DE IERI ȘI DE AZI

Recomandări:

Povestea lui Zoltan – regele vagabonzilor



Societatea românească interbelică - asemeni celei de azi - era o lume a contrastelor. O lume cu lumini dar și cu multe umbre în care conviețuiau elitele culturale și politice ale vremii cu personajele pitorești ale lumii multicolore a micilor patroni, meseriași, muncitori și funcționari, și - de asemenea - cu lumea mahalalelor, diversă și pestriță și ea. Am încercat de-a lungul timpului să vă dezvălui, ajutat de articole apărute în presa interbelică, figuri tipice ale lumii de atunci. Poate vă mai amintiți de Vasile-lustragiul, de Piticul din Târgul Moșilor, de Baba Cocoșoaica sau de micuții lăutari Fănică, Mitică și Lenuța. Astăzi a venit timpul să vă spun povestea unui alt personaj al vremii. Vă voi povesti – ajutat de Dinu Dumbravă - reporter al revistei “Realitatea Ilustrate” – despre Zoltan - regele cerșetorilor bucureșteni.

Cerșetoria – una dintre ocupațiile cele mai vechi din lume – a cuprins ca o adevărată molimă societatea de ieri. Nu era colț de stradă, poartă de biserică sau de instituție publică, târg sau alt loc aglomerat în care să nu găsești un cerșetor și să nu auzi mai pașnicul sau mai agresivul “Faceți-vă milă și pomană!”. Nu am scăpat în lumea de azi de aceasta tară a societății. Ba chiar am exportat-o pe întreg cuprinsul continentului – și nu numai… 

Cine era cu adevărat Dumitru Zoltan, "faimosul stăpân al cerșetorilor din București, Regele Mizerabililor, după bănuielile unora schiloditor de copii furați pentru a le exploata infirmitatea; omul înnărăvit în ticăloșie, răzvrătit împotriva tuturor, înrăit de alcool și pervertit de prigoana societății”?

Zoltan - regele vagabonzilor
Fișa lui Zoltan -"regele vagabonzilor"

Zoltan Dumitru era un fost “geambaș de cai de pe la Sibiu, misterios proprietar al cocioabei cerșetorilor din marginea groapei Floreasca, templul celor fără de soartă, de unde se împrăștia armata infirmilor și pseudo-infirmilor, copii cu fluierul piciorului uscat și răsucit, bătrâni cocârjați de povara anilor și dospiți în murdăria îngrămădită de la naștere, femei pline de bube puroioase”.
 
Zoltan era un om care “cutreiera coloniile de muncă așa cum criminalii pierduți în contabilitatea păcatelor, colindă ocnele în neisprăvita osândă a vieții. Zoltan Dumitru, posesorul celui mai formidabil cazier al triajului vagabonzilor din București — omul veșnic înghesuit de cei puși să oprească întinderea mânei pe stradă. (…) Zoltan, starostele mizeriei, a cărui căutătură piezișe, îmbrumată de permanenta beție, nu se înduioșa în fața nici unei suferințe fiindcă tronul lui se înălța pe tentaculele ei...”. 
 
Zoltan, un personaj de ieri din lumea umbrelor, a crimei și a delicventei, dar un om cu o soție legitimă  și cu șapte copii, care trăia într-o cocioabă dărăpănată și care cerșea împreună cu toți ceilalți (lumea a evoluat: “regii” de azi trăiesc în palate!). “A cerși și a pune pe ceilalți să cerșească era rațiunea lui de a fi”.

E de înțeles că Zoltan – regele vagabonzilor - nu dădea interviuri. Reporterul Dinu Dumbravă a recurs la o stratagemă pentru a afla mai multe despre el: s-a deghizat în cerșetor și s-a prefăcut că leșină de foame pe stradă, în apropierea locului în care cerșea Zoltan. Acesta l-a ridicat pe “reporterul cerșetor” și l-a dus într-o crâșmă "să-i de-a ceva de mâncare" (o bucată de pâine, o ceapă și o “jumătate de vin”). Zoltan, “la a patra jumătate” a devenit vorbăreț și a început să își depene povestea:

Zoltan - regele vagabonzilor
Legiunea nocturnă a vagabonzilor
după razie transportați la serviciul de triaj

„- Vezi tu, mă boule! Eu am fost om gospodar cu rost la mine la Sibiu. Eram geambaș. Cumpăram și vindeam cai. Într’o zi m’au prins fiindcă’n loc să-i mai cumpăr, i-am furat. M’au chinuit! Ca pe hoții de cai. După ce-am isprăvit socoteala, am intrat rândaș la un boier. Un ungur bogat cu o fată frumoasă. Într’o noapte am dat peste fată. Se plimba singură’n grădină. Ne-am drăgostit. Adic’am drăgostit-o eu că șerpoaica era logodită c’un văr al ei și vrea să-i fie credincioasă. Când a scăpat și-a început să strige, au sărit câinii. Am fugit. Vreo două zile am umblat hoinar. A patra noapte - om păcătos, boule ! - eram la gardul boierului. Și ea - era și ea tot în grădină. Am auzit: Zoltan! Ce să-ți mai spun! Tu ești un bou care i-e foame! Ce înțelegi tu ce-i asta? Șerpoaica mă dorea! Am sărit gardul... Nu l’aș mai fi sărit! Gardul ăsta a fost nenorocirea mea. De abia mi se lăsase’n brațe șerpoaica, când vreo cinci vlăjgani au ieșit din tufiș cu pistoalele. 
 


Dintre ei se desprinse unul tânăr. Era vărul șerpoaicei - logodnicul ei. Pe mine m’au trântit la pământ, m’au pisat cu picioarele, mi-au umplut gura cu țărână, m’au legat și m’au aruncat peste gard. În urmă am auzit un țipăt, un țipăt de moarte, țipăt de înjunghiată... A doua zi m’au prins, m’au închis și m’au cercetat. Ce m’au bătut, ce m’au chinuit ca să le spun c’am înjunghiat șerpoaica. Dacă n’o înjunghiasem! Că doar mi se făcuse dragă bat’o vina!

Zoltan - regele cersetorilor
O catacombă - cerșetori interbelici

- Ce stai așa boule! Mănâncă!
Zoltan dădu pe gât încă o jumătate. Ochii bolmoceau împăinjeniți în orbite.
- Pe urmă, boule, am plecat! A venit războiul. Am trecut dincoace. S’au șters toate! Dar oamenii s’au făcut răi. Mi-am luat femeie și am făcut copii...
- Șapte!
- De unde știi? - și Zoltan mă privi bănuitor - Da șapte. Am început să cerșesc. Munca nu-mi ajungea. Mi-am luat o cocioabă pe groapă la Floreasca. Am cerșit și am învățat și pe alții să cerșească ca să-mi facă și mie parte. Eu am grijă de toți. D’aia’ți dau să mănânci. O să te învăț și pe tine. Trebuie să știi să cerșești. Par’că asta nu-i o meserie!
- La o vreme au pus mâna pe mine. Au legea aia a vagabondajului.  M’au dus pe la triaj, m’au judecat. Am fost la Bălăceana, la Răducăneni, la Plevna. Am stat cât am stat și-am fugit. Ce dracu vor să fac! M’am deprins cu asta. Poate că dacă nu era șerpoaica aveam altă viață…”

Zoltan - regele cersetorilor
Exploatatoare de copii

Spre final interviul se complică:

"- E adevărat că schilodești copii furați ca să-i faci să cerșească?
- Cine ți-a spus ție asta? Nu-i adevărat! Nu-i adevărat! M’au mai întrebat asta! Pentru ce mă întrebi? Cine ești tu?
Zoltan se ridică brusc. Ochii aruncau scântei de furie.
- Nae! Nae! Adă lampa’ncoace să mă uit la ăsta!
Am înțeles că „interview-ul” se sfârșise și că tabloul final se apropia:
- Mâinile sus, Zoltan!
Și scosei din buzunarul zdrențelor revolverul (pentru portul căruia nu aveam autorizație).
- A! Câine! - făcu Zoltan apucând un scaun pe care-l ridică deasupra capului, îl învârti în aer și-l repezi din greșală peste lampa care se stinse spărgându-se.
 
Să vă mai spun că n’am așteptat să aducă Nae altă lampă? Că m’am pomenit în stradă în brațele gardistului? Că a fost nevoie de multă tevatură la circumscripția respectivă până când mi s’a recunoscut identitatea? Că domnul comisar m’a compătimit:
- Ce ți-e și cu gazetarii ăștia! Nu pot să stea și ei liniștiți ca omul?  Dac’o pățeai? Aud?"

Reporterul nu știa însă să stea liniștit. Boală a meseriei. A revenit peste câteva nopți la coliba lui Zoltan: “Umbra dispărea înghițită. Zoltan se întoarse acasă. Iar supușii, schilozii și pseudoschilozii veneau să i se închine. Prin geamul colibei l’am văzut pe Zoltan. Urcat pe un divan fuma luleaua. Clondirul cu țuică trecea din gură în gură. Deodată din cămăruța de-alături țâșni un pâlc de femei în zdrențe. Frumusețea nu avea însemnătate. Erau femei - femeile Sabatului. Și Sabatul începu tăcut, amestecat, carnea scoșilor din societate se frământa. Cineva acoperi ochiul de geam. Câmpia rămase mărturia pe care n’o înțelege nimeni. Era bal la curtea Suveranului fără demnitari. Pentru asta pierdeam încă o seară agreabilă.

Sursa: suplimentul gratuit “Reportaj” din data de 9 aprilie 1931 al revistei “Realitatea Ilustrată- articolul “Zoltan – regele vagabonzilor” semnat Dinu Dumbravă

Citește mai mult... »

Mofturi de altădată

 
Vă propun să vă amuzați citind câteva mofturi, brașoave și privind caricaturi culese din paginile revistei “Furnica” (directori George Ranetti și N.D. Țăranu), numere apărute în anul 1908 (citite din colecția Bibliotecii Digitale a Bucureștilor):
 

 
 
***

- Pentru ce cocotele au întotdeauna cămașa curată?
- Pentru că o dau jos întotdeauna când intra la slujbă…
 
(“Furnica” –18 septembrie 1908)

***

O doamnă urâta foc, plângându-se unei prietene:
- Închipuiește’ți ma chẻre, că toată viața mea nimeni nu mi-a făcut nici cea mai mică declarație de amor!
- La ce bun să tai foile unei cărți dacă tot n’ai chef să o citești? 
 
(“Furnica” – 24 ianuarie 1908)

 Aoleo, părinte, civilul meu de bărbat s’a încăierat 
cu amantul meu ofițer. Fie’ți milă și mântuiește pe roaba ta!
Învrăjbitu-s’au civilul cu ostașul?... 
Atunci  vino la sânul clerului oiță rătăcită! 

***

O scenă într’un magazin pe Lipscani: Mitică cumpără o duzină de batiste și cam zăbovește căutând culorile cele mai frumoase. O domnișoară vânzătoare îi recomandă cu insistență:
- Luați’o și pe asta domnule, e culoarea cea mai la modă, caki!
- Pardon domnișoară, răspunde Mitică, cum o să mă șterg la nas cu caki?...
 
(“Furnica” – 3 iulie 1908)

***

Bărbatul, furios:
- Doamnă, n’aș fi crezut odată cu capul! Să’mi pui d-ta coarne mie, om tânăr ce n’am împlinit încă 25 de ani…
- Ca să aibă timp să’ți crească, drăguțule! – răspunse rânjind, inocenta copilă. 
 
(“Furnica” – 20 martie 1908)

-      Câte parale face un metru ?
Vânzătorul șoptind:
-      Pentru dumneta numai o sărutare…
-      Bine. Dă-mi șase metri. Plătește mama...

***


- E adevărat că ai alt amant?
- Da.
- Cum se poate!... Tu erai atât de prudentă…
- Ce voiai să fac ma chére?... Mi se urâse să’l înșel numai pe bărbatu-meu!

***

Ce stai atât de zăpăcit, frate dragă?
- Să vezi. Am intrat în încurcătura dracului. Nu mai știu nici eu: mi-am dat redez-vous deseară cu Victoria pe Bulevardul Elisabeta sau cu Elisabeta pe Calea Victoriei?...
 
(“Furnica” – 20 martie 1908)

- Papa, au început să’ți tremure picioarele…
- Efectele aerului de munte, fiule!

***

Mitru duce un taur la oraș. Florica, având același drum, îl însoțește. Spre înserat ajung amândoi într-un crâng stufos.
Florica: - Mitre!
Mitru: - Ce’i Florico ?
Florica: - Mi-e frică, Mitre dragă…
Mitru: - Păi de ce, măi fată?
Florica: - Că ai să-mi faci ceva…
Mitru: - Ei… ce să-ți fac! Nu vezi că nu pot să-ți fac nimic?
Florica: - De ce nu poți?
Mitru: - Păi vezi doar că trebuie să țin taurul.
Florica: - Dar nu poti totuși să-l legi de un copac?
 
(“Furnica” – 20 martie 1908)

***

În România sunt două poduri celebre: Podul peste Dunăre și podul Mogoșoaei. Cea mai de căpetenie deosebire între ele este că pe primul pod peștii înoată pe dedesupt, iar la cel de’al doilea se plimbă pe de’asupra. 
 
(“Furnica” – 3 iulie 1908)

***

Nae adresându-se prietenului sau Mitică:
Hai monșer să ne înscriem în societatea vegetarienilor.
- Ce, ești nebun? Nu vezi că s’a făcut 10 bani kgr. de fân?

-  Ce’nseamnă, madam pungașia asta ?
 Spui că pălăria asta mă aranjează de minune
 și sunt trei ore de când mă învârt  pe Calea Victoriei , 
fără ca măcar un bărbat să se lege de mine!!!

***

Bacceaua de Vasilescu a hotărât să se însoare pentru a treia oară, sperând că Creatorul se va milostivi de el să’i dăruiască un moștenitor, primele două neveste murind fără să’i lase prăsilă. Fata pe care a pus ochii e tînără și frumoasă… Ducându-se să’i expuie cazul prietenului său Popescu, acesta îl măsoară de sus până jos și, tușind ca să pară serios, își dă cu părerea:
- Eu cunosc bine fata și nu te sfătuiesc s’o iei de nevastă: e prea cinstită ca să consimtă să’ți facă copii… cu alții.
 
(“Furnica” –18 septembrie 1908)

 ***

Domnule judecător, cât e ziulica de mare dumnealui mă insultă într’una făcându-mă țigan!
- Auzi domnule ? Ce ai de zis în apărarea ta?
- Domnule judecător, eu aș continua să’l fac țigan și noaptea, dar nu’l mai văd fiindcă se confundă cu întunericul!
 
(“Furnica” –18 septembrie 1908)
 

Citește mai mult... »

“Comecianți de artă“ pe străzile Bucureștiului interbelic

O notă caracteristică a străzilor bucureștene din prima jumătate a secolului trecut o reprezentau comercianții ambulanți. Pe oriunde te învârteai, din centrul luxos și până în îndepărtatele mahalale ale orașului, întâlneai “oltenii” îmbrăcați cu cămăși lungi și albe, cu cobilițele lor purtate pe umeri care te îmbiau să cumperi zarzavaturi, fructe, pește, flori, iaurt sau… găini, moții cu tot felul de obiecte și farfurii din tinichea, bulgarii și turcii cu tichie sau cu fes alb sau roșu “cu ciucure” care îți ofereau bragă, înghețată, alviță  sau alte zaharicale. Mai erau evreii cu joben negru și pantofi de lac, cumpărători  de haine vechi, țărăncile venite din vecinătatea Bucureștiului să vândă lapte covăsit, țiganii cu îmbrăcămintea viu colorată cu “porumbelul fierbinte” sau “floricelele de porumb”. Dar ce nu găseai pe străzile Bucureștiului…


Iată cum descria George Potra, în volumul “Din Bucureștii de altă dată", negoțul stradal bucureștean: 
 
“În Bucureștii de altă dată, în întregul secol al  XIX-lea și până după primul război mondial, cu aproximativ încă un deceniu, orașul-capitală printre multe trepte urcate pe plan urbanistic și edilitar, avea și o amprentă de orientalism, de arhaic și de pitoresc în același timp, prin cei care practicau comerțul ambulant. Negustorașii își strigau marfa cu glas tare, cu înflorituri și diminutive, din zorii zilei până seara târziu, bineînțeles ținând cont de specificul mărfii pe care o vindeau. Nu exista practic nici o ramură alimentară care să nu-și aibă locul ei în acest negoț. De la fructele și legumele cele mai variate, preparatele de simigerie și bombonerie, ciorbă de burtă, iaurt, lapte bătut sau covăsit, “cășuleanul”, urda, brânza de vaci, până la găini, pește, mielul gras etc., etc., toți se luau la întrecere, pe ulițele mahalalelor și de multe ori chiar până pe străzile centrale ale Capitalei.”  
 
Printre acești pitorești neguțători ambulanți se amestecau și “comercianții de artă”: pictorii anonimi, fotografii, vânzătorii de statuete și “antichități”, muzicanții… Chipurile și poveștile câtorva dintre ei au fost surprinse și imortalizate în articolul “Arta ambulantă”, semnat "D. Luca", publicat în revista "Ilustrațiunea Română", numărul din 25 noiembrie 1931:

Citește mai mult... »

Dragostea și spionajul: “Mademoiselle Docteur”

“Trebuie de urgență o știre dintr'un loc inaccesibil? Numai o femeie poate să pătrundă în castelul feudal sub masca de bonă, de damă de companie sau de amantă, în biroul indicat ca prietenă a inginerului, în cazemate, depozite și comandamente ca drăguță a sublocotenentului sau la nevoie ca instrumentul de plăcere al unui ofițer superior îmbătrânit. Ea va reuși să înșele vigilențele noastre, să ne jefuiască sau să ne convingă să comitem o faptă pentru care vom ajunge la stâlp. Și mâna ei, fierbinte dar totuși răcoritoare, se așează pe fruntea noastră și ne ia vederea. Uităm de executarea ordinelor, de fidelitatea față de patrie și de pedeapsa ce ne așteaptă și facem tot ce voiește ea. Toate pasiunile ce pot bântui un suflet feminin, pot fi convertite în acțiuni de spionaj. Desfrâul ca și iubirea sinceră pot servi aceluiași scop.”

L’Image (numărul din - 1 ianuarie 1934)


Vă invit să ne continuăm – în compania aceluiași reporter A. Munteanu al revistei Realitatea Ilustrată” (în articolul publicat în numărul din 2 septembrie 1934) - incursiunea din lumea femeilor-spion de altă dată și să încercăm să devoalăm destinul unei alte maestre a spionajului de la începutul secolului trecut. Astăzi despre:


Citește mai mult... »

“Colţul Celinei” (Frumuseţe la Poşta redacţiei)

Pentru că v-au amuzat răspunsurile și sfaturile cosmetice date de Laura – redactor în anul 1931 al revistei “Realitatea Ilustrată” - cititoarelor sale cu pseudonime drăguțe care citeau rubrica “Sfaturi pentru îngrijirea frumuseții”, am căutat pentru voi și alte rubrici de același gen prin revistele vremii. Așa am găsit “Colțul Celinei”, o rubrică publicată de revista “Ilustrațiunea Română”, care dădea prin anul 1931 răspunsuri practice și amuzante la întrebările puse de cochetele noastre străbunici (notă: pentru savoare am păstrat formulările și ortografia originală):

Dezolata L.E.B. care are vârfuri de chibrit arse pe față și găuri ca o sită

Desigur ca ați sgândărit coșii. De aceea vă recomand să lăsați figura în pace. Pentru coșii negri, spălături cu alcool camforat după ce i-ați scos cu vârful degetelor. Spălați-vă pe obraz cu apă de ploaie sau tărâțe de migdale.


Loţiunea de faţă SHERK
O provincială amărâtă

De ce sa vă arunc la coș scrisoarea, drăguța mea corespondentă? La ce aș mai deschide atunci o rubrică de sfaturi pentru frumusețe? Tenul gras se poate normaliza prin spălături și comprese cu apă fierbinte în care s'au dizolvat 15 grame de carbonat de sodiu la 1 litru. Sau crema:
-      Glycerină 100 gr.
-      Pudră de săpun neutru 100 gr.
-      Apă de roze 60 gr.
-      Alcool de lavandă 10 gr.
Se întinde pe piele. Se lasă câteva minute, se spală cu apă caldă și se pudrează cu pudră de orez sau amidon. O seară puneți aceasta, a doua alternați cu picături de benjoin (15 picături la 100 gr. apă).

Reclame interbelice - cosmetice
Cremă şi pudră... radioactivă
  
Garoafa ofilită din Scorțeni

Pentru întărirea pieptului, gimnastică multă cu brațele (mișcările respiratorii și altele de rotație), feculente la masă, dușuri reci, fricțiuni cu apă rece înjumătățită cu alcool. Fiindcă tenul dv. e uscat, nu întrebuințați alcool căci proprietatea acestuia e tocmai să-l usuce. Faceți câtva timp abur seara și masați foarte ușor, în "rotund" (abia să atingeți) ridele cu următoarea cremă preparată de dv.:
- caimac de lapte proaspăt 100 gr.
- untdelemn sterilizat 100 gr.
Amestecați tot timpul pe foc potrivit turnând untdelemnul picătură cu picătură. După al doilea clocot luați de pe mașină și adăugați 2 gr. apă de roze veritabilă, nu parfumată numai cu esență. Puneți compoziția la borcan și ungeți-vă seara făcând masagii cu vârful degetelor.

Reclame interbelice - cosmetice
Pudră şi apă de colonia DIAVOLO
Nutzi, Vulcan

Pentru albirea dinților trebuie să vă spălați zilnic sau aproape zilnic cu apă oxigenată, o linguriță la un pahar cu apă atunci când vă faceți toaleta de dimineață a gurei. Nu aveți grijă; nu strică nimic! Întrebați orice dentist spre convingere!

Nelly, Sibiu

Exact doamnă. Se referă la desvoltarea bustului. 2-3 comprimate zilnic! Sunt dezolată, credeți-mă! Ca să vă perfecționați glasul, luați lecții de canto! Ca să vi-l mențineți... gălbenușuri de ou!



Logodnica marinarului

Pentru dispariția pistruilor nu vă sfătuiesc să recurgeți la serviciile acelei doamne despre care n'am auzit dar care sau face parte din categoria farsorilor, sau utilizează apă oxigenată foarte concentrată. Aceasta albește momentan petele dar nu le face să dispară. În schimb strică tenul. lată în schimb o rețetă:
-      Clorhidrat de amoniac 4 gr.
-      Acid clorhidric medical 4 gr.
-      Glicerină neutră 80 gr.
-      Tinctură benjoin 15 gr.
-      Apă de roze 60 gr.
Se ține în sticlă roșie la întuneric și se ating petele seara cu o pensulă, ferind ochii. Dacă doriți una băbească dar nu mai puțin eficace așteptați să iasă castraveții: tăiați-i în patru, scoateți sâmburii și cu partea lor interioară frecați-vă seara obrazul. Cunosc o fetiță pe care guvernanta a vindecat-o de pistrui, în două luni, urmând acest tratament simplu de pe vremea bunicelor.

Reclame interbelice - cosmetice
Demachiant şi cremă de zi  POND'S

Celinel No. 2 de la Liceul Sf. Ecaterina

Întreabă pe Celina No. 1 cu ce să-și vopsească, “apreteze" și lustruiască părul. Îi răspund că două chestiuni sunt de competința mea, dar a treia trece peste granițele restrânsei capacități în materie a subsemnatei. Mărturisesc că nu știu cum se “apretează" părul! Pentru lenjerie posed o rețetă: scrobeala, dar nu ma încumet s'o recomand și la coafură! Cât despre lustruit, după ce v'ați spălat capul, clătiți-vă cu apa în care ați turnat oțet până ce a devenit leșioasă. Dacă doriți să obțineţi o culoare neagră ca pana corbului faceți aplicațiuni de hennẻ. Prima oară la coiffeur și pe urmă acasă,  singură, în caz că ați deprins procedeul.
  
Andalouse. Loco.

Să nu vă mai masați cu un prosop aspru. Nici să nu vă frecați obrazul cu prea multă ardoare când îl ștergeți. Din contră e necesar un șervet de olandă fină. Masajul trebuie făcut foarte lejer cu vârful degetelor unse cu pudră de talc. Tamponați apoi cu apă de roze. Rețeta Dv. pentru gene e excelentă. De aceia eu indic de preferință aceia cu unt-de-ricin și rom părți egale care e inofensivă.
 
 
Notă: sfaturile cosmetice redate mai sus sunt date de Celina ținând cont de informațiile din acea epocă (de ieri); de aceea, nu recomand să puneți în practică aceste sfaturi sau să le utilizați doar după consultarea unui specialist de azi în domeniu!
 
 
Sursa: numere din februarie - aprilie 1931 ale revistei "Ilustrațiunea Română"  disponibile în colecția  Bibliotecii Digitale a Bucureștilor


Citește mai mult... »

Incursiune în teatrul mahalalelor

Bucureştiul interbelic era cu adevărat (și este încă) o lume a contrastelor. O lume în care centrul orașului era împânzit de automobile elegante și de orășeni îmbrăcați după ultima modă occidentală. Cartierele mărginașe însă rămăseseră într-o altă epocă, patriarhală încă, plină de noroi și inundată periodic, fără electricitate, fără apă curentă și canalizare. 
 
Bucureștiul mahalalelor
 
Aceste contraste nu putea să ocolească lumea spectacolelor. În afara mișcării teatrale care se manifesta în teatrele cu stagiune regulată de pe bulevardele centrale ale metropolei mai exista și o așa zisă “mișcare teatrală” a cartierelor periferice, “actele artistice” produse aici fiind însă pe măsura publicului acelei lumi.
 

Citește mai mult... »

1931: Un senzaţional caz de transformare a unui bărbat în femeie

Vă mărturiseam într-un alt articol (Cât trebuie să suferi ca să fii frumoasă?”) surprinderea mea în fața numărului mare de articole și de reclame apărute în presa interbelică care vizau domeniul chirurgiei estetice. Am scris articolul și credeam că am închis un subiect. Am găsit însă un reportaj publicat de revista “Ilustrațiunea Română”, în numărul din 30 aprilie 1931, care relata despre cazul unui pictor danez care a fost supus unei operații de schimbare de sex într-o clinică din Dresda. Nu uitați că vorbim despre anul 1931:

1931

Citește mai mult... »