Ne vom continua acum periplul interbelic prin staţiunile de pe litoralul românesc al Mării Negre, periplu început cu un weekend în Mamaia anului 1935.
Povești, locuri, întâmplări pline de farmec din România de ieri
Urmărește pe Twitter:
Urmărește pe Facebook:
Pagini:
Citește și:
-
Claca a fost î ntotdeauna una dintre formele cele mai populare de î ntrajutorare din lumea satului românesc. Î n vremea cositului, a pră...
-
Cocoșii - ceasornicelele de altădată În vechime, atunci când mijloacele de măsurare a timpului nu erau la îndemâna tuturor oamenil...
-
Între creaturile supranaturale imaginate de poporul român, Cățelul pământului ocupă un loc aparte. De ce aparte? Pentru că, spre deosebire...
Contact:
Politica privind datele cu caracter personal:
Recomandări:
-
Claca a fost î ntotdeauna una dintre formele cele mai populare de î ntrajutorare din lumea satului românesc. Î n vremea cositului, a pră...
-
Cocoșii - ceasornicelele de altădată În vechime, atunci când mijloacele de măsurare a timpului nu erau la îndemâna tuturor oamenil...
Moda în vremuri de război
Suntem în luna septembrie a anului 1940. România, încă
neutră, se pregătea de intrarea în război și românii erau conectați la
evenimentele care dădeau peste cap întreg mapamondul. Lumea era în război iar
preocupările legate de modă au trecut pe un plan secundar. Cu toate acestea, moda
nu a fost un subiect neglijat, nici de doamnele acelor timpuri și nici de
autorități. Și tocmai pentru că nevoile frontului erau cele care dictau, raționalizarea
consumului de materiale a devenit o prioritate națională în țările implicate în
conflict. Articolul “Războiul
și moda” – publicat în numărul 24 – 30 septembrie 1940 al
revistei “Realitatea Ilustrată” făcea un succint și interesant sumar al
măsurilor luate în întreaga lume pentru raționalizarea consumurilor de
materiale:
Reducând lărgimea bluzelor cu 60 de cm. se poate realiza, de la un milion de femei, o economie de 600 de mii de metri de material |
Începutul cinematografiei în România
Primele proiecții de film – primele studiouri
Spectacole dedicate proiecțiilor de film au fost organizate în România începând din anul 1896, primul eveniment de acest fel fiind cel care a avut loc în saloanele din redacția revistei "L'Independence Roumaine" din București, în 27 mai 1896. S-au proiectat atunci, cu mult succes la public, diverse „vederi, fotografii vii și
fotografii animate”: Un dineu, Lecția
de biciclete, Grădina Botanică, Dejun pe iarbă, Piața Operei din Paris, Pe lac,
Serbarea rusească, Intrarea țarului în Kremlin, Ieșirea lucrătorilor din uzina
Lumière, Tâmplarul la lucru, Plecarea în trăsură, O gondolă în Veneția, La băi
la mare, Un bufet și celebrul Sosirea
unui tren în gara Ciotat (un program foarte apropiat de cel prezentat la Paris, în decembrie 1895, de frații Auguste și Louis Lumière).
Leon Popescu - finanțatorul primului film românesc (stânga) Paul Menu - autorul primelor filmări din România (dreapta) |
Începând din anul următor au început să fie produse și primele pelicule documentare românești. Autorul primelor filmări din România a fost fotograful și operatorul de origine franceză Paul Menu. Acesta a filmat în perioada 10 mai - 20 iunie 1987 pelicule precum Inundațiile de la Galați, Bâlciul Moșilor, Terasa cafenelei Capșa, Defilarea ș.a.
Primul film românesc
Până la turnarea primului film vor mai trece însă 15 ani. Primul film artistic românesc, "Independența României", a fost turnat în 1911 și 1912, iar premiera acestuia a avut loc, "într-o atmosferă vibrantă", la Cinematograful Eforie (Bulevard) din București, în 1 septembrie 1912. Filmul a fost finanțat de Leon Popescu și realizat de Grigore Brezeanu, după un scenariu scris de actorul Petre Liciu. Distribuția filmului a inclus pe mulți dintre marii maeștrii a scenei românești din acea perioadă: Constantin Nottara, Elvira Popescu, Maria Filotti, Aristide Demetriade, Iancu Brezeanu, George Ciprian ș.a.
Prima "uzină de filme românești"
Doi ani mai târziu avea să se inaugureze unul dintre primele studiouri de film din România, eveniment menționat într-un articol publicat de revista “Viața cinematografică”, în numărul din 15 martie 1914:
"D-1 Ludovig Ressel, proprietarul cunoscutului magasin de mașini și automobile din Bucurelti a înființat de la 1914 o fabrică Românească pentru fabricarea de filmuri cinematografice, instalată după toate cerințele technicei moderne, să execute tot soiul de filmuri: după natură, industriale, tot ce se atinge de arta cinematografică. Uzina, înființata cu mari sacrificii de d. Ressel e prevăzută cu toate aparatele cele mai complicate și e în stare să fabrice 2000 metri pe zi. “Filmul Național Român”, așa se intitulează noua întreprindere a d-lui Ressel și sub această firmă a fost înregistrată la Tribunal. Personalul technic administrativ al uzinei se compune din specialiști cari și-au făcut practica și studiul în uzinele mari din Franța, Germania, Italia, Danemarca."
Această știre este importantă pentru că precizează anul înființării unui studio care a produs câteva filme artistice importante pentru începuturile cinematografiei din România, dintre care amintesc producțiile “Din viața lui Păcala” (1915) și “Ecaterina Teodoroiu” (film realizat în aprilie 1921, la Brașov, de către realizatorul Nicolae Barbelian, care a realizat un montaj cu scene filmate de el și cu secvențe de actualități cinematografice realizate de Serviciul Cinematografic al Armatei Române). Din păcate ambele pelicule s-au pierdut.
Anuța și farmecele de dragoste (datini, tradiții, superstiții)
În seara de dinaintea jocului
Ajunsă la vârsta la care inimioara îi freamătă de dorul unui flăcău, Anuța
începe să aștepte cu tot mai multă nerăbdare Duminica și zilele de sărbătoare.
Sunt acele zile în care Anuța are prilejul de a-și astâmpăra întrucâtva
pojarul adunat în suflet. Anuța nu stă însă cu mâinile în sân în așteptarea horei din sat. În seara de dinaintea jocului “fata desface în două focul din vatră și între focuri pune o oală cu
apă neîncepută, un ban alb și busuioc. Oala rămâne acolo până în dimineața următoare, la utrenie.
Atunci o ia de acolo și o așează pe o farfurie curată în fereastră. Când trage
întâia oară clopotul la liturghie, rostește de trei ori”:
- Bună dimineața,
Râu de rouă,
Râul lui Iordan!
- Mulțumesc Dumitale,
Fată frumoasă,
Cu cosița groasă.
Șezi pe scaun
De matasă!
- Ba! N’am venit
Să șed
Pe scaun de mătasă;
Numai
am venit,
Să mă rog
De Sfânta Maică
Duminică,
De Sfânta Maică
Maria:
Să mă spele
Pe față,
Pe brață,
De urâciuni,
De făcături,
De trămisături,
De la străini,
De la vecini,
De la verișori,
De la verișoare,
De la neamurile toate.
Că mi-or pus:
Pe
cap
Piele
de țap,
Pe mânușiță
Piele de mâță,
Pe trup
Piele de lup,
Pe tălpi
Nojâțe de câine.
|
Când pe drum plecam:
Țapii
sbierau,
Mâții
se smiorau,
Lupii
urlau,
Câinii
lătrau,
Cu
smoală mă negreau,
Toți
de mine fugeau!
Io
plângeam,
Mă văieram,
Nime’n
lume
Nu
m’auzea,
Numai
Sfânta Maică
Duminica,
Cu Sfânta Maică
Maria,
Din vâna cerului
De’asupra soarelui.
În
toiag d’argint
Se rezema,
Pe mine’n brațe mă lua,
În râul lui Iordan mă arunca,
În lapte dulce mă scălda,
Cu brâu roșu mă’ncingea,
Cu stâlp de busuioc mă freca:
Pe
cap,
Pe
după cap,
Să
cad la toată lumea cu drag,
La
oamenii cei bătrâni
Cu
cinste și omenie,
Și la
juni cu dragoste mare.
Și-mi
punea în cap
Un
mac,
Pe
mânicele
Stele
mărunțele,
Să se
uite
Toată
lumea la ele. (1)
|
Ada Kaleh: Poveştile unei insule dispărute
Astăzi
vă voi spune câteva din poveștile unei insule dispărute, altădată un loc plin
de farmec și de parfum oriental. Ada Kaleh – insula fortăreață numită cândva micul Gibralatar românesc – era așezată chiar în mijlocul
Dunării, la 3 km. de Orșova. Avea 1700 de metri lungime și o lățime medie de
500 de metri.
Povestea insulei s-a născut undeva în îndepărtatele
timpuri ale antichității și a apus brutal în anul 1971. Atunci insula a
fost dinamitată, iar mai apoi urmele ei au fost ascunse de apele lacului de
acumulare ale barajului de la Porțile de Fier. Să pornim așadar
la drum, însoțiți, asa cum v-am obișnuit deja, de un reporter al
revistei “Realitatea
Ilustrată”, ascuns din păcate pentru noi în spatele inițialelor “A.B.”:
Locuri de petrecere de altădată
Primul
articol din ciclul ‹‹Bunicii Bucureștiului››, prin poveștile
spuse de Moș Iancu, din strada Sinagogii, ne-a purtat în vremurile lui Mihai
Vodă Sturdza și ale lui Cuza Vodă. Tot Moș Iancu ne-a dat câteva sfaturi
prețioase “pentru a ajunge la adânci bătrânețe”. “Bunicul Bucureștilor”,
descoperit de d. Al. Donescu, primarul general al Capitalei, sfătosul Moș Toma, din prelungirea Griviței, s'a dovedit și el, la cei 109 ani ai lui, o comoară
de amintiri. Nu mai puțin interesante sunt poveștile spuse reporterului "Realității Ilustrate" de Nae Rădulescu – un alt
moșneag
din cetatea lui Bucur - despre distracțiile bucureștenilor de altădată.
La moartea Regelui Ferdinand I
În vara anului 1927 întreaga Românie a fost cuprinsă de o emoție puternică, pe care cu greu am putea să o
reconstituim astăzi. O să încerc totuși, ajutat de cronicile publicate în presa
vremii:
Abonați-vă la:
Postări
(
Atom
)
Caută pe blog:
Cele mai citite articole:
-
Un furnicar de negustori mărunți își ofereau mărfurile înghesuite în coșurile purtate pe umeri pe străzile târgurilor românești de la înc...
-
Alexandru Ioan Cuza (n. 20 martie 1820 – d. 15 mai 1873) a fost primul domnitor al Principatelor Unite ale Moldovei și Țării Românești...
-
Barbu Lăutaru (pe numele adevărat Vasile Barbu, n.~1780 - d. 18 august 1858) a fost un celebru cântăreț și cobzar din Moldova și star...
-
" Pe când vaporaşul nostru se apropia de dealurile Turtucăii apăru, pe neașteptate întreaga panoramă a oraşului: case şi căsuţe cu ...
-
Între creaturile supranaturale imaginate de poporul român, Cățelul pământului ocupă un loc aparte. De ce aparte? Pentru că, spre deosebire...
-
Hanul cu Tei este unul dintre puținele vechi hanuri bucureștene care – după o viață plină de glorie dar și după lungi perioade de decăder...
-
Poate că vă amuză credința românilor în farmece, descântece și blesteme . Ea era prezentă însă în conștiința populară la începutul secolulu...
-
Un loc aparte în istoria Bucureștiului îl au casele și grădinile de pe Podul Mogoșoaiei – Calea Victoriei de azi - care au aparținut lu...
-
Cocoșii - ceasornicelele de altădată În vechime, atunci când mijloacele de măsurare a timpului nu erau la îndemâna tuturor oamenil...
-
Revista “ Realitatea Ilustrat ă ” lansa în numărul său din 15 iunie 1933 o invitație cititorilor săi : aceea de a participa la alcătuirea...