Povești, locuri, întâmplări pline de farmec din România de ieri
Caută pe blog:
Postări populare
-
“Din vrerea nestrămutată a lui Dumnezeu și prin puterea Armatei noastre, în anul 1913 ne-am mărit pământul țărei înspre miază-zi, de part...
-
Poate că vă amuză credința românilor în farmece, descântece și blesteme . Ea era prezentă însă în conștiința populară la începutul secolulu...
-
Obiceiul tăiatului moțului și al ruperii turt ei este un ritual adânc înrădăcinat în tradiția poporului nostru. Practică precreștină, ca...
-
Un furnicar de negustori mărunți își ofereau mărfurile înghesuite în coșurile purtate pe umeri pe străzile târgurilor românești de la înc...
-
Cocoșii - ceasornicelele de altădată În vechime, atunci când mijloacele de măsurare a timpului nu erau la îndemâna tuturor oamenil...
-
Între creaturile supranaturale imaginate de poporul român, Cățelul pământului ocupă un loc aparte. De ce aparte? Pentru că, spre deosebire...
-
Una dintre marile tragedii ale României interbelice a fost fără îndoială incendiul bisericii din Costești (Argeș) din anul 1930 . Au mu...
-
Noi românii suntem prin firea noastră un popor superstițios. Foarte mulți dintre noi " credem în semne ” care ne influențează viața ...
-
Alexandru Ioan Cuza (n. 20 martie 1820 – d. 15 mai 1873) a fost primul domnitor al Principatelor Unite ale Moldovei și Țării Românești...
-
Ștrandul Kiselef f – cel care a primit mai târziu numele de “ Ștrandul tineretului ” - a fost cel mai mare bazin public și de asemenea...
Pagini:
Contact:
Recomandări:
-
Noi românii suntem prin firea noastră un popor superstițios. Foarte mulți dintre noi " credem în semne ” care ne influențează viața ...
-
Poate că vă amuză credința românilor în farmece, descântece și blesteme . Ea era prezentă însă în conștiința populară la începutul secolulu...
-
Cocoșii - ceasornicelele de altădată În vechime, atunci când mijloacele de măsurare a timpului nu erau la îndemâna tuturor oamenil...
-
În trecut, în conștiința poporului era adânc înrădăcinată credința că răul “ ne este dat ” de spiritele cele rele. Românii credeau de ase...
-
Usturoiul - sau aiul după cum mai este numit prin Banat și Transilvania – este una dintre plantele cele mai des folosite de români pent...
-
“Din vrerea nestrămutată a lui Dumnezeu și prin puterea Armatei noastre, în anul 1913 ne-am mărit pământul țărei înspre miază-zi, de part...
Cum se sting cărbunii (vechi ritualuri magice)
În
trecut, în conștiința poporului era adânc înrădăcinată credința că răul “ne
este dat” de spiritele cele rele. Românii credeau de asemenea că acest rău
poate fi îndepărtat cu ajutorul farmecelor și al descântecelor. Oamenii au născocit
farmece și descântece despre care credeau că ar putea să îi ajute în aproape
orice situație: pentru
alungarea bolilor (de brâncă, de bubă, de gălbenare, de gâlci etc.), pentru
alungarea spiritelor rele (de iele, de smeoaică, de samcă etc.), pentru aducerea
dragostei (de ursită, de scrisă) sau pentru invocarea ajutorului în situații
din cele mai diverse (secetă, caniculă, furtună, pentru paza recoltelor sau a
animalelor etc.).
“Zilele când la sate baba Anghelușa era cea
mai temută au trecut. Acum descântecele, vrăjitoriile, datul cu ghiocul și făcătura
de dragoste sau de boala seacă au rămas numai de atât bune ca să le scriem în
cărți” - nota în 1907 un redactor al revistei “Țara Noastră”. Cu toate
acestea, deși a trecut de la data publicării articolului mai mult de un secol,
unele dintre vechile practici magice mai sunt prezente în lumea noastră.
Stinsul cărbunilor este unul dintre obiceiurile cele mai întâlnite chiar și în
vremurile de azi:
În glumă despre taxarea celibatarilor
Ezit dacă să public sau nu un articol despre o idee legislativă din România anului 1931. Cine știe, poate că vreunul dintre finanțiștii de azi îl citește și… trece la fapte. Mai ales că și astăzi "foamea" bugetului este mare. O să risc totuși! Nu sunt celibatar și introducerea unei eventuale taxe pe celibat nu mă va afecta. Nu pot totuși să nu menționez faptul că vremea comunismului o astfel de taxă s-a aplicat în România sau că impozite de acest gen sunt sau au fost legalizate, din câte știu, în Germania, Franța și Italia. Noi, românii de azi, am scăpat. Deocamdată!?
Invitație la un “Bal-Musette” interbelic
Vă invit să petrecem câteva ore într-un "club
din alte vremuri”. Vom merge împreună la o sală de dans în care - fără să
aibă parte de luxul localurilor “din centru” și nici de refrenele la modă
cântate de celebrele jazz-banduri ale vremii – se întâlneau și dansau
bucureștenii de rând în perioada interbelică. Pentru aceștia “duminica era
ziua feerică a libertății, când își puteau întrebuința timpul numai după
fantezia lor”. Vom pleca însoțiți, bineînțeles, de un reporter interbelic pe
care îl vom numi și noi “Rex”, pentru că așa își semna articolele publicate în
paginile revistei “Ilustrațiunea
Română”:
Povestea unui bal interbelic
“- Dansați, domnișoară?
- Mersi.
Perechea începe să se învârtească
în ritmul deochiat al unei armonici stridente, mânată diavolește de Costică
Arapu, cel mai celebru armonist din Capitală. Cântă un fox-trot și perechile
dansează un vals romantic amestecat cu o bătută autohtonă. Desigur ca aceasta
nu se petrece nici la “Valadolid”, nici la „Bombonieră".
Cum se fac cunoștințele... |
Suntem în unul din cele mai renumite localuri populare, la “completul” unde dansează oltenii, găzarii, precupeții, servitoarele și
fetele din cartierele învecinate. E o vastă baracă de scânduri, împodobită cu
brad și foiță tricoloră. Lămpi electrice voalate de fumul gros al țigărilor luminează
o mulțime de indivizi cari se sucesc pe loc, în timp ce, de pe un scaun din
mijlocul localului, Costică Arapu nu obosește până dimineața cântând când din
armonică, când din gură, când din ghitară. În jurul lui, fiecare dansează ce vrea
și ce știe. Dintr'o singură privire, cuprinzi 20 de perechi cari dau din
picioare, fiecare după fantezia sau știința ei în ale dansului. Se întâmplă
uneori ca domnișoara să danseze într'un fel și cavalerul într'altul. Dar asta
nu are nici o importanță în înghesuiala cea mare, unde niciodată nu știe cine
te-a călcat pe bătătură.
Ca să intri în sala de dans trebuie
să plătești 5 lei la intrare. Altă taxă nu se ia, nici consumații nu există. Când
dansatorilor li se usucă gâtul din pricina prafului ridicat din podele, se
reped până la cârciuma de peste drum, unde-și ung laringele cu o dușcă zdravănă
de rachiu de izmă. Apoi, cu inima căptușită, vin să danseze mai cu foc. Cu cât
crește numărul paharelor, cu atât crește și pasiunea dansului. Așa că, la o
anumită ora, dansatorii se dedau la cele mai fantastice fantezii: umblă de-a
bușilea, sar peste armonist, rămân prostiți în fața zidurilor de scândură sau
se încaieră frumos, ca și cum ar dansa. Fără nici un gând rău, proaspeții veniți
dansează între ei, bărbați cu bărbați, fete cu fete.
- Numai așa de “boală”, să se vadă cum știm noi să ne folosim picioarele.
După vreo oră, când oboseala
picioarelor se ridică la cap ca o căldură binefăcătoare, relațiile dintre
dansatori devin prietenești. Se petrece ca într’o mare familie, în care sunt atât de
multe rude, încât nu le poți cunoaște pe toate. Din “domnișoară” raporturile trec imediat la “Ileano”, ca să urmeze apoi un “Fă!” bărbătesc și o ciupitură măiestrită.
O fată timidă și chioară, deși a
plătit intrarea, stă stingheră, rezemată de perete, ca să nu împiedice
dansatorii. Ce-i drept, pe lângă că are un ochi cu albeață, mai are și gura
strâmbă. Dar sub foița cu care și-a înroșit obrazul și buzele nu se cunoaște
cât e de urâtă. Un taxator de la S.T.B. (notă: Societatea de
Transport București), la fel de timid și
el și fără pereche, o privește cu jind: cel puțin picioarele îi sunt întregi și
are un bust cum nu au toate frumoasele de-aici. Cu toată timiditatea, S.T.B.-istul
se apropie de fata proastă și chioară:
- Sunteți din București,
domnișoară?
În contactul cu lumea din
tramvaie, tânărul a învățat să vorbească așa cum se cuvine cu o domnișoară pe
care nu o cunoști. De câte ori nu a fost el martor în tramvai la asemenea începuturi
de idile, când domnul care a plătit biletul până la Obor coboară împreuna cu
partenera întâmplător întâlnită, la Grădina Icoanei. Fata chioară, mândră că un
tânăr cu uniforma atât de frumoasă îi adresase cuvântul, răspunse rușinată,
privind cu ochiul sănătos spre picioarele ei strânse în pantofi cu șireturi:
- Nu, din Moldova!
- Aa! - se miră bucuros băiatul,
deși știe că spune un neadevăr - Eu tot din Moldova sunt!
O idilă la bal
Idila se încheagă ușor. După câteva
minute, chioara și setebistul dansează strâns, iar fata își lasă romantic capul pe pieptul lui, pe
care strălucește, pe o placă de metal, un număr impresionant. După dans, când
rachiul devine un stimulent pentru țopăiala viitoare, perechea se întoarce
exuberantă la “bal”, unde și ceilalți dansatori își ridicaseră entuziasmele la același diapazon.
Armonica lui Costică Arapu zicea
acum o bătută autentică și năstrușnică, care furnica picioarele. Se ridicase praful
ca un nor galben și dansatorii nu mai osteneau. Fiecare cânta ce-i trecea prin
cap, de la “o mamă, dulce mamă”, până la “am un lemn și patru bețe". Petrecerea la “balul” din Calea Moșilor e acum în toi. Peste câteva minute va degenera într'un
amestec cumplit de dansatori, ca apoi să se transforme într'o învălmășeală
cumplită. Femeile vor țipa ca la baie, pumnii se vor repezi în aer ca proiectilele,
capetele vor suna lovite ca dovlecii. Pricina bătăii obligatorii de la urmă
nimeni nu o cunoaște. Dar e fatală, ca muzica, ca rachiul, ca dansul.
În zori, un bătrân filosof mătură sala
de dans de praf și de sânge. Clientela abia așteaptă seara, ca să reînceapă
balul cotidian.”
Citește și:
Carnaval:
Excentricitățile Salomeei
Sursa: articolul “Bal-Musette bucureștean"
- semnat “Rex” – publicat în revista “Ilustrațiunea Română” - numărul din 22
ianuarie 1936
Cu Iancu și Profira Prăjescu prin Europa (povestea unui voiaj european din anul 1864)
Iancu Prăjescu – născut pe la 1792 și coborâtor al uneia
dintre cele mai vechi familii boiereşti din Moldova – după ce a divorțat de
Agripina Cananău (Prăjescu), “a fost cununat de preoții moșiei Dumisale Stolniceni și
fără învoirea Înalt Sfințitului Mitropolit”, în 10 aprilie 1858, cu Profira, fata lui Neculai Negri,
văr al doilea cu Constantin Negri. Câțiva ani mai târziu, deoarece “cucoana Profira avea nevoie de o cură la Marienbad, după
sfatul doctorului Vârnav, prieten al familiei, care altădată i-a şi însoțit”, familia boierească face în anul 1864 un voiaj mai lung
prin Europa.
“Din ziua plecării
de la Stolniceni, până la întoarcere, după 83 de zile, el a însemnat, zilnic,
localitatea unde se afla, chipul în care a călătorit și cheltuielile necesitate
cu drumul, cu întreținerea, trecând și toate celelalte sume întrebuințate
pentru toate nevoile zilnice.” Prețioasele însemnări ale boierului
moldovean, păstrate prin grija d-nei
Sultana Dediu, fiica acestuia, au fost deslușite de academicianul Artur Gorovei
și publicate în extenso în Revista Fundațiilor Regale – numărul 1
iunie 1935. Voi spicui din aceste note relatări despre momentele cele mai
importante ale călătoriei:
Un domn și o doamnă de la jumătatea secolului al XIX-lea |
File din cartea vrăjilor
Practicarea
diferitelor forme de magie nu este, așa cum am putea fi tentați să credem,
proprie societăților înapoiate din punct de vedere educațional, de ieri. Toate “ingredientele” necesare pentru
dobândirea “cunoștințelor” sau pentru
practicarea diferitelor forme de magie sunt disponibile în mai toate librăriile
și “magazinele specializate” de azi din întreaga lume. Tendința oamenilor de a
îmbrățișa practicile magiei era proprie și societății interbelice și despre o
“carte de specialitate” care circula în
acea epocă o să vă vorbesc astăzi. După cum v-am obișnuit însă, o să o fac prin
intermediul unui articol apărut în luna iulie a anului 1935 în săptămânalul
“Realitatea Ilustrată”.
File din “Cartea magică”
Articolul “Cartea magică” transcrie “câteva din ciudatele remedii, pe
care le prescrie "Biblia Vrăjilor"
– o carte publicată de un anume George Hohman în anul 1820 și
care se bazează pe scrierile călugărului Albertus
Magnus, renumit vrăjitor din Evul Mediu. Precizez
că reproduc
descrierea acestor practici doar pentru a vă satisface curiozitatea. Nu vă
recomand însă să încercați puterea acestor vrăji. În primul rând pentru că vă
va fi greu să faceți rost de “ingredientele” necesare: pui de catâr, inimă de șoarece de câmp sau ochiul drept al unui lup. Dar nu numai din această cauză…
FARMECE, RITURI MAGICE, DESCÂNTECE ȘI TALISMANE PENTRU ÎNDEPĂRTAREA TUTUROR RELELOR
Pentru înălbirea unui cal negru:
“Apa în care a fost fiert un pui de catâr înălbește calul negru, dacă este frecat sau spălat cu ea.”
Pentru durerea de dinți:
“Scoateți o mică brazdă de iarbă, dimineața, înainte de răsăritul soarelui, mai înainte de-a vă fi spălat, suflați asupra ei de trei ori și puneți-o la loc, întocmai cum a fost mai înainte.”
Pentru a ținti bine:
“Luați inima unui șoarece de câmp și puneți o bucățică din ea între glonte și praful de pușcă; fiecare împușcătură va merge apoi în plin. În vreme ce încărcați pușca, trebuie pomenită Sfânta Treime și veți avea grijă să nu isprăviți cu pronunțarea cuvintelor, mai înainte de-a fi încărcat.”
Pentru câștigarea unui proces:
“Spuneți: M'am dus înaintea casei judecătorului, și la fereastra lui au apărut trei morţi: unul n'avea limbă, altul n'avea plămâni, iar al treilea era mut și orb. Dacă vă duceți după aceste cuvinte înaintea judecătorului, acesta nu va mai avea nici o putere împotriva dvs.”
Pentru a face un câine să rămână pe lângă casă:
“Scurgeți câteva picături de sânge dintr'un deget, dați-l câinelui să-l mănânce în ceva și puteți fi siguri că va rămânea. Sau zgâriați cele patru colțuri ale mesei la suprafață. Mâncați întotdeauna cu cuțitul cu care ați făcut zgârieturile și dați apoi câinelui rămășițele.”
O vrajă împotriva câinilor răi:
“Acela care poartă o inimă de câine în partea stângă, nu va fi lătrat de niciunul din aceste animale; toți sunt muți față de el.”
Pentru îndepărtarea unei dureri:
“Luați fâșia de pânză cu care a fost pansată o rană și puneți-o în apa ce pare a avea o pojghiță de cocleală; dar aveți grijă să nu împrăștiați cocleala, decât atunci când nu vă mai temeți de durere.”
Pentru confecționarea unei vergele de rabdomant:
“În prima noapte de Crăciun, între ora 11 și 12, să rupeți o cracă tânără, numai de un an, către soare-răsare, în numele sfintei treimi. Când întrebuințați nuiaua la căutarea aurului, a ferului sau a apei, veți proceda în modul următor: luați nuiaua care trebuie să fie bifurcată ținând în câte o mână fiecare din cele două ramificații, în așa fel încât partea groasă să stea în sus; dacă această ultimă parte se lasă spre pământ, puteți fi siguri că acolo se găsește ceea ce căutați. În tot acest timp trebuie să spuneți următoarele : Arhanghele Gavril, te rog în numele lui Dumnezeu cel Atotputernic, să-mi arăți dacă este apă aici sau nu! Procedeul acesta se repetă de trei ori.”
Pentru îndepărtarea durerilor și pentru vindecarea rănilor cu trei nuiele:
“Cu aceste nuiele și cu sângele lui Christ îndepărtez durerea și puroiul. Trebuie să tăiați o bucățică dintr'o ramură tânără, către răsăritul soarelui, rupând-o apoi în trei; frecați cu ele rana, începând cu aceea care v'a căzut mai întâi în mâna dreaptă și repetați cuvintele de mai sus, de trei ori; apoi înfășurați bețișoarele într'o bucată de hârtie albă și puneți-le la un loc cald.”
Un bun remediu pentru ulcere, excrescențe și alte boale:
“Rădăcina de gherghină pusă pe gât, vindecă ulcerele apărute aici; este bună pentru vătămăturile creierului, vindecă negii, dacă sucul ei este fiert cu miere și apă de băut; împrospătează și vindecă plămânii, dând o respirație parfumată. Dacă e sădită într'o vie, într'o grădină sau într'un câmp, crește abundentă. Rădăcina este bună pentru acei cari vor să planteze viță, sau să cultive pomi. Copiii mici cari o poartă la gât sunt blânzi, iubesc frumosul și devin veseli.”
Pentru a ne pune la adăpost de neșansă:
“Dacă vă coaseți în mâneca dreaptă, ochiul drept al unui lup, totul vă va merge din plin.”
Diferite remedii:
“Pierderile la cărți pot fi prevenite legându-vă o inimă de liliac de brațul drept, cu o ață roșie. Pomii legați cu fire de ață roșie iau asupra lor răceala unui bolnav. O mână de mort trecută peste un semn din naștere, îl face să dispară. Un ou fiert în apă de ploaie, adunată înainte de răsăritul soarelui și lăsat apoi să fie mâncat de furnici, va împiedeca pe o persoană bolnavă de-a se prăpădi.”
Pentru amuțirea bârfelilor:
“Planta heliotrop sau floarea soarelui au proprietăți minunate dacă se culeg în Zodia Leului, în luna lui August și sunt înfășurate într'o frunză de dafin. Dacă o persoană o poartă apoi asupra sa, nu va mai auzi decât lucruri plăcute ; iar dacă s'a comis vreun furt prin preajma sa și se culcă cu planta sub cap, va vedea peste noapte chipul celui care l-a făptuit. Dacă e pusă într'un loc unde se adună multe femei, într'o biserică de pildă și dacă una dintre ele și-a pierdut cinstea, vinovata nu se mai poate mișca de pe locul acela, decât trasă de cineva. Minunea aceasta a fost dovedită.”
Pentru tuberculoză:
“Îți ordon să ieși din os în carne, din carne în piele și din piele în lumea largă (repetați aceasta de trei ori).”
Pentru îndepărtarea tusei măgărești:
“Tăiați trei bucle din părul unui copil care nu și-a văzut niciodată tatăl și atârnați-le de gâtul copilului care suferă de tuse măgărească, înfășurate într'o bucată de pânză neînălbită. Ața cu care este legat părul trebuie să fie de asemeni neînălbită.”
Un paragraf miraculos din cartea lui Albertus Magnus:
“Unde ni se spune că dacă prefaceți o broască mare în cenușă și puneți cenușa în apă, părul cade de pe orice parte a corpului, unsă cu acest amestec, și nu va mai crește.”
„Scrieți pe un
petec de hârtie cuvintele de mai jos și înfășurați apoi biletul într'o frunză lată de platan, apoi legați-l de
buricul celui care suferă de febră repetând:
Potmat Sineat
Potmat Sineat
Potmat Sineat”
Pentru vindecarea căldurilor rele:
“Scrieți succesiunea de litere de mai jos,
coaseți hârtia într'un petec de pânză și țineți-o la gât, până când vă trece febra:
Abaxa Catabax
Abaxa Catabax
Abaxa Cataba
Abaxa Catab
Abaxa Cata
Abaxa Cat
Abaxa Ca
Abaxa C
Abaxa
Abax
Aba
Ab
A ”
Pentru îndepărtarea negilor:
“Frigeți picioare de pui și frecați negii
cu ele; apoi îngropați-le sub uluci.”
Sursa: articolul “Cartea magică” - publicat în revista “Realitatea Ilustrată” - numărul din
10 iulie 1935
Miss România 1933 (interviuri, impresii, spovedanii)
Publicând articol după articol, s-a
alcătuit pe blog o mini-istorie a primelor concursurilor de frumusețe din
România. A fost mai întâi o relatare despre primul “concurs de frumusețe
între doamne și domnișoare” de amploare, organizat în 1 iulie 1912 de
ziarul “Minerva” în București. A fost un eveniment care a avut
un succes teribil și la care au participat peste 10.000 de oameni
(citește aici articolul: Frumusețe și
ritmuri de fanfară în Parcul Oteteleșanu).
A urmat un ciclu de articole despre primul
concurs Miss România –
organizat în București în anul 1929 de săptămânalul "Realitatea Ilustrată”. Am
creionat apoi un cu totul alt tip de profil de Miss România decât cel cu care
suntem obișnuiți astăzi. Asta pentru că în anii romantici ai concursurilor de Miss,
frumusețea spiritului conta la fel de mult cu cea a trupului. Sau poate că era
mai importantă (citește aici articolul: Profil de Miss:
Erastia Peretz (Miss România 1931). În dimineața zilei de 17 ianuarie 1932 a fost aleasă o
nouă Miss România: d-șoara Liliana Delescu. Câteva amănunte din biografia
Lilianei Delescu am aflat citind un interviu acordat de frumoasa olteancă
imediat după terminarea concursului de frumusețe. Articolul dezvăluie de
asemenea legătura care există între frumoasa divă și Monumentul Eroilor din
Drobeta Turnu Severin (citește aici articolul: Despre Severin,
Miss România și Monumentul Eroilor).
Articolul de azi vă invită să aruncați o
privire în culisele concursului Miss România organizat în 27 aprilie 1933 în
sala de festivități a ziarului “Universul”:
“Second hand-ul” de la Taica Lazăr
Am
hoinărit împreună cu voi, însoțiți fiind de reporteri interbelici, prin locuri
pline de farmec ale Bucureștiului interbelic. Pașii ne-au purtat pe strada bazar Bazaca
– “paradisul bonelor și al
slujitoarelor“ și prin Lipscaniul cel vanitos și plin de viață. Nu am ocolit nici furnicarul
din Piața Mare, bătrânul loc de târguială asaltat de “un întreg
popor de cucoane, de bucătărese, de servitoare, de gospodari, de
restauratori”. Am admirat împreună vitrinele
strălucitoare ale celor mai vestite magazine din vechiul București. Nu
puteam să ratăm așadar un alt loc cunoscut în acele vremuri de toți locuitorii “Micului
Paris”:
Abonați-vă la:
Postări
(
Atom
)
Urmărește pe Facebook:
Urmărește pe Twitter:
Cele mai citite articole:
-
Alexandru Ioan Cuza (n. 20 martie 1820 – d. 15 mai 1873) a fost primul domnitor al Principatelor Unite ale Moldovei și Țării Românești...
-
Poate că vă amuză credința românilor în farmece, descântece și blesteme . Ea era prezentă însă în conștiința populară la începutul secolulu...
-
Între creaturile supranaturale imaginate de poporul român, Cățelul pământului ocupă un loc aparte. De ce aparte? Pentru că, spre deosebire...
-
Cocoșii - ceasornicelele de altădată În vechime, atunci când mijloacele de măsurare a timpului nu erau la îndemâna tuturor oamenil...
-
Noi românii suntem prin firea noastră un popor superstițios. Foarte mulți dintre noi " credem în semne ” care ne influențează viața ...
-
În trecut, în conștiința poporului era adânc înrădăcinată credința că răul “ ne este dat ” de spiritele cele rele. Românii credeau de ase...
-
Usturoiul - sau aiul după cum mai este numit prin Banat și Transilvania – este una dintre plantele cele mai des folosite de români pent...
-
Castelul „Iulia Hasdeu” din Câmpina este locul din România care ascunde una dintre cele mai tulburătoare povești de dragoste părintească. ...
-
Una dintre marile vedete ale teatrului românesc din perioada interbelică a fost - fără îndoială - actrița Nora Piacentini (n. 1905 – d....
-
Motto: colo-n deal la mandravela a pierdut-o jean pe stela toți s-au dus cum-necum pe jos sau călare cu ulcică-ntre picioare hai noroc și u...