Societatea românească interbelică de ieri - asemeni celei de azi - era o lume a contrastelor. O
lume cu lumini dar și cu umbre în care conviețuiau elitele culturale și politice ale
vremii cu personajele pitorești ale clasei de mijloc alcătuita din micii patroni, meseriași, din muncitori și funcționari, dar și cu lumea mahalalelor, diversă și
pestriță și ea.
Am încercat de-a lungul timpului să devoalez - ajutat de
articole apărute în presa interbelică - figuri tipice ale lumii de atunci. Poate vă
mai amintiți de Vasile-lustragiul,
de Piticul
din Târgul Moșilor, de Baba
Cocoșoaica sau de micuții lăutari Fănică,
Mitică și Lenuța. V-am povestit despre vitrinele
strălucitoare dar și despre lumea
cerșetorilor și a mizeriei. Despre marii
maeștri ai scenei românești dar și despre teatrul
de mahala. Un
fotoreportaj publicat în revista „Realitatea Ilustrată” ]n 1935 evidenția câteva dintre contrastele care îi frapau pe călătorii străini care ne vizitau Capitala:
“Capitala noastră nu este încă un oraș de
un milion de locuitori cum s'a crezut multă vreme după război până ce serviciul
recensământului ne-a făcut dovada uimitoare că toată aglomerația
de pe malurile amândouă ale Dâmboviței nu depășește vreo șase sute de mii de
suflete. Dar viteza cu care s-a transformat dintr-un oraș de provincie într-una
din impunătoarele metropole ale continentului, este într-adevăr de legendă și trebuie să-și afle asemănare numai în
rapiditatea de civilizare a Japoniei, de-acum o jumătate de veac.
De pe urma acestei repeziciuni Bucureștii
zilelor noastre au rămas cu vreo câteva contraste, unele triste, altele comice,
toate izbitoare, fatale la o atât de violentă ciocnire de timpuri și moravuri,
într-un singur punct. Noi, bucureștenii, ne-am cam obișnuit cu ele și nu le
prea băgăm în seamă; călătorul străin le observă însă numaidecât și așa se face
că o seamă de reporteri occidentali au prezentat Capitata noastră uneori în culori
și linii de satiră.
Limuzine și căruțe pe străzile capitalei |
Numărul block-hous-urilor a crescut
în ultimii ani până la a cuprinde cartiere și bulevarde întregi unde suprafețele de ziduri în
înălțime devin tot mai dese, iar cerul deasupra tot mai strâmtat. Stilul actualelor
construcții în care predomină linia dreaptă și multiplicația ei în cub, pătrat
și dreptunghiuri, creează într-adevăr și numaidecât o armonie clasică,
luminoasă, de oraș nou foarte mare. Alături
însă, adică chiar peste drum, după vechea datină a mahalalei bucureștene,
gospodina, pe frânghii bine înnodate la capete și sprijinite în pari a întins
rufe!
La încrucișările mai de seamă ale Căii Victoriei, te îmbie canapelele
moi și scaunele confortabile ale unor cafenele
cu perdele de muselin și atmosferă luxoasă. Dar n'a dispărut nici cafeneaua din fundul unei curți, alături
de un zăplaz și de șopronul unde se fierb ceaiurile și cafelele!
Rufe la uscat alături de noile blocuri |
Între aceste contraste circulă cu pas marțial uniformele de sezon ale ofițerilor
noștri, strânși în curele ca în ajun de mobilizare și cu figurile sculptate dur
de o liniștită energie lăuntrică, specific europeană.
Dar tot atât de
specifică, însă orientală, e masa birtului economic, care adastă în stradă pe
clientul atras de fumul usturător al grătarului cu patricienii mustoși. O doamnă în muselinuri albe și
umbreluță pictată trece grațios pe asfaltul străzii; pe același asfalt calcă opincile cu nojițe ale țăranilor
în porturile lor de Daci străvechi, coborâți în Capitală din văgăunile munților
Carpați. Pe dinaintea columnelor
Atheneului, în cel mai pur stil atic, își târăsc șalvarii și fesul, doi balcanici
– imagine vie a Bucureștiului de-acum un veac, când pe ulițe se vedeau numai
fustanele!
Cafenele luxoase și cafele-taverne |
Pe străzile largi, pe bulevardele mărginite de zgârie-nori, ar trebui să
circule numai automobilele, asa cum se vede la Paris și la Londra. La noi se
văd încă birjele - și uneori chiar cârduri de vite. Pe o uliță lăturalnică,
uneori numai la câteva sute de metri de palatele americane ale Capitalei, te
lovești de cocioaba cu fereastra joasă, împrejmuită de un gard de pari jumătate
putreziți de ploi.
Ofițeri, musulmani și țărani neaoși pe străzile Bucureșțiului interbelic |
Cine n'a urmărit cu ochiul fermecat
piciorușele grațioase ale micuțelor bucureștence, cochete în ciorapi de mătase și
pantofiorii de piele aleasă sau de pluș?... Și de câte ori, pe aceeași traiectorie,
ochiul nu s-a lovit de picioarele goale ale unei slujnicuțe sau muncitoare?... Ca personagii de comedie, în
care trebuie să joace roluri de pitoresc și contrast, pe străzile asfaltate ale
Capitalei, adică în plin centru, slujnicele din Ardeal, Bucovina și Basarabia,
fiecare în costumul regiunii, colorează și învie atmosfera în chip surprinzător.
Și la câțiva pași numai de aceste reprezentante etnice, circulă slobode,
surâzătoare, bucuroase de libertate, studentele cu părul în briză și cu geanta
de intelectuale, pe dinaintea Universității, asemenea cu toate colegele lor de
la Oxford și de la Paris, de la Sorbona.
Piciorușe și... piciorușe |
Nu se poate spune că birja bucureșteană, odinioară vehicul de lux, face
o concurență prea mare automobilului. De câțiva ani au dispărut taxiurile răpănoase
și s'au ivit, asemenea unor doamne de mare clasă, limuzinele adânci fermecate
de muzica de radio. O preumblare la Șosea în asemenea vehicule este aproape o
voluptate completă - deși sunt atât de dese întâlnirile, dacă nu chiar ciocnirile
cu carul cu coviltir, tras de boi, îndemnați de țărani autentici. Circulația
publică s-a perfecționat. Numeroase linii do autobuze dau Capitalei pe alocuri înfățișare
hiper-civilizată. Tramvaiele cu cai au dispărut de mult, dar nu și “remorcile"
cu bănci de lemn, atât de asemenea cu vagoanele de vite.
Domnișoare și... domnișoare |
Cu toată osteneala edililor din ultimele decenii de a da Bucureștiului înfățișarea de mare oraș civilizat,
moravurile orientale și mizeria extrem-orientală tot răzbesc la suprafață, ca
semnele urâte ale unor boale ascunse, greu de lecuit. “Oltenii” - oamenii-catâri,
în spinare cu cobilițe și coșuri încărcate de legume dau năvală din zorii zilei
și pun stăpânire pe toate străzile Capitalei, răcnind ca niște apucați,
zbierând ca niște criminali puși la tortură, stricând astfel liniștea străzilor
celor mai ferite, pentru a câștiga mai puțin decât costul nutrețului unei vite.
"Oltean" cu cobilița în spinare |
Sursa: articolul “Orașul contrastelor“ – semnat “A.”
- publicat în revista “Realitatea Ilustrată” - numărul din 6 noiembrie 1935 – disponibil în colecția Bibliotecii
Digitale a Bucureștilor
Impresii ale uni reporter din perioada interbelica...
RăspundețiȘtergereVesele sau triste, in aceste contraste poti simti, parca, parfumul interbelic…
RăspundețiȘtergereContrastele dau farmec și culoare. Nu crezi?
RăspundețiȘtergere