DE IERI ȘI DE AZI

Recomandări:

Elvira Godeanu - privilegiul și osânda de a fi frumoasă

Elvira Godeanu a fost una dintre cele mai frumoase și mai talentate actrițe de teatru și de film pe care le-a avut România. Iată cum o caracteriza un contemporan, F.O. Fosian, în volumul “87 artiști bucureșteni de teatru, operă și revistă”:

Mari actori români

Actriță?... Mai puțin decât oricare alta, prin oroarea ei de publicitate, de podoabe, de cancanuri… Dar cu atât mai autentică artistă – prin pasiunea de a-și împlini un cât mai complet destin de femeie, pe scenă ca și în viață. Nu e veți întâlni hoinărind prin baruri, în partide de vagabondaj nocturn. Nu o veți surprinde nici în roluri de personagii anormale, cu pupilele înnoptate de cine știe ce nebulos extaz... Cu aceiași discreție cu care se derobează de la frivolitățile moderne, Elvira Godeanu refuză bluff-ul și cabotinajul. Are privilegiul și osânda de a fi frumoasă – într-o vreme când s’a acreditat legenda că nu pot avea talent într’adevăr decât slutele sau desfiguratele - și are curajul de a-și afirma necontenit suveranitatea acestei grații feminine, prin creațiuni artistice în care se destăinuiesc uimitoare facultăți de transfigurare.” (1)

Teatrul Național din București
Elvira Godeanu - 1930

Citește mai mult... »

Frunzuliţă de trifoi, nu e criză e crizoi!

Pentru că prea suntem mult prea încrâncenați în zilele astea și pentru că trebuie să ne mai și destindem uneori o să vă invit să citiți o amuzantă poezioară publicată de revista "Realitatea ilustrată", în numărul din 13 iulie 1933. Subiectul? Criza economică. Se pare că oamenii trec, dar nu și crizele. Sau crizele revin, după cum vreți să spuneți. Cele două caricaturi publicate în revista "Furnica" pe la începutul secolului trecut îmi dau și ele dreptate...


CRIZĂ!...

Frunzuliță de trifoi,
Nu e criză… e crizoi,
Vai de alții, vai de noi,
Talpa ruptă, punga sloi!!!

Dar... problema e banală...
Să oftezi de-o pungă goală…
Fiind-că'n lumea amorală,
Criza'i cea mai sfântă școală!

Numai criza… numai  criza...
Pe vieți aplică viza!
Ea creiază și deviza,
Și auto-analiza!




Te deprinde cu de toate!
Cel ce nu ştie să’înoate…
A'nvățat a da din coate,
Și-a  pus creierul pe roate!...

Pune mintea'n consumație,
Și pe om în comparație,
Criza stimuleaz'o nație
Duce la civilizație!

S'a sfârșit cu echivocul
Când era la preț norocul,
Și dădeau toți cu ghiocul!
Omu-i azi! Nu dobitocul!!
S'au dus vremile'nvechite,
Când trăiai pe nemuncite...
Pe saltele vătuite,
Și cu icre tescuite!

Într'a “Domnului grădină",
Criza-i grație divină!
Ea alege și desbină
Grâulețul de neghină!!

S'a sfârșit cu mura'n gură,
Cu sclavia prin procură...
Cu halva și prăjitură,
Și viteji de umplutură!...

S’a sfârșit cu rămășagul!
Astăzi ți-e mai mare dragul,
Dacă te lovești cu pragul...,
Știi ce-i plopul și ce-i fagul!!

- Cum, d-le măcelar, mărești prețurile din zi în zi?
- Doamne ferește, cucoană.
- Eu văd că azi vinzi mai scump ca ieri.
- Mai scump ca ieri, dar mult mai ieftin ca mâine!
("Furnica" - 26 aprilie 1912)

Când aveai în buzunare...
Siguranța sunătoare...
Te așezai cu burta'n soare,
Nu-ți păsa că țara moare!

Dar de când cu “șomereala",
Parcă’i altfel socoteala!...
Rămân boii pe tânjeală,
Iese omul la iveală!!

Criza naște energii!
Cere... autonomia!
Când învinge sărăcia…
Unu e mai mult ca mia!...

Criza, multe-o să invente...
Va descoperi talente,
Minți deschise, eminente,
Criza, va creea curente!

Deci sistemul cu oftatul
Să-l mai dăm la necuratul
Să'nflorească rezultatul
Sus cu viața, cu luptatul!!!

(semnat IONIȚĂ  DELATEATRU)

- Mizerabilo, când te-am luat n'aveai nici cămașe şi acum 
drept răsplată mă'nșeli cu băcanul  de vizavi... Pentru ce?...
- Pentru o litră de zahăr, bărbate!
("Furnica" - 30 iunie 1915)

Citește mai mult... »

Periferiile se amuză (animație în Ferentari)

Vă invit să plecăm într-o vizită insolită printr-una dintre periferiile Capitalei. Am ales pentru periplul nostru, bineînțeles, o zi de duminică, iar ca și companion pe reporterul Liviu Floda al revistei interbelice “Realitatea Ilustrată”. 
 
De ce cred că este interesant acest instantaneu al lumii interbelice? Pentru că este publicat în luna mai a anului 1940: Europa era cuprinsă deja de câteva luni în vâltoarea războiului iar România, deși era încă neutră, peste doar o lună urma să fie cuprinsă și ea de vârtejul evenimentelor (în iunie cedarea Basarabiei și a Bucovinei de Nord, în august pierderea Transilvaniei de Nord-Vest, în septembrie abdicarea Regelui Carol al II-lea și, peste toate, marele cutremur din 9 noiembrie). 
 
În mai 1940 însă, viața curgea încă aproape normal în lumea mahalalelor de la periferie. Să ne amestecam așadar împreună prin mulțimea îmbrăcată de duminică, venită aici să petreacă ziua Domnului cu semințe și gurițe”:

Orchestra de trompetiști

Citește mai mult... »

De 10 Mai, altădată...

Ziua de 10 Mai a fost în mod oficial “Ziua Națională a României între anii 1867 și 1947 datorită triplei sale semnificații: în 10 Mai 1866, Carol I a devenit domnitor al României, în 10 Mai 1877 Domnitorul Carol I proclama Independența României față de Imperiul Otoman, iar în 10 Mai 1881 România a devenit Regat

Această zi a fost sărbătorită de români timp de 8 decenii în România de ieri cu festivități fastuoase și cu vaste serbări populare. Defilarea suitei regale și a armatei, “bătaia cu flori de la Șosea”, banchetele populare, muzicile militare care răsunau în mai toate grădinile și parcurile orașelor și nu în ultimul rând “iluminațiile” și focurile de artificii erau atracțiile mult așteptate ale acestei zile. Un articol publicat în revista “Amiculu Familiei” relatează desfășurarea festivitățile de 10 Mai din anul 1882:
 
Ziua de 10/22 Mai a.c. care e prima aniversare a încoronării Majestăților Lor Regelui și Reginei României și tot odată a 16-a aniversare a suirii Majestății Sale Carol I pe tronul României – s’a serbat în capitală cu toată pompa cuvenită unei asemenea mărețe zile. Tot orașul fu împodobit cu steaguri; pe Calea Victoriei mai toate ferestrele caselor erau acoperite cu covoare frumoase și scumpe. Trupele au fost înșirate pe trotuare de la palat până la Mitropolie. La orele 11 fix M.M.L.L. (notă: Majestățile Lor) Regele și Regina în trăsura de gală, escortați de roșiori și de jandarmi au pornit de la palat, mergând la Mitropolie, unde au asistat la celebrarea serviciului divin. În tot parcursul drumului, Majestățile Lor au fost aclamate de popor și o mulțime de buchete s’au aruncat în trăsura regală.

Pavilionul regal - 10 mai 1916

Pornirea cortegiului regal de la mitropolie a fost anunțată prin 101 (lovituri de) tunuri. Majestățile Lor au mers pe Bulevardul Universității, în fața statuii lui Mihai Viteazu, unde s’a ridicat o frumoasă estradă, și au primit defilarea elevilor de la școalele publice, a delegațiilor din județe, a gardei orășenești, a răniților cu steagul lui Tudor Vladimirescu și a armatei. După aceea Regele și Regina s’au întors în palat, unde au primit felicitările autorităților publice și a delegațiilor din țară. La ora 5 s’a dat un banchet la șosea delegațiilor și răniților. Seara iluminație în tot orașul, focuri artificioase la Cișmigiu și musici în toate grădinile și piațetele publice. S’ar părea că în fericitul nostru regat veselia nu apune niciodată!” (“Amiculu Familiei” – numărul din 15/27 Mai 1882)

Regele Carol I și Prințul moștenitor Ferdinand
 - parada de 10 mai 1908 -

Cei pentru care care festivitățile din ziua de 10 Mai aveau un farmec aparte erau bineînțeles copiii. Ioan Massoff – un binecunoscut teatrolog și prozator român din perioada interbelică – își amintea:


 
Zece Mai, ziua izbânzii și a mândriei naționale, copilăria mea nu te poate uita. Din totdeauna ai constituit un punct luminos al pubertății noastre, al vremii în care ca și domnul Goe, eroul lui Caragiale, purtam hăinuțe de „mariner" și beretă cu inscripția „Le Formidable”. Ținut de mână de tata, mă lăsam târât prin mulțimea care se călca în picioare în jurul statuii lui Mihai Viteazul și mai târziu, la începutul Șoselei Kiseleff, unde peste drum de Muzeul de Științe Naturale se afla construită tribuna regală.

Defilarea ofițerilor - 10 Mai 1900 

Îl sculam pe tată-meu cu noaptea în cap, tot îndemnându-l „să mergem mai devreme ca să apucăm loc". Erau însă mai dibaci decât noi, cari se înființau de pe la cinci dimineața pe trotuare, purtând legăturica în care țineau merinde. Și începeau pertractările de rigoare:
- Ce te'ndeși?
- Că n‘oi fi luat locul cu chirie!
- la nu te întinde!
- Să te scoli mai de vreme!
- Mitocanul tot mitocan!
- Mitocan ești tu cu cine te-a făcut!
Și deodată unul:
- Aoleu, mi-a turtit ceasul!

Regele Mihai
Prima defilare de 10 Mai a Regelui Mihai - 1929

Rahagii și bragagii cu braga rece făceau afaceri minunate. Când cortegiul regal mergea spre locul defilării, trecând la pas pe Calea Victoriei, în dreptul librăriei Socec, frumos împodobită, se aruncau din balcon porumbei albi, legați cu panglicuțe. Carmen Sylva, cu rochia albă tot așa ca și zăpada părului, zâmbea îmbujorată la față. Și începea parada, în sunetul unui marș nemțesc. Veneau întâi ofițerii fără trupă. În fruntea lor comandantul Pieții, căpitanul Stoianovici, cu o mustață lungă, care se făcea una cu favoritele. Urma Hübsch, celebrul maior, comandantul muzicilor militare, grav și impozant. Ah, câtă admirație îmi provoca tamburul major în fruntea regimentului II de linie! Avea căciulă înaltă de jumătate de metru și ținea tactul cu un buzdugan enorm.

Regele Carol al II-lea
Regele Carol al II-lea, Voevodul Mihai, 
Regina Maria și Principele Nicolae
 primind defilarea - 10 Mai 1934 

N’am văzut vivandierele. Am auzit însă de Marița Blonda, „aftioriță" a „Teatrului cel Mare", vivandieră în al doilea regiment de linie, comandat de generalul Macedonsky – acum este trecută în arhiva Teatrului Național de mâna fostului bibliotecar Nae Bassarabeanu. Cât despre tamburul major, el trebuie de mult să fie la loc de verdeață. Și când îți era lumea mai dragă, nu știu ce-i venea Sfântului Ilie de-i ardea o ploaie de te făcea ciuciulete și colora divers rochiile albe ale cucoanelor din tribune. Cum „Zece Maiul" cădea în stilul vechi, bine’nțeles că toți bărbații purtau pălării de paie. Vă închipuiți ce se alegea din ele! Parcă-l văd primind defilarea pe răposatul Rege Carol I, salutând doar cu un deget dus la chipiu, grav dar totuși având ceva senin în privire, pe Regele Ferdinand, răsfrângând o bunătate nesfârșită, iar pe lângă ei pe Regele nostru, chipeș ofițer de vânători, cu ținută energică!

10 Mai 1945 în Piata Palatului la statuia regelui Carol I

Seara la „luminație", se călca poporul în picioare. Bunul nenea Iancu Brătescu zis Decalitru - ar merita un bust în București - își instruia masalagii, mergea cu ei în curtea Palatului Regal pentru a ovaționa. Fumul masalelor de la „retragerea cu torțe" te sufoca. La „Sfântul Gheorghe", la „Episcopie" cântau muzici militare și se încingeau hore în toată regula.(Ioan Massoff – articolul “10 Mai de altădată” – publicat în revista “Realitatea Ilustrată” – numărul din 12 mai 1937).


Ziua de 10 Mai a fost oficializată din nou ca fiind o zi de sărbătoare națională în anul 2015. Din păcate farmecul pe care îl avea această zi în vremurile trecute nu îl vom mai putea recupera poate niciodată…


Citește mai mult... »

De vorbă cu doamna Elena Coșbuc (despre bucuriile și dramele din viața poetului)

De ieri și de azi își continuă demersul de a readuce în atenția cititorilor ciclul de articole dedicat “convorbirilor cu soțiile unor mari scriitori români”, publicat de revista “Universul Literar” în anul 1938. Justificarea acestui demers “de azi” este aceiași cu cea menționată „ieri” de scriitorul Radu A. Sterescu, autorul articolului “De vorbă cu d-na Elena Coșbuc”, publicat la trei decenii după moartea lui George Coșbuc („Universul Literar”, numărul din 26 noiembrie 1938): “este o fericire să putem afla de la ființa cea mai apropiată amănunte asupra vieții unuia din cei mai reprezentativi poeți ai sufletului românesc.



CASA DIN CALEA PLEVNEI NR. 40


“Calea Plevnei 40. O casă bătrânească, așezată, clădită parcă din liniște și bunătate. Gard înalt de fier. Deschid sfios poarta care scârțâie prelung. Mă opresc în fața unei uși imense. Sun. Mă întâmpină o doamnă cu argint mult în păr, vioaie și binevoitoare. După ce îi explic scopul vizitei îmi spune că e sora doamnei Coșbuc și că soția poetului e gata să-mi dea orice deslușire i-aș cere. Mă impresionează dintru început zâmbetul primitor al ardeleanului cu suflet și casă deschise pentru oaspeți. Sui câteva trepte. La o masă, în mijlocul salonului, doamna Coșbuc și încă o doamnă cu păr coliliu - aflu mai apoi că se numește doamna Tilici - lucrează la ciorapi.
- Sunt ciorapi de lână pentru societatea „Principele Mircea" - mă lămurește stânjenită din lucru doamna Coșbuc.
Îmi fixez privirea asupra unui tablou de pe peretele din stânga. O figură tânără , energică, inteligentă.
- Puiul mamei, șoptește soția poetului. L-am pierdut când avea numai douăzeci de ani și șaisprezece zile. A murit într'un accident de automobil. De focul lui s'a prăpădit bădica. (notă: fiul scriitorului, Alexandru Coșbuc, a murit în 26 august 1915, într-un accident de automobil)
Sora doamnei Coșbuc, cu ochii strălucind în lacrimi, îmi spune că Alexandru era un copil excepțional. Știa englezește, franțuzește, nemțește și italienește. Îi prindea mâna la orice. Odată, îmi spune dânsa, a făcut dintr'o cutie de Frank-cafea un aparat de fotografiat. A scos niște lentile de la un binoclu, a mai meșterit ce-a meșterit și a făcut aparatul. Scotea cu el fotografii mai acătării decât camarazii lui cu cele mai scumpe aparate.
- Când era mic, reia firul doamna Coșbuc, îi plăcea să șadă lângă bădica și să scrie.
- Tată iagă - spunea el - să-mi faci și mie un birou lângă tine, să fac poezii ca să rămâie pentru nevasta și copiii mei.
Și iarăși o lacrimă alunecă din ochii în care chipul copilului a rămas pe veci întipărit.
- Când era de vreo zece ani, aflându-ne în casa bunicii lui din strada Pythagora, și fiind ea bolnavă, i-a făcut „o poezie" din care mai țiu minte această strofă:

Mamă mare dragă,
Vezi de te fă bine.
E frumos afară,
Primăvara vine.

Camera unde lucra „puiul mamei" a rămas așa cum a lăsat-o el. Când șterge praful servitoarea, supravegheată de d-na Coșbuc, nu mișcă nici un obiect de la locul său. În fund în dreapta patul lui, în stânga un paravan după care își făcea de joacă cu prietenii, de o parte și de alta biblioteci cu cărți multe, note muzicale, o vioară, o minunată sculptură lucrată de el, toate neclintite din loc de acum douăzeci și mai bine de ani. Pe masă o candelă arde de atunci într'una.

Alexandru Coșbuc, Elena Coșbuc
Alexandru, George și Elena Coșbuc

Mama și mătușa se desprind cu greu din camera în care plutește amintirea copilului iubit. Trecem într'o încăpere mare din stânga salonului. În colțul din fund dreapta, cum intri din salon, e biroul la care lucra Coșbuc. Mic, ai zice un birou de femeie. În stânga un bust al lui Dante iar în dreapta ediții diferite ale Divinei Comedii, Biblia. Psalmii. Prin sertare, manuscrise de-ale poetului, adunate și clasate cu grijă de d-na Coșbuc, fotografii, scrisori, notițe. Toate cărțile citite de Coșbuc au paginile acoperite pe margini de însemnări cu literă măruntă, cu creionul. Pretutindeni sublinieri cu creion roșu, albastru și negru și acolo unde pagina era neîncăpătoare, foi de hârtie pe care și-a făcut adnotări.”




Citește mai mult... »

Interbelic news

Vă propun să vă transpuneți pentru câteva minute în România interbelică, citind un set de știri interesante culese din presa acelor ani: Regele tuturor românilor în provincia de peste Prut, Paris-București fără escală, Osemintele lui Dimitrie Cantemir au fost aduse țară, Groaznica nenorocire aviatică de pe Șoseaua Colentina, Un Lourde românesc, Regina Maria a asistat la botezul arhiducesei Alexandra, Călușarii la Albert Hall, Petrache Lupu care a vorbit cu Dumnezeu.


Citește mai mult... »

Maialul - o sărbătoare închinată primăverii

“Maialul” era - în Transilvania de altădată - una dintre cele mai așteptate sărbători ale primăverii. Adusă pe meleagurile noastre de sașii stabiliți în Ardeal (“Maifest” sau “Majalis”), sărbătoarea a fost adoptată atât de români cât și de maghiari. Manifestarea dedicată primăverii era organizată – așa cum de altfel îi arată și numele - în primele zile însorite ale lunii mai, cu precădere în orașe și în târguri. 
 
Elevii școlilor transilvănene sărbătoreau Maialul cu mult fast, momentul de maxim interes fiind marșurile pe muzică de fanfară până în locurile de agrement din pădurile de la marginea localităților (“Stejăriș” la Brașov, “Hoia” la Cluj, “Dumbrava” la Sibiu, “Breite” la Sighișoara). Aici erau organizate numeroase jocuri și spectacole de elevii celor mai importante școli din oraș.


Citește mai mult... »