Alternative la sistemul tradițional de învățâmânt
Până de curând credeam că metodele alternative de educație
(Montessori, Waldorf sau Step by Step fiind cele mai cunoscute dintre acestea) sunt
prezențe active în sistemul de educație din România doar începând cu ultimii
ani. Am avut însă surpriza să constat că aceste metode de educație, care
încearcă să fie o alternativă la sistemul tradițional de învățâmânt, erau
deseori analizate în presa de specialitate din prima jumătate a secolului
trecut și că la București funcționa în anul 1935 o școală în care se aplicau
metodele dezvoltate de celebrul medic și pedagog italian Maria Montessori
(1870-1952) de educare a copiilor foarte tineri:
“Cea care în timpurile noastre a reluat ideile unui
Comenins, Rousseau, Pestalozzi sau Froebel, este d-na Dr. Maria Montessori,
profesoară la Universitatea din Roma, prin înființarea Case-lor dei Bambini, în
Roma și Milano, și prin lucrarea sa “Metoda pedagogiei științifice aplicată la
educația copiilor mici”. Prin înființarea acestor Case, celebra profesoară dă o
consfințire teoriilor expuse în lucrările sale scrise. Și cine a vizitat
școalele care lucrează sub supravegherea ei, se poate convinge despre
temeinicia teoriilor ce susține. Din cea mai mare libertate ce au copiii de a
se mișca, de a lucra și fără a se mai aplica cea mică pedeapsă sau constrângere,
rezultă cea mai înaltă disciplină, care se vede numai la oamenii înzestrați cu
adevărată cultură”. (extras din articolul
“Educația
celor mici – O școală frobeliană model” - semnat de C. V. Buțureanu, institutor, Iași – publicat în “Educația – revistă pentru școală și familie”,
numărul din martie 1916).
|
Maria Montessori |
Citește mai mult... »