la Teatrul Vesel: „Capitularea Titinei". Nici
mai proastă, nici mai bună decât puzderia celor reprezentate în actuala stagiune
bucureșteană. Aceleași “încurcături”, cusute cu ață albă, aceiași intrigă
copilărească, cu desnodământul întrevăzut de la prima scenă. Să fie
oare acest soi de spectacole pe gustul publicului? De bună seamă, de vreme ce
este atât de intens cultivat, ba Teatrul din Palatul Eforiei i s'a consacrat,
se pare, cu totul. Și, după toate probabilitățile, această “Titină” va obține
succes, fiind interpretată de actori talentați ca d-nii Ion
lancovescu, Mișu Fotino, d-na Tanți Cutava, etc. După cum am prevăzut
reprezentațiile cu piesa lui Pirandello „Ca înainte, mai bine ca înainte",
cu concursul d-nei Maria Ventura, obțin un succes strălucit, s'ar
putea spune unic în analele teatrului românesc: absolut toate aceste spectacole
s'au dat cu “casa închisă”.” (“Realitatea Ilustrată” -
28 martie 1935)
“Dridri” la Teatrul Național
"Reprezentarea
piesei “Dridri” la Teatrul Național a prilejuit o situație poate unică, în
istoria universală a teatrului: o mamă care joacă în piesa fiului. Într’devăr,
autorul recentei premiere a Teatrului Național, dl. I. Cantacuzino, este fiul
d-nei Maria Filotti. Vă închipuiți cu câtă devoțiune și-a servit mama
actriță, fiul, autor! De altfel, nu numai din acest punct de vedere, d. I.
Cantacuzino este cu adevărat un debutant norocos: să debutezi sub auspiciile
faimei d-nei Maria Ventura este un lucru foarte rar pentru scriitorul
român de teatru. Și marea noastră artistă, dotată cu o rară conștiinţă
profesională, a pus la contribuție resursele marelui său talent, în redarea
vieții scenice eroinei. D. A. Pop Marțian, interpretul lui Vasile
Alecsandri, personagiul central al piesei, i-a fost un demn partener, reușind
să facă din acest rol, greu de jucat, - pentru că este scris pe o muche de
cuțit,- o adevărată creație.
Scenă din "Dridri" de la Teatrul Naţional |
D. Paul Prodan a
arătat tot interesul piesei, încredințând montarea ei d-lui Soare Z.
Soare, care cu prețiosul concurs al d-lui Traian Cornescu a făcut
lucrării d-lui Cantacuzino un cadru fastuos. Deși lipsită de ceea ce se’nțelege
prin dinamism dramatic, “Dridri” este o piesă care vădește realele însușiri de
scriitor de teatru ale d-lui I. Cantacuzino” (“Realitatea Ilustrată” -
3 aprilie 1935)
“Simunul” la Teatrul Regina Maria
“Un succes meritat îl
obține la Teatrul Regina Maria piesa lui Lenonard (?) “Simunul“. E într’adevăr ceea ce se numește un “spectacol”, adică
rezultanta unor temperamente artistice în colaborare. Regisorul Victor Ion Popa și-a găsit lucrarea dramatică a cărei montare se încadrează viziunii sale
plastice. “Simunul” își desfășoară acțiunea într’un cadru picturii adecuat.
Interpretarea, în frunte cu d. G. Storin, d. Al. Finți, d-nele Margueritte
Romanne, Beatha Fredanow realizează unul dintre cele mai omogene ansambluri
apărute pe o scenă românească.” ( “Realitatea Ilustrată” -
3 aprilie 1935)
“Ploaie” de Somerset Maugham la Teatrul Comedia
“Suntem se pare în
zodia pieselor... tropicale. După „Simunul", iată „Ploaie" de
Somerset Maugham la Teatrul Comedia. Și în pofida acestor asemănări
izbitoare de climă cele două recente premiere se clasează printre spectacolele
interesante ale stagiunii, pe sfârșite. Maugham este desigur unul din cei
mai abili scriitori de teatru contemporani. Dintre scriitorii moderni englezi
este poate cel mai gustat, în afara “Insulei” poate pentru că nu face atâta caz
de acel spirit anglo-saxon, care sperie atât de mult pe “continentali”.
George Vraca (stânga) și G. Timică (dreapta) în "Ploaie" |
“Ploaie” este o
satiră, pe alocuri destul de usturătoare, contra ipocriziei nu religioase, ci a
multor din așa zișii slujitori ai bisericii. Spectacolul de la Teatru “Comedia”
este, cum am spus, interesant. „Ploaie” este cunoscut publicului și din
cinematograf. Să dea Dumnezeu să nu aibă soarta lui “Miss Ba”, “Dineu la ora
opt”, “Grand-Hotel” și altele care, deși meritau să fie văzute pe scenă, au fost
ocolite de numerosul public care le văzuse la cinematograf. Ar fi păcat, mai
ales că d. G.Vraca și d-na Mania Antonov au jucat frumos” ( “Realitatea Ilustrată” -
10 aprilie 1935 )
Interesant articolul !...Mulțumim pentru publicare !
RăspundețiȘtergereFoarte bun articol.Mii de multumiri pentru tot ce ne daruiti.
RăspundețiȘtergereMultumesc mult, Helene. Aprecierile tale ma onoreaza si imi dau puterea de a continua.Poate ai vrea sa imi trimiti cateva randuri scrise de tine si o scurta biografie pentru a fi publicate pe blog !?
RăspundețiȘtergeredeierisideazi@yahoo.com
daca n-as avea si alte treburi, nu cred ca m-as mai opri din citit !...pare ca traiesc ...atunci ! multumim
RăspundețiȘtergereNu trebuie să o faci dintr-odată. Doar să te reîntorci uneori! Mulțumesc. Te mai aștept pe aici! :)
Ștergere