Deși am putea să fim
tentați să credem că Târgul din Vitan este un vad comercial născut în ultimele
decenii, lucrurile nu stau deloc așa. Alături de vechile bâlciuri și târguri organizate prin
locurile tradiționale ale Bucureștiului – Târgul moșilor, Bâlciul din Tei, Târgul de pe Bulevardul Maria sau cel din
zona vechii biserici Sf. Vineri - târgul din Vitan are și el istorie seculară.
Povești, locuri, întâmplări pline de farmec din România de ieri
Caută pe blog:
Postări populare
-
“Din vrerea nestrămutată a lui Dumnezeu și prin puterea Armatei noastre, în anul 1913 ne-am mărit pământul țărei înspre miază-zi, de part...
-
Poate că vă amuză credința românilor în farmece, descântece și blesteme . Ea era prezentă însă în conștiința populară la începutul secolulu...
-
Obiceiul tăiatului moțului și al ruperii turt ei este un ritual adânc înrădăcinat în tradiția poporului nostru. Practică precreștină, ca...
-
Un furnicar de negustori mărunți își ofereau mărfurile înghesuite în coșurile purtate pe umeri pe străzile târgurilor românești de la înc...
-
Cocoșii și găinile în tradițiile românilor Paragrafe: Cocoșii - ceasornicele de altădată Cocoșii năzdrăvani Cocoșii - dușmani ai sp...
-
Noi românii suntem prin firea noastră un popor superstițios. Foarte mulți dintre noi " credem în semne ” care ne influențează viața ...
-
Câinele pământului, Grivanul sau Țâncul pământului Paragrafe: Cățelul pământului - legende De ce trăiește ascuns Cățelul pământului -...
-
Una dintre marile tragedii ale României interbelice a fost fără îndoială incendiul bisericii din Costești (Argeș) din anul 1930 . Au mu...
-
Alexandru Ioan Cuza (n. 20 martie 1820 – d. 15 mai 1873) a fost primul domnitor al Principatelor Unite ale Moldovei și Țării Românești...
-
Ștrandul Kiselef f – cel care a primit mai târziu numele de “ Ștrandul tineretului ” - a fost cel mai mare bazin public și de asemenea...
Pagini:
Contact:
Recomandări:
-
Alexandru Ioan Cuza (n. 20 martie 1820 – d. 15 mai 1873) a fost primul domnitor al Principatelor Unite ale Moldovei și Țării Românești...
-
Poate că vă amuză credința românilor în farmece, descântece și blesteme . Ea era prezentă însă în conștiința populară la începutul secolulu...
-
Noi românii suntem prin firea noastră un popor superstițios. Foarte mulți dintre noi " credem în semne ” care ne influențează viața ...
-
Cocoșii și găinile în tradițiile românilor Paragrafe: Cocoșii - ceasornicele de altădată Cocoșii năzdrăvani Cocoșii - dușmani ai sp...
-
Câinele pământului, Grivanul sau Țâncul pământului Paragrafe: Cățelul pământului - legende De ce trăiește ascuns Cățelul pământului -...
Pavilionul de ape minerale din Cișmigiu
“În
mijlocul Capitalei noastre pline de praf, de gropi și de fum de automobil, se
găsește o oază, așezată parcă dinadins
în calea trecătorilor, tocmai pentru a fi ocolită. În vuietul acestui «mare
oraș» cetățeanul plictisit găsește un colt de liniște, iar ochiul îndrăgostit
de natură o găsește darnică și variată: gradina Cișmigiu”.
Acestea sunt
primele cuvinte dintr-un articol dedicat Cișmigiului – publicat de revista „Ilustrațiunea
română” în anul 1929. Cuvintele
scrise acum aproape un secol caracterizează și astăzi Cișmigiul – asta probabil pentru că regina grădinilor
din București a știut să-și păstreze prospețimea și farmecul tinereții.
Am mai scris despre Cișmigiu – cea
mai frumoasă grădină din București. În articolul “Grădina Cișmigiu – de două secole în centrul Bucureștilor” v-am povestit pe scurt istoria grădinii. Astăzi
o să spun doar cum era ea prin 1929: „un paradis la îndemâna oricui”. Un
paradis în care, în anul 1929 tocmai se deschisese un „pavilion al apelor
minerale”:
București - singurul oraș din Europa unde se făcea cură cu ape minerale sub supravegherea medicului
Deschiderea
oficială a pavilionului din Cișmigiu pentru cura cu ape minerale a fost făcută
duminică 26 mai 1929 la ora 12: “După serviciul divin d-l dr. St. Anastasiu, inspector
general sanitar, a arătat că pavilionul pentru cura cu ape minerale naturale
românești, a devenit o necesitate indispensabilă Capitalei. Dovada o fac
numeroasele persoane cari fac cură după prescripțiile medicale, fără să mai fie
obligați să se deplaseze din București.
Capitala noastră e singurul oraș din Europa unde se face cură cu ape minerale sub supravegherea medicului. La acest pavilion acei care urmează cura li se indică alimentația necesară și sunt cântăriți zilnic spre a se vedea efectul apei. La acest pavilion se debitează 14 soiuri de ape minerale, așa că fiecare suferind să poată bea apa de care are nevoie organismul său.” (ziarul “Viitorul” – numărul din 28 mai 1929)
Iubirile Reginei Maria a României (2)
Principesa Maria și Principele Ferdinand
Nunta prințesei Maria de Edinburgh cu Principele
moștenitor Ferdinand al României a avut loc în 10 ianuarie 1893 la castelul
medieval al familiei de Hohenzollern de la Sigmaringen. Au fost oficiate trei
ceremonii, una civilă și două religioase (catolică și protestantă).
Hannah Pakula consemna în volumul "Ultima romantică – Viaţa Reginei
Maria a României": “În dimineața de 10 ianuarie 1893,
Missy s-a trezit în dangătul clopotelor de cununie. Era o zi rece de iarnă. Ceremonia a fost celebrată de trei ori - civilă, catolică și
protestantă. Ceremonia catolică a fost
cea mai impresionantă, fiindcă Ferdinand era devotat credinței sale.
Slujba a fost interminabil de lungă, dar mireasa
a găsit o oarecare alinare în culturile latinești monotone: "M-au învăluit într-un soi de transă protectoare,
care mi-a potolit teama și a lăsat
speranța să se strecoare în inima mea care bătea înspăimântător de tare." Ceremonia
anglicană s-a desfășurat într-un mic antreu al Sălii Strămoșilor din castelul Sigmaringen, oficiată de
un preot din marina britanică. Missy a traversat ceremoniile și
banchetul de nuntă „ca și cum ar fi fost un
vis, un vis îndepărtat, în care jucam un
rol de vis".
Vraja s-a destrămat însă foarte repede. Luna de miere a fost petrecută la castelul de
vânătoare din Krauchenwies
– în apropiere de Sigmaringen - dar a fost un eșec. Regina Maria nota: „Era iarnă, noi eram timizi și încă
străini unul față de celălalt și nu era absolut nimic de făcut. Nando (Ferdinand) nu era un bărbat spiritual și nici unul plin de imaginație, așa
încât nu prea știa ce să facă s-o întrețină pe tânăra și atât de copilăroasa lui soție."
De asemenea, mărturisea Regina Maria: „M-am căsătorit atât de tânără... nimic nu se trezise în mine... căsătoria a fost pentru mine un șoc neplăcut și numai cu foarte mare greutate am izbutit să-mi obișnuiesc mintea... s-o accepte".
“Locotenentul invizibil” - primul film sovietic difuzat în România
Un articol publicat de revista “Realitatea Ilustrată” – în numărul din 23 ianuarie 1935 - mi-a atras atenția: consemna proiectarea pentru prima dată pe ecranele cinematografelor românești a unui film produs în studiourile din Uniunea Sovietică. Este vorba de filmul Locotenentul invizibil (Poruchik Kijè, 1934).
Comedia muzicală sovietică a fost regizată de Aleksandr Faintsimmer, fiind bazată pe nuvela Locotenent Kijè scrisă de Yury Tynyanov (pelicula a fost difuzată în Statele Unite sub numele de Țarul vrea să doarmă). Povestea filmului satiriza obiceiurile și obsesiile, uneori absurde, ale Țarului Petru I al Rusiei, precum și viața de la curtea acestuia. Este de menționat și faptul că partitura acestui film a fost semnată de celebrul compozitor Serghei Prokofiev. Să consemnăm că filmul a fost difuzat în ianuarie 1935 pe ecranele Cinematografului Regal din București.
Secretele cosmetice ale femeilor aztece
Preocuparea femeilor de a-și pune în valoarea frumusețea și
farmecul nu este una caracteristică societății moderne. Se știe că produse cosmetice se
foloseau în Egiptul antic încă de acum 3 - 4000 de ani. Dacă mai crede cineva
ca în zilele noastre se pot descoperii tratamente cosmetice naturiste noi – pot
să vă spun cu certitudine că se înșală. Uleiul de măsline, ceara epilatoare,
nisipul fin folosit pentru exfoliere, mierea de albine sau extractele din
plante – ca să enumăr doar câteva dintre ingrediente - sunt folosite de milenii
de către femei pentru "a-și retușa frumusețea".
Despre tratamentele cosmetice utilizate de femeile din Roma, Atena sau din Egiptul antic
s-au scris multe. Mai puțin sunt cunoscute însă metodele prin care “doamnele
aztece” știau să își accentueze
farmecele. Tocmai de aceea mi-a atras atenția articolul “Rețete pentru
îngrijirea frumuseții la femeile aztece de acum 700 de ani”, publicat în numărul
din 26 iunie 1935 al revistei “Realitatea ilustrată”. Mi s-a părut
interesant așa că o să vi-l propun și vouă:
“Studii recente
făcute asupra vechilor picturi aztece găsite în Mexic, ne aduc interesante
revelații asupra modului în care doamnele aztece înțelegeau să-și accentueze
farmecele. Se știe că femeile acestei vechi civilizații, care cu trei sute de ani înainte de descoperirea Americii de către Columb se aflau într'o stare de culminantă înflorire, întrebuințau
pudra, rouge-ul, creionul de buze, vopselele de păr și alte cosmetice.
Interesant în special de notat este faptul că frumusețile aztece își
vopseau adesea fețele în două culori aplicând, spre exemplu,
roșu pe toată partea superioară a obrazului și negru pe cea inferioară, sau roșu sus și galben jos. Vopseaua era întrebuințată
în genere pe tot trupul dar fața avea
parte de o atenție specială. Culoarea favorită era o cremă galbenă numită axin la care se mai adăogau și alte substanțe
spre a-i varia nuanța. Iar pudra pe care obicinuiau (să o folosească) mai mult
era de un ocru și roșcat.
Vopsirea feței implica o adevărată artă deoarece culoarea de bază era
accentuată cu sublinieri de vermilion, cu albastru sau cu verde. Aztecele
ultraelegante își vopseau dinții în roșu și buzele în albastru. La unele partea superioară a feței era
vopsită în galben, partea de jos în albastru iar gura era înroșită cu carmin. Fardarea
fetei nu putea fi făcută decât de către experți."
"Într'una din stampele noastre vedeți o doamnă aztecă pregătindu-se
pentru o recepție. E de observat că cei cari o ajută să se îmbrace nu sunt
femei. Odată îmbăiată și masată cu uleiuri parfumate de către sclavele sale, doamna
se întindea pe o sofa și în vreme ce femeile îi cântau acompaniindu-se cu niște
mici tamburine, veneau servii cu veșmintele și o îmbrăcau.
Fardul era aplicat cu atâta îngrijire încât se inventase pentru această
operație un vocabular special în care un singur cuvânt servea la indicarea unui
complicat procedeu. Îngrijirea frumuseței femeiești era de domeniul practicilor religioase și zeița Xochiquetzal, patroana dragostei și a frumuseței primea confesiunile amorurilor nefericite și
făgăduia succese viitoare.
Elementul de capitală importanță în îngrijirea frumuseței era oglinda
pe care aztecii o făceau dintr'o pirită lustruită, și era perfectă.
Femeile vechilor Mexicani făceau băi de aburi și masseuse pricepute le
frecau corpul cu ierburi ce aveau darul să le învioreze pielea. Femeile aztece par a fi fost nudiste și invitau adesea pe tinerii care le
plăceau să se scalde cu ele în bazine mari în care intrau complet nude. Nu e
exclus să fi existat și pe atunci predicatori care criticau aceste excese ale
tinerei generații.
Aztecele par a fi cunoscut
binefacerile săpunului. Unul
dintre secretele frumuseței lor era întrebuințare a unei buruieni
numită etzapanxiutl care
avea o sămânță amară și dădea o admirabilă loțiune emolientă. Făceau de asemeni uz de parfumuri a căror
preparare pare a fi atins culmea perfecției. Frumoasele aztece își întrețineau dinții
mestecând tzictli, baza chewing-gum-ului de astăzi.
Zeiță aztecă îmbrăcată... la modă |
Părul, nu rămânea niciodată la culoarea lui naturală. O vopsea extrasă dintr'un
rar mineral transforma părul negru într'un strălucitor albastru-închis, iar
celui castaniu îi dau un luciu cald. Pieptănăturile lor arborau bucle, ondulațiuni și chiar cârlionții pe care i-am
văzut pe vremea Directoratului. Multe dintre femeile aztece purtau părul scurt
tăiat dar mai multe erau acelea care-și lăsau cosițele să le ajungă până la talie.
Cu toate ciudățeniile mai sus descrise, femeile aztece par a fi fost fermecătoare, așa reiese cel puțin din scrierile spaniolilor.
Însuși marele cuceritor Hernan Cortez s'a îndrăgostit nebunește de
fecioară aztecă Malinche. Trebuie
să observăm însă că atunci când a văzut-o, fața nu-i era vopsită nici în galben și nici în albastru și nu purta decât un vesmânt extrem de simplu, de sclavă.
Ea cunoștea totuși vechile secrete aztece pentru înviorarea și
înfrumusețarea epidermei cu ajutorul săpunurilor și a ierburilor parfumate. “
Sursa: articolul “Rețete pentru îngrijirea frumuseții
la femeile aztece de acum 700 de ani” - publicat în numărul din 26 iunie 1935 al revistei “Realitatea ilustrată” - disponibilă în colecția digitală a Bibliotecii Centrale Universitare “Lucian Blaga” din Cluj Napoca
Drame pe Dunăre
Ne-am
început mai demult, însoțiți de publicistul N. Papatanasiu, vizita prin lumea
de altădată a Brăilei, oraș în care “viața portului s’a risipit, s'a stins”
și în care se depăna pe atunci “un film, cu încetinitorul, obositor și
enervant.”
În lumea aceasta amorțită, vestea că două
vapoare își vor începe din nou peregrinările pe Dunăre părea că va readuce la viață portul și pe oamenii lui. Cu toate acestea: “În
fața unei cafenele, la colțul străzii, grupuri de hamali, abătuți de ședere, de
lipsuri. Au fețe pământii. Murmur de vorbă vine dinspre ei. Svon slab. Acasă nu
e mâncare, copiii plâng, casa se dărăpănă, fetele se prostituează pentru pâine.
Unii din ei au murit. S'au asvârlit în fața trenului ori s'au spânzurat."
* * *
"-
Patera! - E glasul lui Dimitrachi.
-
Ce este? - întreabă Barba Costa, trezit din gânduri, privind spre Dimitraki,
care avenit pentru întâia oară la cafenea.
Vestea
e cu adevărat extraordinară: Ernestinaşi și Ariadni
pornesc mâine spre Silistra. Casa lor de cereale a hotărât să aducă o încărcătură
de orz. Orzul are prețul în urcare. Vecinii de la mesele dimprejur au ridicat
capetele. Știrea face într'o clipă înconjurul cafenelei. Dimitraki a vorbit
prea tare.
Bărci în portul Brăilei |
În
trupul lui Barba Costa sângele svâcnește! Începe iarăși călătoria în susul fluviului,
de-a-lungul porturilor, de-a-lungul malurilor înverzite de sălcii! Gândul lui reface
călătoriile (atâtea!), revede chipuri de cunoscuți și prieteni.
-
Mergem, Spiro! Pleci și tu! - rostește el.
Spiro
sfârșește de silabisit o frază, apoi pune degetul drept zăloagă, dă din cap și
pornește după Barba Costa.
-
E, na pari o diàvolos! - (La naiba!) izbucnește el pe sub mustăți. Nu poate să vadă
cum are să aranjeze cu Evridiki, în privința Aretiei. Asta îl îngrijorează,
peste poate, pe capetan Spiro."
* * *
"Și
călătoria în lungul fluviului începe așa cum a depănat-o Barba Costa în
priviri. Mai întâi, hârtiile la agenție, la vamă, la căpitănie. De asta au avut
grijă oamenii d-lui Panopulos. Seara, totul era gata. Remorcherul Alice s'a
apropiat de Ernestina și a acostat alături, duduind din motoare. Până a nu se
lăsa pe deplin întunericul deasupra portului, a început o manevră puțin
complicată. Ariadni trebuia scos dintre Clitemnestra și Ifigenia și lipit de
Ernestina, care avea să-i fie tovarăș de drum. Parâmele au fost slăbite. Ariadni
a fost legată la pupă, de Alice, care s'a pornit să întindă parâma de sârmă. Apoi,
lăsat în cursul apei (șlepurile se leagă cu prora în susul fluviului) șlepul diriguit
doar de cârmă, pe care o rotea grijuliu Spiro, s'a a lipit de Ernestina.
În
zori, plecarea. Manevra retragerii legăturilor o face Dumitraki. Parâmele care
unesc cele două șlepuri cu remorcherul au fost legate de cu seară. Barba Costa
stă în cabina înălțată a cârmei, (sto timòni). Remorcherul șuieră prelung, cu
glas răgușit și se'ndepărtează încet. Parâmele se întind. O mică sguduitură.
Vaporașule oprit o clipă pe loc. Pe coș se'nvolbură lințolii de fum. Helicele
frământă apa Dunării, care oglindește zorii albăstrii. Un șuier scurt.
Șlepurile înaintează. S.R.D. 326 și celelalte rămân în urmă. Decorul portului,
împodobit cu lumini palide, se trage îndărăt, cu siluetele turnurilor de la
fabrici, cu vaporașele și șlepurile priponite în ancore.
Cargobot încărcând cereale în portul Brăilei - 1937 |
Apoi,
malurile se apropie, cu priveliștea mereu neschimbată a sălciilor verzi.
Uneori, un sat. Mai târziu, în amiezi, Piua-Petri - un port mărunt. Pe înserat,
popas în fața Hârșovei, un orășel împlinit între două dealuri albe, de calcar.
Între două canarale, cum li se spune. Aici, Barba Costa a rămas în mai multe rânduri,
pentru ca să încarce grâne. Are prieteni buni. După ce ancora e coborâtă, Barba
Costa pornește cu barca spre port, ca să întâlnească pe Kirio Dimitri. Întâlnirea
cu Kirio Dimitri e afectuoasă, ca între cunoscuți de demult. Seara se încheie,
cu alți prieteni, la un restaurant, lângă pahare cu vin.
În
zori, furtună. Dunărea e cu totul alta. Valurile se năpustesc în toate părțile,
ca o învârtejire prin nămoluri. Dintr'un braț de apă, se ivește un remorcher
negru cu brazdă roșie. Îl cunoaște Barba Costa. Stăpân e căpitan Ali, un
cunoscut de demult. Roata cârmei se smucește în mâinile lui Barba Costa, dar el
o ține bine. Remorcherul lui căpitan Ali s'a pierdut, în urmă, dimpreună cu
aducerile aminte."
* * *
"În
clipa aceasta, pe șlepul de-alături, se aud glasuri care biruesc vântoasa și
strigăte de ajutor. Barba Costa poate să vadă de-aci, de sus, pe Areti alergând
cu părul învâlvorat pe punte, urmărită de Spiro, înfuriat, ca o gorilă. Scena
se desfășoară cu o repeziciune de fulger. Nici cât ar pune cârma la babord,
Aretia a și ajuns la prora șlepului, încalecă peste balustradă şi se asvârle în
apă, între cele două șlepuri. Capetan Costa își întipărește expresia chipului
Aretiei, de spaimă și amărăciune, ca pe-un clișeu. Închide ochii o clipă și
imaginea nu se șterge. Îndată, se smulge din inerție și deschide ușa cabinei:
-
Dimitraki! Dimitraki!
Dar
Dimitraki e gata. A văzut și el pe fereastră împrejurarea. Aleargă pe Ariadni,
scutură de umeri pe Spiro care pare un hăbăuc, se repede în casă, reapare și
privește în urma șlepului. Barba Costa face și el la fel. Dâra de spumă de la
pupa șlepului se pierde în valurile nămoloase. Trupul fetei nu reapare. Numai
valuri, valuri, în culoarea lutului galben, dobrogean. Dimitraki ar voi parcă
să deslege lotca șlepului și să se avânte prin valuri, în căutarea Aretiei.
Ezită, însă. Ar fi o nebunie! - gândește Barba Costa. Așa vede și Dimitraki
care revine pe Ernestina și urcă la cârmă:
-
Ideş? (Ai văzut?) - întreabă fiul.
-
Ne! (Da!) - spune Barba Costa și lasă în mâna lui Dimitraki roata de fier.
Coboară și pătrunde în casa lui Spiro. Spiro a rămas, de piatră, pe un hambar.
De pe vapor n'a observat nimic. Vântul șuieră și izbucnește mai tare. Dac'o să iasă
fata la suprafață, au s'o pescuiască lipovenii! În odăița bătrânilor plânge,
fără putere,coana Evridiki.
Șlepuri pe Dunăre - 1937 |
-
To caimèno to coritzaki-mu! (Sărmana fetiță!) - repeta mama.
Plecarea
din Brăila, neașteptată, deslănțuise drama. Cu voia mamei, Areti avea să rămână
la niște prieteni. Dar Spiro se opusese. Areti trebuia să vină cu ei, la Silistra.
Coana Evridiki nu înțelegea schimbarea în firea lui Spiro. Când aflase însă de
la Spiro întâmplarea cu fata lui capetan Manoli, voința ei se anihilase.
Trecuse de partea soțului. Areti, desnădăjduită, (lăsa în urmă un început
frumos de dragoste) se revoltase. Dar bătrânii, de acord, o încuiaseră încabina
ei. Socotind că în larg nu mai e nicio primejdie, o eliberaseră. Cearta izbucnise
din nou. Și pe urmă, sfîrșitul îngrozitor...
—
Areti! Areti! Coritzaki-mu! Coritzaki-mu! (Areti! Areti! Fetița mea! Fetița
mea!)"
* * *
"La
amiază, furtuna s'a potolit. Soarele s'a ivit, pe ceruri și pe ape. Malurile:
înverzite de aceleași sălcii. Cerna-Vodă a rămas departe, cu podul alb. Popas,
la Oltina, pe noapte. A doua zi, sfârșitul călătoriei, la Silistra.
Decor
ca'ntr'un tablou de Dimitrescu. Încep lucrările pentru construirea schelei. Cât
mai repede, fiindcă remorcherul trebuie să plece, spre Brăila: numaidecât! În
toiul alergăturii, Dimitraki îi aduce lui Barba Costa vestea că Spiro s'a
spânzurat, într'un hambar. L-au găsit, adineauri. Bătrânul nu-și poate stăpâni
o înjurătură, de necaz. Semn rău!
-
Ton Keratà!...... și se'ndreaptă spre Ariadni.”
Sursa:
reportajul “Oameni din porturi” – semnat N. Papatanasiu (prozator, critic
literar și publicist român) – publicat în revista “Realitatea Ilustrată” - numărul din 13 ianuarie 1937
Povestea reînhumării lui Constantin Vodă Brâncoveanu
“Facă
Dumnezeu ce-a vrea!
Chiar
pe toți de ne-ți tăia,
Nu
mă las de legea mea!”
“Vreme
de douăzeci și cinci de ani cârmuise Țara Românească Domnul
Constantin Brâncoveanu, și se arătase vrednic de domnie: drept, pios și bun
cunoscător al trebilor țării, atât a celor dinăuntru cât și a celor din afară.
Vreme de douăzeci și cinci de ani știuse el prin buna înțelegere a timpului său
și prin marea lui înțelepciune să strecoare țara prin primejdiile de tot felul
care o pândeau, și mai ales prin primejdia aceea de a fi înghițită. Dar tocmai
această purtare a sa, căreia putem să-i zicem mântuitoare de țară, credem noi
că l-a făcut să ajungă la sfârșitul lungii
sale domnii pradă a iataganului turcesc.” (1)
Povestea martiriului domnitorului –
omorât de turci împreună cu toți fii lui – este una dintre cele mai emoționante
din întreaga noastră istorie. Tocmai de aceea, concluziile cercetările
arheologice desfășurate în luna decembrie a anului 1932, care atestau în mod
cert că osemintele lui Constantin Brâncoveanu au fost înmormântate în taină
într-un colț al Bisericii Sf. Gheorghe Nou din București, au provocat o vie emoție
printre români. Până atunci exista convingerea că osemintele Domnitorului ar fi
fost aruncate după execuția de la Constatinopol în apele mării Marmara: “E
încă doar în amintirea tuturor frământarea ce a cuprins toate straturile
societății prin descoperirea osemintelor marelui martir Constantin Brâncoveanu,
în cripta bisericii Sf. Gheorghe. Cu ocazia unor săpături ce se făceau, s'a dat
peste o lespede veche, care ascundea un mormânt. Procedându-se la ridicarea
pietrei, s’a dat peste un coșciug ce conținea înfășurate într’o stofă de
preț, din care mai rămăseseră bucăți. Controversele iscate de această
descoperire erau din ce în ce mai interesante. Cu cât se înainta în examinarea
osemintelor și a postavului găsit, cu atât se preciza mai evident că cel care
odihnea în cripta bisericii Sf. Gheorghe era domnitorul Constantin Brâncoveanu,
ucis mișelește de către turci.” (2)
Un an mai târziu, în 21 mai 1934,
Biserica Ortodoxă Română a ținut să reînhumeze cu mare cinste rămășițele celui
ce a fost martirul Brâncoveanu.
Abonați-vă la:
Postări
(
Atom
)
Urmărește pe Facebook:
Urmărește pe Twitter:
Cele mai citite articole:
-
Alexandru Ioan Cuza (n. 20 martie 1820 – d. 15 mai 1873) a fost primul domnitor al Principatelor Unite ale Moldovei și Țării Românești...
-
Poate că vă amuză credința românilor în farmece, descântece și blesteme . Ea era prezentă însă în conștiința populară la începutul secolulu...
-
Noi românii suntem prin firea noastră un popor superstițios. Foarte mulți dintre noi " credem în semne ” care ne influențează viața ...
-
Cocoșii și găinile în tradițiile românilor Paragrafe: Cocoșii - ceasornicele de altădată Cocoșii năzdrăvani Cocoșii - dușmani ai sp...
-
Câinele pământului, Grivanul sau Țâncul pământului Paragrafe: Cățelul pământului - legende De ce trăiește ascuns Cățelul pământului -...
-
Usturoiul: superstiții, credințe, obiceiuri, descântece Paragrafe: Superstiții: Usturoiul alungă spiritele necurate Credințe: Ustur...
-
În trecut, în conștiința poporului era adânc înrădăcinată credința că răul “ ne este dat ” de spiritele cele rele. Românii credeau de ase...
-
Una dintre marile vedete ale teatrului românesc din perioada interbelică a fost - fără îndoială - actrița Nora Piacentini (n. 1905 – d....
-
Motto: colo-n deal la mandravela a pierdut-o jean pe stela toți s-au dus cum-necum pe jos sau călare cu ulcică-ntre picioare hai noroc și u...
-
Voi încerca să creionez profilul unei " Miss România " din perioada interbelică. Un cu totul alt tip de profil decât cel cu care s...