DE IERI ȘI DE AZI

Recomandări:

Modă şi stil la sfârşitul secolului al XIX-lea

Sfârșitul secolului al XIX-lea a fost o perioadă de occidentalizare a întregii societăți românești, care pendula între modelul francez și cel german mai cu seamă, dar care prelua și elemente din modelul englez sau din cel italian. 

 
Bineînțeles că toată această frământare prezentă în societatea românească se regăsea și în evoluția modei acelor vremuri. Tot mai mulți croitori și coafori din occident, în special francezi și germani, își făceau simțită prezența în marile orașe ale Regatului. Tonul modei era dat tot de marile capitale europene (Paris, Viena, Londra) - dar hainele  erau comandate tot mai des la sucursale ale marilor case de modă europene deschise la București sau la Iași. Bineînțeles, Parisul era încă etalonul modei și bunului gust. De fiecare dată când o doamnă admira într-un magazin o rochie sau o pălărie, negustorul făcea precizarea că este vorba de “un model șic – din Rue de la Paix”. George Costescu descria în lucrarea sa “Bucureștii vechiului regat”, cu lux de amănunte, moda de la sfârșitul secolului al XIX-lea:


Citește mai mult... »

Povești cu surugii

Motto:

Surugiu vrednic! Eu tot călare
Ziua și noaptea am traiul meu,
Alung necazul din fuga mare
Când mă ajunge necazul greu.
Surugiu ager, alerg pământul
Din puha lungă mereu pocnind,
Dămol sau iute, iute ca vântul
Eu merg călare, tot chiuind.
(Vasile Alecsandri)

 

De multe ori, surugiul îmbrăcat prost, călărește fără scări și fără șa, pe cai legați cu sfori și cârpe vechi. Trece prin locuri pustii și prin munți, pe drumuri adeseori neumblate, cu opriri unde – mai puțin fericit decât caii săi – stă nemâncat și neadăpostit. Și totuși, nenorocitul, călătorește și ajunge la ținta lui. Își dă bine seama că duce, de veacuri, cărțile și poruncile domnești cu pecetea Domniei, pe care cârmuitorii județelor, când le vedeau, le sărutau și cu mare smerenie le citeau. De întârzierea sa atârna deseori viața Domnitorului său. De aceea sosea. Și sosea proaspăt și vesel, cum a plecat. Și îl mulțumea cea mai mică simbrie.Așa îl descria pe surugiul român un articol publicat de revista l'Illustration”, citat de D. Caselli în articolul  Cel din urmă surugiu bucureștean”, publicat în numărul din 8 martie 1936 al Gazetei Municipale”. (1)

Surugii

Pe la începuturile lui, serviciului poștal de la noi era rezervat pentru „trebuințele Statului” și era pus sub autoritatea Marelui Postelnic” – cel care era un fel de Ministru de externe al acelor vremuri. Rolul acestui serviciu era cel al ținerii corespondențelor Domnului, atât cu interiorul țării, cât și cu străinătatea. Curierii mergeau tot călări sau în olace, puse la dispozițiunea lor de către satele și târgurile prin cari treceau, afară, bineînțeles, de cele scutite prin poruncă domnească și al căror număr creștea din ce în ce.” (2)

Pentru că nevoia de comunicare era din ce în ce mai importantă, în epoca fanariotă, mai cu seamă în vremea lui Alexandru Ipsilanti, serviciul poștal a fost reorganizat “în scopul, pe de o parte, de a ușura nevoile populațiunii și a avea un serviciu mai regulat, iar pe de alta pentru a-l pune la dispozițiunea publicului ca mijloc de transport.” Statul a preluat în acel timp toate cheltuielie de întreținere ale releurilor de poștă, dispunându-se ca ele să fie clădite în mod practic, cu locuințe pentru funcționari, camere pentru călători, grajduri și curte mare. Releurile erau puse sub conducerea unui căpitan de poștă, având ca personal, după trebuințele serviciului, păzitori, surugi și bicigași, plătiți de Stat. (…) Transporturile domnești se făceau în olace, la cari se înhămau câte patru cai, surugiul conducând călare.” (2)

Căruță de poștă

De vrednicia și de îndemânarea surugiilor depindea însă în mare măsură operativitatea serviciilor oferite. Tomai de aceea surugiul trebuia “să fie june neînsurat, pentru a fi slobod pururea în toată vremea.” Priceperea și disponibilitatea surugiilor era însă bine recompensată; ei erau “apărați de toate dăjdiileși primeau “leafă de la Domni pe lună câte bani 90”. De asemenea surugiul primea “un semn de alamă cu pecetea Domnească, care să’l poarte precum și țimirașii pentru a se cunoaște că este deosebit și din slujitori.” (2)

Datorită poate tuturor acestor beneficii ’’țăranii români – spuneau știrile publicate de revista l'Illustration” – chiar și cei mai nesimțitori, devin, în șa, cei mai îndrăzneți și mai îndemânatici surugii din lume. (1)

Stanislas Bellanger, un călător francez care a trecut prin țările noastre pe la începutul veacului al 19-lea, scria următoarele note cu privire la modul în care se călătorea cu căruța poștei pe drumurile din Țările Române: Surugiul, din momentul în care a scos urletul din piept, uită tot sau mai bine zis nu își mai amintește decât trei lucruri: vocea, biciul și caii. Din păcate vehiculul și călătorul nu sunt pentru el decât accesorii nedemne de atenție. Trece peste toate obstacolele fără oprire. Gropi, râpe, torente, mărăcini, numic nu-l înspăimântă, nimic nu-l oprește. Caii îl secondează minunat. Cu o impetuozitate neînfrânată ei devorează spațiul; viața lor întreagă pare că atârnă de fiecare pas, și fiecare pas de cei ce îl urmează. Cursele noastre peste câmp nu se compară cu acestea. Steeplechax-urile noastre sunt jocuri de colegiu. Se sparge o roată, carul se clatină, își pierde echilibrul, aruncă la zece pași călătorul său, îi rupe un umăr sau o coapsă, și își continuă drumul, sărind în toate sensurile ca un balon elastic. Veți geme atunci, strigând ajutor cu toată puterea plămânilor voștri. Inutil! Surugiul nu aude; zelul său exaltat îl surzește. Sosit la popas, dar numai atunci, își dă seama că îi lipsește o roată și călătorul.”  (3)

Releu de poștă

Din acele vremuri a rămas vorba: ”înjură ca un surugiu”


Surugiul român avea însă și un mare cusur, menționat de un diplomat francez, citat de reporterul Alex. F. Mihail în articolul “Un an jubiliar pentru Poștă”, publicat în revista “Realitatea Ilustrată”, numărul din 6 martie 1935:



„lată și o amintire a unui călător francez, om politic. Acesta povestește că fiind într'o zi într’o căruță de poștă moldovenească, împreună cu mitropolitul țării, admirau amândoi îndemânarea, verva, animația, filosofia, iuțeala și veselia surugiilor moldo-valahi, atât de meșteri în a conduce patru, șase sau chiar opt cai înaintași.
- Asemenea vizitii nu se găsesc nicăieri pe lume - spunea diplomatul francez.
Deodată însă, trăsura se înțepeni într’o băltoacă noroioasă, care de altfel nu era o excepție pe drumurile rele de pe acea vreme. Din respect pentru înaltul prelat, pe care aveau onoarea de a-l conduce, surugiii nu îndrăzniră să întrebuințeze vocabularul lor obișnuit. Strigau și chiuiau cât puteau, îndemnând caii totuși cu expresii oarecum parlamentare.
Dar zadarnic!
Înaltul prelat urma să stea ore întregi închis în caleașcă, în mijlocul bălții, până ce vor fi sosit alți cai de poștă în ajutor. Atunci, un surugiu mai îndrăzneț se apropie de fereastra caleșcei Mitropolitului:
- Înalt Prea Sfinte - spuse el – roțile au intrat până la butuci în noroiul cleios. Rămânem toată noaptea aici, că gloabele astea proaste nu știu decât de înjurături... Dacă Înalt Prea Sfinția Ta ne dai deslegare să facem după obiceiul nostru și al lor, peste câteva clipe poștalionul va ieși din glod.
În fața acestei dileme, înaltul prelat, astupându-și urechile, îngădui surugillor să-și facă meșteșugul, așa cum îl deprinseseră din moși strămoși. Când caii de poștă auziră ploaia de înjurături groaznice, adică limbajul cunoscut lor, o urniră numai decât din loc și – povestește oaspetele francez - astfel furăm salvați din penibila noastră situație”. (4)


Ion Dincă - cel din urmă surugiu bucureștean

În timpul domniei Regelui Carol I “se crează drumuri de fier, care dau serviciului poștal iuțeala și siguranța cerută unui astfel de serviciu și îi împuținează cheltuielile de exploatare.(2) Modernizarea căilor ferate a dus însă la eliminarea treptată a serviciilor făcute cu ajutorul căruțelor de poștă și a… surugiilor. A rămas doar amintirea vremurilor și a oamenilor de altădată, menționată uneori în presa noilor timpuri:

„În ziua de Sâmbătă, 13 Martie 1926, a încetat din viață, într’o căsuță albă și curată din strada Matei Voevod, cel din urmă surugiu bucureștean, Ion Dincă, în vârstă de 127 de ani. Ion Dincă a avut una dintre poveștile cele mai interesante. El a fost acela care, suit pe capra trăsurii domnești, a condus la alaiuri pe Barbu Știrbei Vodă. După aceea a slujit de Alexandru Cuza, Domnitorul Principatelor Unite. A fost și în slujba regelui Carol I. A fost cel mai cunoscut surugiu de pe vremuri. Fusese în slujba lui Butculescu, după detronarea lui Cuza, iar când sosi Vodă Carol în țară l-a adus până la Palatul Cotroceni cu opt telegari negri înșirați la trăsură.

Ion Dincă - Ultimul surugiu

Era întâlnit pe ulițele Bucureștilor îmbrăcat în straiele lui de altădată, cu harpanicul înfipt în brâu. Trecătorii îl opreau și-l cinsteau ca să-l iscodească cu vorba. Moș Dincă trezea cu vorba lui călduroasă și așezată frumoasele vremuri de odinioară, când bunicii noștri călătorea în olacurile ușoare ale poștei, vremuri pierite pe vecie, din care numai el avusese norocul să supraviețuiască. Se născuse în anul 1799 – după spusele unora – pe vremea lui Alexandru Moruzi Voevod. (...) Prin 1924 l-am mai văzut pe ulițele Bucureștilor, mișcându-se cu destulă greutate, sprijinit într’o cârje și un baston. În amintirea vremurilor care, firește, i-au fost scumpe, Ion Dincă purta costumul său de surugiu domnesc și la cingătoare avea harapnicul. Era o rămășiță din alte vremuri. După aceea nu l-am mai zărit, iar peste doi ani ziarele au vestit trecerea lui din această viață. Pentru aducerea aminte a celor viitoare neamuri am crezut nimerit să dăm icoana (notă: fotografia) lui Ion Dincă surugiul așa cum a fost el cu doi, trei ani înaintea morții sale.” (1)

Voi încheia poveștile cu surugii în ritmul vesel ale unui cuplet din piesa “Surugiul” - scrisă de Vasile Alecsandri:


Surugiu vesel, în câmp la soare,
Eu câte fete le întâlnesc
Preschimb cu ele glume ușoare
Și chiar din fugă le amețesc.
Iar când un dușman calea’mi aține,
Îi dismierd fața cu șfichiu de foc,
Și când în țară anul nou vine,
La frații noștri, urez noroc.

 

Surse:

(1) articolul “Cel din urmă surugiu bucureștean” - semnat D. Caselli - publicat în “Gazeta Municipală” - numărul din 8 martie 1936;
(2) studiul “Istoria poștelor române – originea, desvoltarea și legislațiunea lor” – Constantin N. Minescu – “Imprimeria Statului”, București, 1916;
(3) “Călători străini despre Țările Române în secolul al XIX-lea” (vol. III) – Editura Academiei Române, 2006;
(4) articolul “Un an jubiliar pentru Poștă” – semnat Alex F. Mihail - publicat în revista “Realitatea Ilustrată” - numărul din 6 martie 1935.

 

Elena Văcărescu - "Surugiul"
în “Universul Literar” din 28 iunie 1925


Citește mai mult... »

Misterele muntelui de pietate

Voi continua jocul cu imagini preluate din realitatea societății românești interbelice. Instantanee datorate unor reporteri adevărați – din păcate anonimi pentru noi cei de astăzi – care au știut să surprindă în reportajele lor atât partea frumoasă și plină de farmec a lumii în care trăiau cât și dramele, locurile rău famate sau tarele societății românești. Astăzi, un articol semnat N. Kiriţescu – publicat în numărul din 5 septembrie 1929 al revistei ‹‹Ilustrațiunea Română››. Subiectul articolului: ‹‹Muntele de pietate››.
 

Citește mai mult... »

Străbunica zâmbește

Străbunicele noastre erau harnice și cochete. Aveau însă și umor. Vă propun câteva glume culese din revistele pe care le citeau străbunicele noastre, convins fiind că – asemeni vinului vechi - umorul de calitate își păstrează parfumul:

La țară

Mondena în vacanță la țară:
- Ceva distracții aveți pe aici, moșule?
- Cum de nu! De-o pildă alaltăieri, am avut o eclipsă de lună.


Cochetărie

O cochetă care se găsea în camera ei, în neglije, aude o bătaie în ușe:
- Nu intra – strigă emoționată frumoasa doamnă – sunt în cămașe!
Cinci minute mai târziu, o nouă ciocănitură în ușe.
- Acum puteți intra. Am scos’o de pe mine!...

 
- Mămico, bona mea e mai frumoasă ca tine.
- De ce, puiule?
- Pentru că ne plimbăm de un ceas prin parc
și nu te-a sărutat încă nici un soldat...

Surprizele călătoriei

- Ei, ce impresie ți-a făcut sărutul ce ți-am dat când a intrat trenul în tunel?
- A! Tu erai?...


Candidatul la sinucidere

- Rosalindo, dacă nu-mi cedezi, mă arunc în fața acceleratului care trece la 4!
- Pentru Dumnezeu, Costel, dă-mi un timp de gândire! Mai trece un accelerat la 7 și jumătate…




Tic profesional

Prietena: Cum o duci cu căsnicia?
Actrița: Ca și în teatru: scenă după scenă!

 
- Coniță, vă caută un domn.
- Nu e un negru?
- Nu știu coniță, că nu l'am întrebat!
Durere

Între doi tineri însurăței:
- Ce-ai face, dragă Valer, dacă m’ai pierde?
- Aș înebuni de durere, scumpa mea.
- Dar te-ai mai recăsători oare?
- N’ași fi nebun chiar în așa hal!

Cum ar fi...

- Ah, dragul meu – viața fără tine ar fi atât de goală...
- Da, draga mea – în schimb portofelul meu ar fi atât de plin!


Plăcere

D-nul P. întreabă servitorul dacă stăpânul este acasă.
- Nu e acasă. Domnul a plecat de 15 zile în călătorie.
- Călătorie de plăcere desigur?
- Nu cred, domnule – stăpânul a plecat cu doamna!

 
El: Până de curând eram singurul din biroul nostru
care nu știa să danseze!...
Ea: Și a mai venit un coleg nou?
Un cadou… prețios

Ieșind de la Salonul automobilului, Bloch îl întâlnește pe Segălică, care ducea un pachet – evident prețios:
- Ce ții cu atâta grije, Segălică?
- Un colier de perle.
- Bravo! Ar fi trebuit să vii la expoziție pentru a cumpăra soției tale un automobil elegant.
- Ai înebunit Bloch? De când există automobile false?


Sejur

- În vara asta îți duci soția la băi?
- Da.
- Și cât stai?
- 2000 de lei!


Pudoare

La un cunoscut practician, vine o doamnă tânără și nostimă, care expune medicului răul de care suferă. Doctorul, pentru ași da seama de boala doamnei, îi spune să se desbrace pentru a o examina.
- Mă jenez, Doctore, să mă dezbrac în fața dumitale...
- Poftiți după paravanul pe care-l vedeți și dezbrăcați-vă fără a vă jena.
Pacienta trece după paravan și începe a se dezbrăca. Când fu gata, scoate capul și mirată:
- Doctore, dar dumneata nu te dezbraci?
 
- Fiul meu, azi e cea mai frumoasă zi a vieții tale!
- Dar bine, tată, abia mâine mă căsătoresc...
- Tocmai de aceea!
Sentință

- Cum găsești noua mea rochie?
- Ca apa!
- Vrei să spui că e străvezie?
- Nu!... E fără gust!


Pasiune negustorească

- Ei bine, Niculae, trăiești fericit cu tânăra ta soție ?
- Desigur! E o femeie adorabilă! Pot s'o recomand oricui!


La plajă

Fata (gentilă): Pardon, domnule, dar aș vrea să știu pentru ce gazetă luați fotografia mea.
Fotograful: Nu pentru gazetă, domnișoară, ci pentru mine. Sunt fotograf-amator!
Fata: Și cum îți imaginezi, impertinentule, că ți se va îngădui să fotografiezi
o fecioară în costum de baie?...

 
- Iulia mă plictisește; nu știu cum să mă scap de ea!
- Foarte simplu: cazi în genunchi și o implori
 să nu te părăsească niciodată!...
Între “prietene”

- Vai, Nineto, e extraordinar cât te-ai schimbat în acești patru ani. Mai-mai că era să nu te recunosc!
- Serios?... Ba eu te-am recunoscut numaidecât, după pălarie.


Semn distinctiv

Iubiții stau pe o bancă din Cișmigiu, îmbrățișați. De-odată, el rupe tăcerea:
- Copila mea, care e semnul după care ți-ai dat prima oară seama că mă iubești?
- Asta am simțit-o așa, brusc: îmi venea o furie nebună de câte ori te făcea vreunul idiot!
Surse:

- revista “Cele trei Crișuri” – numerele din iulie-august 1930 și iulie-august 1932
- revista “Ilustrațiunea Română” – numerele din 3 iunie 1931, 16 septembrie 1931, 14 sept 1932 și 20 iul 1932


Citește mai mult... »

Dragostea și mătrăguna

În practicile magice românești de ieri, mătrăguna a ocupat întotdeauna un loc deosebit de important. Se credea despre ea că este o plantă cu virtuți magice – fiind aducătoare de noroc în dragoste și de prosperitate. În popor exista credința că mătrăguna strălucește noaptea ca și o perlă și - poeate tocmai de aceea - mătrăguna era considerată un simbol al feminității și al fertilității 
 
Mătrăguna
 
Mătrăguna (cunoscută și sub numele de Beladonă, Cireașa lupului, Doamna-codrului, Doamna-mare sau Iarba-codrului) crește prin locuri umbroase și înflorește în perioada iunie-iulie. Planta întreagă - dar mai cu seamă fructele ei - sunt deosebit de otrăvitoare, mătrăguna fiind probabil cea mai toxică dintre ierburile care cresc pe la noi, fapt ce a consacrat-o ca fiind o adevărată “iarbă a vieții și a morții”.
 
Citește mai mult... »

Senzațional în "Universul literar" (pe la 1910)

Frunzărind periodice românești de la începutul secolului  al XX-lea  în căutare de noi subiecte, am găsit adevărate “știri de la ora 5” acolo unde mă așteptam mai puțin: în revista "Universul Literar". E drept că revista conținea și interesante articole de cultură, dar e și mai drept e că publicația aparținea trustului de presă "Universul". Ori în acest trust de presă se pare că senzaționalul trebuia să își aibă locul lui. Pentru ca impactul la public să fie cât mai mare, primele pagini ale "Universului Literar" conțineau gravuri care nu aveau nici o legătură cu literatura, dar care ilustrau cu succes știrile “importante” ale momentului. Puteți să citiți în continuare câteva exemple de știri mai puțin literare (am transcris în mare textul original respectând ortografia de azi – dar am păstrat,pentru savoarea lor, câteva forme gramaticale din textul original).  
 
Evenimente 1910

 

Citește mai mult... »

“Sondaje de opinie” prin anul 1909

Noi, cei de azi, suntem convinși că sondajele de opinie sunt un apanaj al lumii în care trăim. Citim aproape zilnic rezultate ale unor astfel de anchete sociale, mai profesionist sau mai ne-profesionist făcute, pe teme din cele mai diverse. La începutul secolului al XX-lea nu existau încă institute de sondare a opiniei publice, dar opinia cititorilor era importantă. Pentru a afla aceste opinii, revista ‹‹Moda nouă ilustrată›› “cerceta opinia publică” lansând în paginile revistei diferite întrebări pentru cititori. De exemplu:

"Ce preferați la bărbat: bunătatea sau inteligența și cultura?" 
"Cu ce fel de bărbat poate fi o femeie cu oarecare cultură fericită?"
"Preferați fetele din provincie sau pe cele din București?"
"Ce preferați la un bărbat: fizicul sau caracterul și manierele?"
"La ce vârstă e bine să se mărite o fată?"


Publicarea răspunsurilor primite de la cititorii de ieri era - și este și pentru noi, cei de azi - fără a avea pretenția unei cercetări științifice - o măsură a opiniilor și a moralei acelei epoci. Interesantă cred. Așadar, "așteptăm răspunsul la următoarea întrebare ce punem iubitelor noastre cititoare: Care e diferența de ani ce credeți că ar fi mai potrivită între vârsta bărbatului și aceea a femeei, când e să se căsătorească?
 

Citește mai mult... »